اقتصادی

۸ ماه بی‌سابقه در بازار طلا

در روزهای اخیر قیمت انس جهانی حرکت آرام کاهش قیمت را داشته است، ثبات ارزی نیز کمک کرد تا قیمت طلا و سکه در آرامش به سر ببرد.

قیمت سکه در ۲۹ میلیون تومان هم پایین تر آمد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۲ میلیون و ۴۱۲ هزار تومان رسید. روند رو به کاهش بازار طلا باعث شد بر خلاف پیش بینی ها هر مثقال طلانیز به ۱۱ میلیون تومان نرسد و در آخرین نرخ اعلامی طلای آب شده ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان شده است.

در همین رابطه ابراهیم محمد ولی فعال بازار طلا به اقتصاد آنلاین می‌گوید: این هفته نسبت به گذشته آرامش بیشتری در بازار طلا بوده است؛ هم انس جهانی و هم بازار ارز آرام است.

گذشته از کاهش قدرت خرید مردم باتوجه به قیمت کنونی طلا و سکه نوسان‌های قیمتی ترسی خرید و فروش را بیشتر کرده بود به گفته محمدولی زمانی قیمت‌ها ثبات داشته باشد می‌توان انتظار داشت رد و پای مصرف کننده برای خرید و دادستد طلا و سکه نیز پیدا شود.

این فعال بازار طلا اضافه می کند: این هفته تقاضا مقداری بیشتر شد انتظار این است ثبات افزایش یابد به ویژه درباره بازار ارز. نوسان انس جهانی در روزهای اخیر چشمگیر نبوده و این هفته بین ۱۹۳۷ دلار تا ۱۹۴۰ دلار گردش داشته است که این نوسان برای بازار عادی است.

وی با تاکید دوباره مبنی بر اینکه اگر بازار در آرامش باشد مصرف کننده به سمت بازار می آید، در پیش بینی از وضعیت آینده گفت: انتظار داریم همین روند ادامه داشته باشد گاهی شاید کمی کاهشی یا افزایشی. البته قیمت ها میل به کاهش دارد. به طور کلی اگر حادثه غیرمترقبه ای در کل دنیا به وجود بیاید در قیمت انس، ارز و سکه و طلا اثرگذار است اما روند این هفته بدون تغییر خواهد بود.

رکود بازار طلا و سکه در ۱۴۰۲ تا حدودی بی سابقه است؛ موضوعی که محمدولی هم آن را تایید می‌کند وی می‌گوید: در سال های گذشته رکود مقطعی داشته ایم ممکن بوده برای یک هفته وضعیت تقاضا مناسب نباشد اما سال ۱۴۰۲ رکود عجیبی در بازار کسب و کار ایجاد شد درست است که حرکت بازارها جریان داشت اما به قول بازاری ها «این کاسبی نبود» و به طور کلی رکود امسال شدیدتر و طولانی تر بود.

این فعال بازار طلا دو راهکار برای برون رفت از این رکود دارد: مسئولان اقتصادی باید بازار ارز را کنترل کنند که نوسان چشمگیر نداشته باشد، موضوع بعدی هم ثبات کلی در قیمت‌هاست؛ وقتی ثباتی در قیمت ها باشد مصرف کننده  برای خرید راغب تر می شود. فرقی نمی کند طلا باشد یا صنوف دیگر اما در نهایت آرامش قیمت ها، مصرف و داد و ستد را افزایش می دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا