بازارهای خارجی

روسیه عقب نشینی می کند؟

  • این گزارش که توسط دو اندیشکده، موسسه خطوط جدید در واشنگتن و مرکز حقوق بشر رائول والنبرگ در مونترال گردآوری شده است، نشان میدهد که دلایل منطقی وجود دارد که روسیه پیش‌تر، دو ماده از کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ را نقض کرده است. همچنین در این گزارش، روسیه به انجام اقداماتی برای تحریک علنی به نسل کشی توسط انتقال اجباری کودکان اوکراینی به روسیه متهم شده است که بر اساس ماده دوم کنوانسیون، اقدام به نسل کشی است.

از سوی دیگر این گزارش نتیجه‌گیری کرده است که خطر جدی نسل‌کشی در اوکراین وجود دارد که ضرورت ایجاد یک تعهد قانونی از سوی همه کشورها برای جلوگیری از نسل‌کشی بر اساس این کنوانسیون را نشان می‌دهد.

با این وجود تعدادی از حقوقدانان سرشناس ضمن انتقد از این گزارش منتشر شده، اظهار کردند این گزارش صرفا یک حداقل الزامات قانونی برای دولت‌هارا تعیین کرده است، این درحالی است که هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده که در صورت زیر پا گذاشتن این تعهدات از سوی کشورها آنها با چه مجازاتی روبه‌رو خواهند شد. مشکلی که در گزارش کنوانسیون ۱۹۴۸ نیز دیده میشود زیرا این گزارش تصریح نمی‌کند که دولت‌های خارجی چه اقداماتی را باید انجام دهند. 

پیش‌تر جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا جنایات روسیه در اوکراین را در ماه آوریل به عنوان نسل کشی معرفی کرد و برخی از دولت‌های دیگر غربی نیز از وقوع نسل کشی در اوکراین از سوی روسیه را تایید کردند. البته کمی بعدتر وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که در نهایت تایید و یا عدم تایید وقوع نسل کشی در اوکراین به رای دادگاه بستگی دارد.

مسدئولیت رسیدگی به این موضوع بر عهده کریم خان، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی است که تحقیقات جنایات جنگی را رهبری می‌کند و اگر به این نتیجه گیری برسد که شواهدی مبنی بر قصد کشتار مردم اوکراین از سوی روسیه وجود داشته این اختیار را دارد که اتهامات نسل‌کشی را مطرح کند.

تانیا دومی، یکی از اعضای متخصص در این گزارش و استادیار در دانشکده روابط بین‌الملل و عمومی دانشگاه کلمبیا به گاردین گفته است که من و همکارانم به این نتیجه رسیده‌ایم  که مستندات جنایات در اوکراین بسیار است و به همین دلیل است که تهیه این گزارش زمان زیادی نبرده است.

این حقوقدان ادامه داد: این گزارش شواهد فراوانی از تحریک به نسل‌کشی پیدا کرده و خاطرنشان می‌کند که رهبران کرملین و مفسران رسانه دولتی روسیه همواره وجود هویت متمایز اوکراینی و استقلال این کشور را به رسمیت نشناخته‌اند و همواره از تریبون‌های رسمی خود اعلام کردند که افرادی که خود را اوکراینی معرفی می‌کنند، وحدت روسیه را تهدید می‌کنند و یا نازی هستند، بنابراین مستحق مجازات هستند.»

این درحالی است که در گزارش تازه منتشر شده این ایدئولوژی یعنی انکار وجود یک کشور و مردمان آن یکی از مهمترین شاخص‌های مهم نسل کشی است. در این گزارش همچنین به زبان استفاده شده توسط مقامات روسی که اوکراینی‌ها را به ‌نوعی مادون‌انسانی، با عباراتی مانند «زامبی‌شده»، «حیوانی» خطاب می‌کند شااره شده است.

این گزارش به شواهدی دست یافته است که کرملین با انکار آشکار جنایات و همچنین دادن پاداش کلان به سربازانی که مظنون به کشتار دسته جمعی در اوکراین هستند به جنایات خود ادامه میدهد. گزارش به محاصره شهرهایی مانند ماریوپل، ۲۴۸ حمله به سیستم مراقبت‌های بهداشتی اوکراین که توسط سازمان بهداشت جهانی مستند شده است و تخریب یا مصادره نیازهای اولیه، کمک‌های بشردوستانه و غلات اشاره می‌کند.

کارشناسان گفتند، الگوی سیستماتیک تجاوز جنسی و خشونت جنسی نیز بخشی از تصویر کلی از جنایات است که به نیت نسل کشی اشاره دارد، مانند انتقال اجباری بیش از یک میلیون نفر از جمله بیش از ۱۸۰۰۰۰ کودک به روسیه. در این گزارش مقامات اوکراینی به اصلاحات برنامه ریزی شده در قوانین روسیه برای تسریع روند فرزندخواندگی برای کودکان دونباس اشاره می کنند، در حالی که کودکان اوکراینی ربوده شده مجبور به شرکت در کلاس‌های روسی شده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا