بازارهای خارجی

عربستان قطب تولید ورق فولادی می‌شود؟

شرکت آرامکوی عربستان و شرکت بائواستیل چین توافق کردند با همکاری یکدیگر بزرگ‌ترین کارخانه ورق فولاد منطقه را احداث کنند. آرامکو اعلام کرد که ظرفیت تولیدی این کارخانه به ۱.۵ میلیون تن در سال خواهد رسید.

شاید با توجه به حجم و ظرفیت تولید ورق فولادی ایران، در نگاه اول تأسیس کارخانه‌ای با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال چندان هشدارآمیز نباشد، اما زمانی صدای زنگ خطر ورود عربستان به این صنعت برای ایران درمی‌آید که نگاهی به ناترازی انرژی در کشور، کمبود منابع بالقوه سنگ آهن و البته سیاست‌گذاری غیراقتصادی و غیرتجاری صنعت فولاد ایران داشته باشیم.

کاهش تولید ورق فولادی ایران

گرچه سال گذشته روند کلی تولید و صادرات فولاد ایران صعودی بود و رشد ۹ درصدی را تجربه کرد، اما ورق سرد و ورق پوشش‌دار به ترتیب افت هفت و یک درصدی را تجربه کردند. در این بین ورق گرم نیز تنها پنج درصد رشد داشت. حال با توجه به بروز بحران انرژی و آب در ایران، احتمال روند نزولی تولید این محصولات چندان دور از ذهن نیست.

از سوی دیگر، در روزهایی که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان برای افزایش سود خود و بالا بردن قیمت فولاد دست به کنترل عرضه خود روی آوردند، ایران خلأ موجود در بازار را پر کرد و با ارزان‌فروشی فولاد منابع کشور را حراج کرد. موضوعی که احتمالاً تولید و عرضه فولاد را امسال و به‌ویژه در سال‌های پیش رو با کمبود مواجه کند.

حال در چنین شرایطی قرار است عربستان هم به‌عنوان رقیب جدید ایران در بازار عرض اندام کند و به غول فولاد منطقه تبدیل شود. از سوی دیگر، همکاری این کشور با چینی‌ها نگرانی اصلی دیگری برای صنعت‌کاران ایرانی است. چراکه چین به‌عنوان خریدار اصلی ایران در بازار فولاد شناخته می‌شود.

برنامه‌ریزی سعودی‌ها برای تأمین آب و انرژی

در حالی که در ایران کارخانه‌های فولاد بدون توجه به تأمین آب و انرژی جانمایی درستی نمی‌شود، سعودی‌ها از حالا برنامه خود را برای تأمین انرژی مورد نیاز این کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند.

این مجتمع به روش احیای مستقیم (DRI) مجهز است و انرژی مورد نیاز را از گاز طبیعی و کوره قوس الکتریکی تامین می کند تا بدین ترتیب گاز دی اکسید کربن کمتری منتشر کند. همچنین قرار است آب این مجتمع از دریا تأمین شود.

هدف از اجرای توافق‌نامه یادشده ارتقای تولید داخلی با بومی‌سازی تولید ورق سنگین فولادی، به اشتراک‌گذاری دانش و در نهایت ایجاد ظرفیت صادرات به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و فراتر از آن منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست.

امین حسن ناصر، مدیرعامل آرامکو، درباره این توافق‌نامه گفت: این نخستین واحد تولید ورق فولادی در عربستان است و پیش‌بینی می‌شود با احداث آن صنعت فولاد عربستان سعودی پیشرفت کند و بومی‌سازی زنجیره تامین در آن رشد یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا