بازارهای خارجی

خودروهای الکتریکی در جهان

افزایش آلودگی های  زیست‌محیطی و همچنین کاهش مداوم ذخایر نفتی در سراسر جهان به ویژه طی سالیان اخیر باعث شد تا  کشورهای مختلف از  خودروهای احتراقی دور بشوند. تخصیص بودجه‌های سیار سنگین توسط دولت‌ها و شرکت‌های مختلف در جهت طراحی و تولید مداوم خودروهای الکتریکی را در همین جهت می‌توان نام برد . در ایران نیز با توجه به تشدید آلودگی های زیست‌محیطی در سالیان اخیر، موضوع توسعه ناوگان حمل و نقل الکتریکی در کانون توجه دولتمردان و سیاستگذاران کشور قرار گرفته است. در همین زمینه، در ادامه به بررسی وضعیت این ناوگان خواهیم پرداخت.

انواع خودروهای هیبریدی :

• خودروی هیبریدی: به طور کلی، موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی نقش مکمل موتور احتراقی را بر عهده دارد. در همین مضمون، امکان شارژ باتری این خودروها در منزل و یا ایستگاه‌های مخصوص وجود نداشته و فرایند شارژ از طریق تبدیل سرعت به انرژی در هنگام ترمز یا کاهش سرعت انجام می‌گیرد.

• خودروی پلاگین هیبریدی (PHEV): این خودرو را می‌توان به عنوان خودروی گذار از مرحله هیبریدی به برقی در نظر گرفت. امکان شارژ باتری در منزل و یا ایستگاه‌های مخصوص را می‌توان مهمترین خصوصیت خودروهای PHEV نسبت به اتومبیل‌های هیبریدی دانست.

• خودروی برقی: خودروهای برقی فاقد پیشران احتراقی و تنها متکی به موتور الکتریکی خود هستند. آلایندگی صفر و امکان شارژ باتری در منزل و یا ایستگاه‌های مخصوص، نوید روزهای به مراتب روشن‌تری را برای این نوع از خودروها می‌دهد.

روند تولید خودروهای الکتریکی در جهان

روند تولید و فروش خودروهای الکتریکی در جهان حاکی از رشد فزاینده این صنعت، به ویژه طی سالیان اخیر است. در همین زمینه، پیش‌بینی‌ها حاکی از فروش ۲۵ میلیون دستگاه خودروی برقی در سال ۲۰۲۵ است. این در حالی است که میزان فروش این نوع خودرو در سال ۲۰۱۵، تنها ۶۰۰ هزار دستگاه بوده است. در همین رابطه، شواهد موجود حاکی از عرضه بیش از ۷۸۰ هزار خودروی پلاگین هیبریدی و برقی در نیمه اول سال ۲۰۱۸ است. طی این مدت، بزرگترین بازار این نوع خودروها به ترتیب متعلق به کشورهای چین، آمریکا و نروژ بوده است.

به طور کلی، دستیابی به فناوری ساخت و ارتقاء باتری را می‌توان یکی از اصلی ترین مولفه‌ها در فرایند تولید خودروهای هیبریدی و برقی دانست. در همین رابطه می‌توان فرانسه را پیشتاز کشورهای جهان در زمینه فناوری‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی دانست. کشوری که تنها در سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۹۵۰ میلیون یورو صرف توسعه صنعت خودروی برقی خود کرده است. در کنار فرانسه می‌توان از کشورهای آلمان و کره جنوبی به عنوان دیگر صاحبان فناوری‌های برتر در این حوزه نام برد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در این حوزه، رقابت‌پذیری خودروهای الکتریکی در مقابل اتومبیل‌های احتراقی مستلزم کاهش قیمت هر کیلو وات ساعت به ۱۵۰ دلار است. در همین رابطه، پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش قیمت یک کیلو وات ساعت به کمتر از ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۳۰ است.

علاوه بر فناوری، زیرساخت‌ مناسب از جمله دیگر لازمه های توسعه صنعت خودروهای الکتریکی در هر کشور است. چین با برخورداری از ۲۱۴ هزار ایستگاه شارژ باتری در سال ۲۰۱۷، در صدر کشورهای جهان قرار داشته است. و بعد کشورهای آمریکا و هلند در رده‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا