بازارهای خارجی

توقف تردد کشتی‌های ایران به بندر موندرای هند

چندی پیش بزرگترین اپراتور بندری هند یعنی آدانی ورود کشتی‌های ایران به مجموعه زیر نظر خود را ممنوع کرد و گرچه برخی مقامات حمل و نقل دریایی ایران اعلام کردند که مشکل تردد کشتی‌های ایرانی به بندر بزرگ موندرا که زیر نظر اپراتور آدانی است برطرف شده است اما هنوز تردد کشتی‌های ایران به این بندر برقرار نشده است. 

علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در این زمینه می‌گوید که هنوز کشتی‌های ایران به بندر موندرا تردد ندارند اما طبق آخرین اطلاعاتی که از وزارت راه و شهرسازی به دست آورده است گفتگوها برای حل این مشکل موفقیت‌آمیز بوده است.

او در ادامه توضیح می‌دهد: اپراتور بندری آدانی متعلق به بخش خصوصی است و به نظر می‌رسد تحت فشار امریکا قرار دارد اما مساله ایران با اپراتور آدانی در حال حل و فصل است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور همچنین اعلام کرد: درباره مباحثی که پیرامون ممنوعیت تردد کشتی‌های ایران به بنادر هند و چین مطرح می‌شود، باید گفت که این دو کشور از دوستان جمهوری اسلامی ایران هستند البته همکاری چین بیشتر بوده است اما در مجموع در حال حاضر کشتی‌های ایران به بنادر هند و چین تردد دارند و در هند هم کشتی‌های ایران به بندر دولتی ناواشیوا تردد دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران که امروز در نهمین نمایشگاه بین‌المللی لجستیک و حمل و نقل حاضر شده بود، در کنفرانس مطبوعاتی خود همچنین گفت: سالانه ۵۰ هزار فروند کشتی وارد آب‌های جمهوری اسلامی می‌شود و در بنادر ایران عملیات تخلیه و بارگیری انجام می‌دهند و در حال حاضر ۹۰ درصد تجارت خارجی ایران از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود.

او همچنین با اشاره به ظرفیت بندر چابهار برای فعال‌سازی کریدورهای مهم ترانزیتی در ایران گفت: بندر چابهار یکی از بنادر اصلی ایران است و در حال حاضر ۱۲.۵ میلیون تن ظرفیت بندر است و در حال حاضر ۲.۵ میلیون تن عملیات بندری در بندر چابهار انجام می‌شود و اداره عملیات بندر چابهار در اختیار هندی‌ها است که البته هندی‌ها نیز به دنبال این هستند که ترافیک بندری بیشتری را به سمت بندر چابهار جذب کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اپراتور هندی در بندر چابهار به دنبال تعیین دادگاه بین‌المللی است و به همین دلیل ۶ جرثقیل وارد شده به این بندر را مورد استفاده قرار نمی‌دهند، تاکید کرد: چابهار یکی از بنادر اصلی ما در شرق کشور است و تنها بندر اقیانوسی کشورمان محسوب می‌شود. فعالیت‌های خوبی در این بندر انجام شده و در حال حاضر ظرفیت این بندر به ۱۲.۵ میلیون تن افزایش یافته و رشد قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است.

صفایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت کاهش فعالیت‌های کانتینری در بندر چابهار چیست، توضیح داد: حجم زیادی از محموله‌های هند به سمت افغانستان گندم اهدایی بوده که این محموله متوقف شده است و به همین دلیل فعالیت‌های کانتینری در این بندر کاهش پیدا کرده است.

او با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا جریان تجاری کالا را از بندر چابهار ادامه دهیم، توضیح داد: بندر چابهار ظرفیت خوبی دارد و به دنبال افزایش ترافیک در این بندر هستیم و قرار است به طور مجدد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سرویس‌هایش را در این بندر مجددا از سر بگیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با تاکید بر اینکه ما منتظر قرارداد بلندمدت با اپراتور هندی نمی‌مانیم، هرچند که این قرارداد در حال مسیر قانونی است، تاکید کرد: هرچند هندی‌ها تلاش خود را انجام می‌دهند اما ما نسبت به عملکرد آنها نقد داریم و باید جریان‌سازی کالا در بندر چابهار از ایران که مسیر ترانزیتی ارزان و کوتاه‌تر انجام شود و رونق بگیرد.

صفایی ادامه داد: در تلاش هستیم با اتمام پروژه ریلی چابهار تا زاهدان و از زاهدان تا میلک با مجموع کشورهای خلیج فارس، هند و عمان ارتباط کالایی به سمت ازبکستان و کشورهای CIS صورت بگیرد و مذاکراتی در این زمینه انجام شده است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا