بازارهای داخلی

مازوت؛ متهم اصلی آلودگی هوای تهران /مصرف گاز باید بهینه شود

 از اواسط پاییز شاهد افزایش آلاینده‌ها در تهران بوده‌ایم و در برخی روزها شاخص آلودگی هوا از ۱۵۰ هم فراتر رفته است؛ روند آلودگی هوا به گونه‌ای بوده‌است که در چند روز اخیر اکثر مناطق شهر تهران در وضعیت هشدار برای تمام گروه‌ها قرار داشته‌است. بسیاری تشدید آلودگی هوا را ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران می‌دانند و هشتگ مازوت نسوزانید به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات فضای مجازی تبدیل شود.

مازوت یا نفت کوره به عنوان نفتی ارزان با کیفتی بسیار پایین برای مصارف نیروگاه‌ها، کوره‌ها، نانوایی‌ها و… است. ورود نفت کوره‌ به محیط زیست می‌تواند آثار مخرب زیادی به دنبال داشته باشد که از مهم‌ترین این آثار می‌توان به آلودگی هوا اشاره کرد.

سید حامد توانگر، کارشناس حوزه انرژی در خصوص این موضوع در صفحه توییتر خود نوشت: استفاده از مازوت هر ساله سابقه دارد؛ دلیل استفاده از آن نیز به کمبود گاز در نیروگاه‌ها بازمی‌گردد.

نمودار زیر میزان درصد سوخت نیروگاه ها را از سال ۸۲ تا ۹۷ نشان می‌دهد؛ بر این اساس در سال ۱۳۹۷ تنها ۵ درصد سوخت نیروگاه‌ها مربوط به مازوت بوده‌است که طی ۱۵سال گذشته کم‌ترین میزان به شمار می‌آید.

1111

هر چند استفاده از آن‌ها در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما هنوز هم مصرف مازوت ادامه دارد. وی در ادامه نوشت: مشکل اصلی رشد وحشتناک مصرف گاز در بخش خانگی است؛ مصرفی که موجب ضربه زدن به تمامی بخش‌ها خصوصا نیروگاه‌ها شده است و در ماه‌های سرد این مصرف شش تا هشت برابر ماه‌های گرم است؛ اما تمام این مصرف به علت سرما نیست؛ مصرف سرانه به تفکیک استان نشان می‌دهد بیش‌ترین مصرف گاز در سال۹۶، مربوط به استان‌های مازندران و گیلان بوده است؛ استان‌هایی که باوجود داشتن بیشترین مصرف سرانه، سردترین استان‌های کشور نیستند.

222222222

وی در پایان نوشت: باتوجه با آنچه گفته شد، تنها راه مدیریت مصرف گاز و بهینه سوزاندن است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا