اقتصادی

ارزهای اربعین با چه نرخ دلاری به دست متقاضیان می‌رسد؟

دولت تصمیم گرفته به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و مشارکت هر چه گسترده‌تر مردم در راهپیمایی این مراسم بزرگ در کشور عراق، با ارایه ارز یارانه ای از زوار حمایت کرده و سهولت بیشتری را برای آنها در تامین نیازهای خود فراهم سازد.

بر همین اساس، همه ساله و به صورت سنواتی و در دولت های مختلف تلاش شد تا ارز یارانه ای با قیمت دولتی در اختیار متقاضیان قرار گیرد؛ هر چند یکی دو سالی هست که به جای اینکه ارز به صورت اسکناس دلار به متقاضیان داده شود، دینار به عنوان ارز رایج در عراق در اختیار زوار قرار گیرد.

امسال نیز دولت تصمیم گرفته تا به زایر راهپیمایی اربعین، ۲۰۰ هزار دینار عراق به عنوان ارز اربعین ارایه دهد که ما به ازای آن، ۶.۲ تا ۶.۵ میلیون تومان وجه رایج کشور را از او دریافت کند.

در این صورت، هر دینار عراق برای هر ایرانی، ۳۲.۵ تومان تمام می شود که به گفته صرافی ها، نرخ محاسباتی که دولت برای ارایه ارز اربعین در نظر گرفته است، کاملا با نرخ دلار آزاد محاسبه می شود. به این معنا که نرخ برابری بازار آزاد عراق در ایام اربعین با دلار حدود ۱۵۱ تا ۱۵۲ دلار است که بر اساس محاسبات بانک مرکزی، با نرخ تعیین شده، نرخ دلار بازار آزاد مورد محاسبه بانک مرکزی قرار می گیرد.

نکته حائز اهمیت آن است که نرخ تبدیل دلار به ریال در بازار عراق ۱۵۱ است ولی نرخ اعلامی بانک مرکزی عراق ۱۳۲ است که نرخ بازار عراق در محاسبات باید محاسبه گردد، بدین معنی اگر به زائر ۱۰۰ دلار بدهیم در عراق ۱۵۰۰۰ دینار دریافت میگردد ولی با محاسبه بانک مرکزی ۱۳۲۰۰ دینار سهم هر زایر خواهد شد.

در واقع، تقسیم کردن ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار دینار، رقمی معادل دیناری ۳۲.۵ تومان را نشان می دهد که همین محاسبه با نرخ تبدیل بازار آزاد، حدود ۲۷ تومان را برای هر دینار نشان می دهد.

در چنین شرایطی، هر دلار در بازار عراق ۱۵۱ دینار به زایر می دهد و بانک مرکزی باید به دلیل این گرانفروشی خود پاسخگو باشد؛ هر چند سخنگوی ارزی بانک مرکزی معتقد است که دولت ارز اربعین را با یارانه در اختیار مردم قرار می دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا