ارز دیجیتال

شناسایی بیش از ۱۶۰۰ مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در کشور

ماجرای استخراج غیرقانونی رمز ارز در کشور همچنان تیتر اول خبرگزاری‌های کشور است. سخنگوی صنعت برق از شناسایی ۱۶۲۲ مرکز غیرمجاز ماینینگ ارزهای دیجیتال در کشور خبر داد. این مراکز در مجموع، روزانه ۲۶۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند.

شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز

پس از خاموشی گسترده در کشور و همچنین آلودگی بی سابقه هوا در شهرهای بزرگ کشور، مسئله مصرف برق مورد توجه مسئولین و کاربران فضای مجازی قرار گرفت. نیروگاه‌های تولید برق عموما از گاز شهری برای تولید برق استفاده می‌کنند. به دلیل ورود به فصل زمستان و ورود سرما به کشور و همچنین به دلیل شرایط کرونا و خانه نشینی مردم، مصرف گاز در کشور بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌های وزارت نیرو بوده است. علاوه بر این نیروگاه‌های برق برای تولید انرژی به گاز احتیاج داشتند و به دلیل کمبود آن، شاهد خاموشی‌های گسترده در استان‌های کشور بودیم. شایعه‌ای مطرح شد که مصرف برق فارم‌های استخراج ارزهای دیجیتال در کشور علت افزایش مصرف برق در کشور هستند. هرچند این نظر، غیرکارشناسی بوده و مصرف برق بخش ماینینگ ارزهای دیجیتال مجاز و غیرمجاز در ایران نهایتا ۲ درصد از سهم مصرف برق روزانه در کشور را در اختیار دارند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در روزهای اخیر از ورود وزارت اطلاعات به حوزه استخراج رمز ارز در کشور خبر داد. این وزراتخانه به دستور مستقیم رئیس جمهور مسئول شناسایی مراکز غیرمجاز ماینینگ در ایران شد. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در جمع خبرنگاران اظهار داشت:

با مجموعه اقدامات انجام‌شده از جمله تعدیل روشنایی معابر بین‌شهری و همچنین شناسایی مقداری از رمزهای غیرمجاز توانستیم صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای به دست بیاوریم که امیدواریم این اقدامات شرایط را برای تأمین پایدار برق در روزهای آینده فراهم کند.

او همچنین در خصوص موضوع استخراج مجاز رمز ارز در کشور گفت:

طبق اطلاع‌رسانی‌ها ۳۱۰ مگاوات انشعاب مجاز رمزارزها بوده است که از این مقدار ۲۰۰ مگاوات مصرف برق داشتند و در این شرایط توافق کردیم مصرف خود را به‌مدت دو هفته قطع یا محدود کنند تا شرایط را برای مصرف آنها در ماه‌های آتی فراهم کنیم.

او در مورد مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در کشور اضافه کرد:

علاوه بر آن‌، طی چند ماه گذشته ۱۶۲۲ مرکز غیرمجاز رمزارز با ۲۶۰ مگاوات مصرف شناسایی شد که خوشبختانه در یک هفته گذشته موفق شدیم با شناسایی صورت‌گرفته، ۹۵ مگاوات صرفه‌جویی رمزارز را داشته باشیم

تعداد دستگاه‌های ماینر در کشور چقدر است؟

در این زمنیه آمار رسمی وجود ندارد. رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران در این زمینه تخمین زده که بر اساس برآوردی که دو سال قبل انجام شده، حدودا ۵۰۰ هزار دستگاه ماینر در ایران موجود است.

او معتقد است که با توجه به سختگیری‌ها و قوانین دست و پاگیری که در حوزه استخراج رمز ارز در کشورمان وجود دارد، افراد کمی می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند. این حوزه از سودآوری و بازده بسیار بالاتری در مقایسه با سایر صنایع(براساس مصرف انرژی) دارد و باید مسئولین در این بخش قوانین را بازنگری کنند.

از تابستان سال جاری که هیئت دولت مصوبه‌ای در زمینه ساماندهی دستگاه‌های ماینر وارد شده به کشور ارائه داد حدود ۶ ماه گذشته است. در این بین بسیاری از ماینرهای ایرانی در بلاتکلیفی به سر می‌بردند و حتی آنهایی که به صورت قانونی دستگاه‌های خود را از گمرک وارد کرده و حقوق مالیاتی و گمرکی را واریز کرده بودند نیز قادر به فعالیت نبودند. طبیعتا زمانی که مسیر قانونی وجود نداشته باشد، مردم ناچار دستگاه‌های خود را به زیرزمین‌ها برده و فرصتی که می‌تواند به نفع کشور باشد، به همین سادگی از دست خواهد رفت.

براساس برآوردهای انجام شده، ۳.۸ درصد از کل استخراج رمزارزها در ایران انجام می‌شود. طبق محاسبه‌های انجام شده، هر ساعت ۱۲ هزار مگاوات در جهان صرف استخراج بیت‌کوین می‌شود. اگر برای ایران سهم ۵ درصدی هم در نظر بگیریم، می‌توان گفت هر ساعت تقریبا ۶۰۰ مگاوات برق مصرف می‌شود که وزارت نیرو برای ۳۱۰ مگاوات آن مجوز صادر کرده است. اکنون مصرف برق در کشور ۴۰ هزار مگاوات است و سهم استخراج رمز ارز نهایتا ۲ درصد از کل مصرف برق کشور است و نمی‌تواند تاثیر زیادی بر صنعت برق داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که تعرفه برق قانونی برای فعالیت ماینرها، ۱۰ برابر تعرفه برق صنعتی است که از نظر مالی برای کشور درآمد خوبی داشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا