ارز دیجیتال

رمز ارز ریپل از صرافی بیترکس نیز حذف خواهد شد؛ تصمیم صرافی بایننس چیست؟

صرافی Bittrex یکی از شناخته‌شده‌ترین صرافی‌های رمز ارز در جهان است. این صرافی در کشور امریکا فعالیت دارد. دومینوی حذف ریپل از صرافی‌ها، به صرافی بیترکس رسیده است. آیا صرافی بایننس نیز قصد حذف ریپل را دارد؟ در این صورت آیا می‌توان پرونده ریپل را تمام شده در نظر گرفت؟

صرافی بیترکس از سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرده و از این نظر یکی از قدیمی‌های بازار به حساب می‌آید. این صرافی رمز ارز در کشور آمریکا فعالیت دارد و ناچار به رعایت قوانین این کشور است. به دنبال شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا از شرکت ریپل، برخی از صرافی‌ها تصمیم به حذف ریپل از لیست دارایی‌های معاملاتی خود شدند. صرافی بیترکس نیز به این صرافی‌ها پیوسته و اعلام کرده که ریپل را از تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۹ از لیست صرافی خود حذف خواهد کرد. ریپل در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی، روزهای بسیار سختی را تجربه کرد. قیمت این رمز ارز قدیمی بازار، به دنبال مسائل پیش آمده با نهادهای نظارتی امریکا، به زیر ۲۰ سنت رسیده است. این در حالی است که در ماه گذشته قیمت این ارز دیجیتال در محدوده ۷۵ سنت معامله می‌شد؛ ریزش بیش از ۷۰ درصدی قیمت در عرض یک ماه، سرنوشت تلخی برای ریپل است. صرافی‌های ارز دیجیتال نیز به پشت سرهم از حذف معاملات ریپل از صرافی خود خبر می‌دهند و این باعث شده تا عرضه ریپل در بازار به شدت افزایش یابد.

حذف XRP از صرافی بیترکس

هرچند صرافی Bittrex در اطلاعیه خود به صراحت اشاره‌ای به دلیل حذف ریپل از صرافی خود نکرده اما مشخصا این تصمیم به دنبال مسائل حقوقی پیش آمده با SEC بوده است. پیش از بیترکس، صرافی کوین بیس، بیت استمپ و برخی از صرافی‌های نه چندان مطرح بازار، ریپل را از لیست دارایی‌های معاملاتی خود حذف کرده‌اند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط موسسه پژوهشی Messari، جفت ارز ریپل به بیت کوین با نماد XRPBTC، فعالترین بازار ریپل در صرافی بیترکس بوده است. حجم روزانه معاملات این جفت ارز در این صرافی، ۵,۴۳۳,۳۵۷ دلار بوده است. جفت ارز ریپل به تتر با نماد XRPUSDT با حجم معاملاتی روزانه ۳,۶۴۳,۲۷۹ دلار در جایگاه دوم معاملات ریپل در این صرافی بوده است.

حجم معاملات ریپل در صرافی بیترکس

یکی از سوالات طرفداران بازار ارزهای دیجیتال این است که چرا صرافی های ارز دیجیتال، سعی در همکاری با SEC دارند؟ دلیل این امر به بیانیه SEC بوده که در ماه مارس سال ۲۰۱۸ ارائه شده است. در این بیانیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا تاکید کرده که صرافی های رمز ارز باید از قوانین اوراق بهادار فدرالی پیروی کنند. از این رو صرافی‌های ارز دیجیتال امریکایی، برای ممانعت از مشکلاتی احتمالی، با این نهاد نظارتی همکاری کرده‌اند و ریپل را از لیست معاملاتی خود حذف می‌کنند.

از این رو صرافی بیترکس اعلام کرده که آنها در زمان اضافه کردن یک توکن جدید به صرافی خود، دقت زیادی کرده تا توکن جدید جزو اوراق بهادار به شمار نیامده و یک توکن کاربردی باشد. اتهام ریپل دقیقا همین موضوع بوده که ریپل یک توکن کاربردی نیست بلکه یک اوراق بهادار است. لذا این صرافی‌ها مطابق قوانین خود، نباید این توکن‌ها را به لیست دارایی‌های معاملاتی خود اضافه کنند.

آیا صرافی بایننس رمز ارز ریپل را حذف خواهد کرد؟

حذف شدن ریپل از لیست معاملاتی صرافی بایننس را می‌توان تیر خلاص بر پیکر نیمه جان ریپل در نظر گرفت. بایننس بزرگترین صرافی رمز ارز جهان است و عمده معاملات ریپل در این صرافی انجام می‌شود، لذا تصمیم صرافی بایننس، بسیار حیاتی و مهم است.

صرافی بایننس اعلام کرده که ریپل را از کیف پول Swipe برای کاربران امریکایی خود حذف خواهد کرد. این تصمیم بایننس از ۱۶ دی ماه ۱۳۹۹ عملی خواهد شد. به دنبال این تصمیم صرافی بایننس، بسیاری معتقدند که صرافی بایننس نیز معاملات ریپل را از صرافی خود حذف خواهد کرد. هرچند این مورد هنوز در حد گمانه‌زنی است و هیچ اطلاعیه رسمی منتشر نشده است. سوال اصلی اینجاست که آیا صرافی بایننس معاملات ریپل را برای کاربران امریکایی خود متوقف خواهد کرد؟

حجم معاملات روزانه ریپل در بازار تتر صرافی بایننس معادل ۸۱۳ میلیون دلار است. لذا حذف آن از صرافی بایننس تاثیر بسیار زیادی بر قیمت ریپل خواهد داشت. آدام کوکران، یکی از شرکای Cinneamhain Ventures، معتقد است این احتمال وجود دارد که SEC با استفاده از اهرم‌های فشار خود، صرافی بایننس را مجبور کند که معاملات ریپل نه تنها برای کاربران امریکایی بلکه برای تمام کابران خود متوقف کرده و آن را حذف کند:

به طور معمول صرافی بایننس مجبور به همکاری با SEC در مورد کاربران غیر آمریکایی خود نخواهد بود. اما اگر این کمیسیون اعلام کند که رمز ارز XRP به دلیل ارتباط با شرکت ریپل، در تناقض با قوانین امریکاست می‌تواند به صرافی بایننس فشار وارد کند تا ریپل را برای تمام کاربران خود حذف کند.

پاسخ ریپل به شکایت SEC

ریپل در بیانیه‌ای خطاب به فعالان بازار، از آنها خواسته تا پاسخ ریپل را نیز مطالعه کنند و این ماجرا را تنها از دیدگاه SEC دنبال نکنند. ریپل به دنبال ایجاد موجی از حذف ریپل از لیست معاملاتی صرافی‌ها، به جامعه ارزهای دیجیتال قول داده تا به ادعاهای مطرح شده از جانب SEC پاسخ خواهد داد. این بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

همه مردم و مطبوعات ماجرای ریپل و SEC را تنها از سمت کمیسیون بورس اوراق بهادار امریکا شنیده‌اند. ما ظرف چند هفته آینده پاسخ خود را برای رسیدگی به این اتهامات اثبات نشده علیه ریپل، ارائه خواهیم داد.

ریپل ادعا کرده است که این اقدام ایالات متحده به هدف تضعیف کل بازار ارزهای دیجیتال است. ریپل همچنین اعلام کرده که سا‌ل‌هاست که با نهادهای نظارتی امریکا همکاری دارد و شفافیت لازم را ارائه داده است.

همچنین ریپل اضافه کرد:

عمده کاربرانی که از ریپل استفاده می‌کنند در کشور امریکا نیستند. عمده حجم معاملات ریپل در صرافی‌هایی که در خارج امریکا هستند، انجام می‌شود. ریپل مسیر مشخصی برای انتقال به کشور ژاپن، انگلستان، سوئیس و سنگاپور دارد و به راحتی می‌توانیم از ایالات متحده خارج شویم.

با توجه به واکنش ریپل، همچنان باید منتظر نتیجه نهایی این پرونده بود. اما چیزی که تا این لحظه اتفاق افتاده حذف رمز ارز XRP از لیست معاملاتی کوین بیس و بیترکس است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا