بازارهای داخلی

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله/ حرکت خلاف جهت آسام در هفته گذشته

صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۳.۷درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۳.۹درصد کاهش یافت. این در حالی بود که شاخص کل بورس نیز افت ۳.۵درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق آرمان سپهر آشنا (آسام) با ثبت دو درصد رشد قیمت بود در حالی که NAV این صندوق ۰.۵درصد کاهش یافت و بهترین عملکرد هفتگی در بین صندوق‌ها از لحاظ NAV را از آن خود کرد.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق پالایشی یکم اختصاص داشت؛ صندوق «پالایش» که قیمت آخر هفته قبل آن ۴.۹درصد بالاتر از NAV ابطال بود با افت ۸.۵درصدی قیمت مواجه شد. همچنین صندوق مدیریت ثروت بازنشستگی (مدیر) نیز در این رقابت با افت ۸.۳درصدی در رتبه دوم قرار گرفت.

بدون در نظر گرفتن دارا یکم، صندوق تجارت شاخصی کاردان (کاردان) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت نهایی ۸.۵درصد زیر قیمت تئوریک آن است. صندوق «پالایش» نیز به عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف ۴.۲درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۲.۹درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به جای گذاشتند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۱.۶درصد افت قیمت داشت و ۱.۱درصد پایین‌تر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

صندوق ETF پشتوانه طلای مفید (عیار) کمترین افت قیمت (۱.۹درصد) را در گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد. صندوق پشتوانه طلای زرافشان (زر) نیز که حباب هفت درصدی داشت همچنان بیشترین انحراف قیمت (۸.۳درصد) را در بین صندوق‌های قابل معامله در اختیار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا