بدون دسته بندی

پیامدهای جدی تغییرات اقلیمی

به گزارش فایننشال تایمز، یک استاد علوم زمین در دانشگاه کالج لندن در جشنواره علمی بریتانیا گفت: “بزرگترین تهدید در شمال اقیانوس اطلس ناشی از نازک شدن یخ گرینلند است.” بیل مک گوایر همچنین تاکید کرد که طی ده‌ها سال، تغییرات اقلیمی می‌تواند باعث ایجاد زمین لرزه‌های بزرگ در سواحل گرینلند و همچنین سبب وقوع سونامی با پیامدهای فاجعه بار در آمریکای شمالی و احتمالاً اروپا شود.

ذوب شدن یخ گرینلند و بالا آمدن پوسته زمین سبب وقوع زمین لرزه می‌شود. درحال حاضر اطلاعات کافی از رسوبات ساحل گرینلند وجود ندارد تا بتوان با اطمینان پیش بینی کرد که چه اتفاقی ممکن است در آنجا رخ دهد، اما مطمئناً در طی چند دهه آینده احتمال وقوع سونامی در شمال اقیانوس اطلس وجود دارد. 

کارشناسان پیامدهای این سونامی احتمالی را با پیامدهای سونامی باکسینگ دی در سال ۲۰۰۴، که بیش از ۲۰۰،۰۰۰ قربانی در اطراف اقیانوس هند بر جای گذاشت، مقایسه می‌کنند. از نظر ضرر جانی و مالی، عمق این فاجعه که در روز بعد از کریسمس یا همان باکسینگ دی با ایجاد سونامی پیش آمد بسیار زیاد بود. علاوه بر شمار بالای قربانیان این حادثه، به دنبال این سونامی در ۱۴ کشور جنوب آسیا و شرق آفریقا بیش از ۱۷ میلیون نفر آواره شدند.

به گفته یخچال شناس دانشگاه ادینبورگ، گرینلند در طول ۲۰ سال گذشته ۴ تن یخ را از طریق ذوب از دست داده است و به دنبال آن سطح آب‌های جهان حدود ۱ سانتیمتر افزایش یافته است. همچنین پیش بینی می‌شود در این قرن نیز ۱۰ سانتی متر دیگر سطح آب‌های جهان افزایش ‌یابد.

بر اساس ابزارهای حساس GPS در سواحل اقیانوس، دانشمندان پیش بینی می‌کنند ذوب شدن صفحات یخی گرینلند و تا حدی ایسلند و سوالبارد باعث افزایش حرکت پوسته زمین در اطراف اقیانوس اطلس شمالی می‌شود که با سرعتی بین چند میلی متر تا ۲.۵ سانتی متر در سال انجام می‌شود.

در طرف دیگر قطب شمال، در حال حاضر آلاسکا، زلزله خیزترین قسمت آمریکای شمالی، زمین لرزه‎های مکرر را تجربه می‌کند. در ۲۸ جولای زمین لرزه‌ای به بزرگی ۸.۲ ریشتر، قوی ترین زلزله در ایالات متحده در ۵۰ سال گذشته، درست در سواحل جنوب غربی آلاسکا رخ داد.

دانشمندان با بیان اینکه اکثر پیش بینی ها در مورد تغییرات آب و هوایی تاکنون جدی گرفته نشده است، هشدار می‌دهند: “هنگامی که گرمایش جهانی با سریع ترین سرعت در حال وقوع است، ما زنگ خطر را برای همه کشورها به صدا درآوردیم.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا