اقتصادیبازارهای داخلی

رانت ارزی ناشی از فاصله نرخ صرافی بانکی و بازار آزاد

دلار بعد از یک دوره ریزش چشمگیر و سقوط به کف ۲۱هزار تومان با موجی از افزایش خرید روبه‌رو شد و همین موضوع نرخ را تا ۲۳هزار تومان بالا برد، این درحالیست که در زمان ریزش نرخ در بازار آزاد، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و سامانه نیما بالاتر بود و این موضوع روند کاهش قیمت را کند کرده بود و از طرف دیگر سیگنال افزایشی به بازار می‌داد اما این روزها که نرخ دلار در بازار آزاد بین ۲۳۴۰۰ تا ۲۳۸۰۰تومان نوسان دارد نرخ دلار در صرافی‌ملی و سامانه نیما به کانال ۲۲هزار تومان کاهش یافته است.

صف طولانی خرید به بازارارز برگشت

فاصله دو نرخ و پایین بودن قیمت دلار در صرافی‌های بانکی باعث شده دوباره صف‌های طولانی خرید تشکیل شود و خریداران در طرف دیگر یعنی در بازار آزاد فروشنده شده و سود خوبی هم از فاصله حدود ۶۰۰تومانی دلار کسب کنند بنابراین ماندگاری نرخ دلار صرافی‌ملی در کانال ۲۲هزار تومان نه تنها بر نرخ بازار آزاد تاثیر نگذاشته بلکه معکوس عمل کرده و زمینه رانت را فراهم کرده است.

از همین رو در شرایط فعلی اگر بازارساز می‌خواهد بازار به تعادل برسد باید فاصله دو نرخ را کاهش داده و قیمت دلار را به نرخ آزاد نزدیک کند، در این صورت انگیزه خرید از این صرافی کاهش یافته و با کم شدن تقاضا مجددا بازار روند نزولی در پیش خواهد گرفت.

فاصله ۶۰۰تومانی نرخ دلار در صرافی‌ملی و بازار آزاد

امروز اولین قیمت دلار در صرافی‌ملی با ۳۰۰تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۲۷۲۰ و یورو با افزایش ۴۰۰تومانی ۲۷۷۰۰تومان اعلام شد، این درحالیست که قیمت دلار در بازارآزاد ۲۳۴۵۰ و یورو ۲۸۲۰۰تومان است که البته هر دو ارز به ترتیب ۲۰۰ و ۴۰۰تومان در مقایسه با آخرین نرخ روز گذشته ارزان شده‌اند.

همچنین امروز قیمت فروش دلار در بازارمتشکل ۲۲۴۷۶ و یورو ۲۶۹۸۸تومان اعلام شد و سامانه‌نیما هم نرخ فروش دلار را به ۲۲۹۱۳ و یورو را به ۲۸۴۴۴تومان افزایش داد.

یکی از دلایل کاهش نرخ ارز در بازار امروز افت جزیی ارزش درهم و رسیدن به سطح ۶۵۲۰تومان بود و از طرف دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که انتظارات تورمی در بازار تخلیه شده و بازار به مرحله تغییر رفتار و بازگشت به روند نزولی نزدیک شده است.

در همین راستا یکی از فعالان بازاراظهار کرده که تلاش دلالان برای افزایش نرخ ارز بی‌اثر شده و خریداران عقب‌نشینی کرده‌اند بنابراین انتظار می‌رود که در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت دلار باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا