بازارهای داخلی

وزارت ارتباطات همراه اول را به دادگاه برد/ واقعیت کند شدن اینترنت از زبان جهرمی

محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به انتقاد کاربران از کندی اینترنت همراه اول و مخابرات به تجارت‌نیوز می‌گوید که ریشه آن به انحصارگرایی در این بازار برمی‌گردد که البته ریشه در واگذاری نادرست مخابرات دارد.

واگذاری پر حاشیه مخابرات که در آن سال‌‌ها بزرگترین مزایده دولتی ایران نام گرفت تا سال‌ها انتقادهای تندی به یدک کشید. محمد غرضی، وزیر پست و تلگراف دوران جنگ از اساس این واگذاری را اشتباه و غیراخلاقی می‌دانست و گفته بود که مخابرات از ابتدا سهامی عام بوده و بدون سرمایه دولت و با سرمایه‌گذاری تک تک مشتریانش رشد کرده است. بنابراین معنی ندارد که بنگاهی که متعلق به عموم مردم است فروخته شود!

محمود واعظی، وزیر ارتباطات کابینه یازدهم هم یکی دیگر از منتقدان سرسخت واگذاری مخابرات بود و در زمان وزارت خود بارها با مخابرات و همراه اول وارد کارزار شد!
واعظی اما همچون غرضی تمام معامله را زیر سوال نمی‌برد و در اغلب انتقادهایش اعلام می‌کرد که واگذاری زیرساخت‌های مخابراتی به مخابرات و همراه اول غیراصولی بوده است چرا که این زیرساخت‌ها متعلق به عموم مردم است و مخابرات باید آن را پس بدهد.

حالا جهرمی به تجارت‌نیوز می‌گوید که پرونده مخابرات و همراه اول را به دادگاه برده‌اند. او توضیح می‌دهد که انحصار داکت و سیم مسی موجب شده که این دو عرضه‌کننده اینترنت، دست بالا را در بازار داشته و به رقبای دیگر اجازه عرض اندام نمی‌دهند.

او می‌گوید که اپراتورهای جدیدتری مانند شاتل برای گرفتن زیرساخت از همراه اول به شدت دچار گرفتاری شده‌اند و تنها کاری که از دست ما برمی‌آید این است که همراه اول را دو میلیارد تومان جریمه کنیم اما این جرایم مقابل درآمد ناشی از انحصار آنقدر کم است که بازدارنده نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که دولت به دنبال آن است که یک شرکت حاکمیتی مانند شرکت سیم و داکت ایجاد کند و با پس گرفتن زیرساخت‌های ارتباطی از مخابرات، امکانات آن را بین تمامی داوطلبان حضور در این بازار توزیع کند.

با این حال پرونده شکایت از مخابرات و همراه اول تاکنون راه به جایی نبرده است چرا که به گفته وزیر پرونده مخابرات مانند پرونده مالک هفت‌تپه نیست تا به سرعت رسیدگی شود و پیچیدگی‌های زیادی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا