بازارهای خارجی

تلاش منطقه یورو برای به نتیجه رساندن مذاکرات برگزیت/ احتمال تمدید مهلت انگلیس برای یک توافق مطلوب

مذاکرات سران انگلیس و منطقه یورو در مورد برگزیت در طول هفته گذشته در حالی ادامه یافت که امید به ایجاد یک توافق تجاری در برگزیت کمرنگ شده است. بر اساس اخبار منتشر شده در هفته گذشته، بروکسل به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده است که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ظرف سه هفته (تا پیش از آغاز سال نوی میلادی) از مزایایی که توافق اتحادیه اروپا با انگلیس می‌تواند در پی داشته باشد برخوردار نخواهند بود.

به اذعان صاحب نظران، هدف از بیان چنین ادعایی تلاش برای بازگرداندن بوریس جانسون (نخست وزیر انگلیس) به پای میز مذاکرات در سال ۲۰۲۱ است، در واقع منطقه یورو تلاش می‌کند تا هزینه برگزیت بدون انجام معامله با اتحادیه اروپا را بیش از پیش سنگین کند.

در همین راستا فایننشال تایمز در یادداشتی درباره روند انجام مذاکرات در روز جمعه (دیروز) نوشت: یک مقام بروکسل به دیپلمات‌های حاضر در جلسه گفته است که باید انگیزه انگلیس برای بازگشت به میز مذاکرات حفظ شود تا در صورتی که موفق به توافق در مذاکرات فعلی نشدیم، سال آینده راه برای مذاکرات آتی باز باشد.

بر اساس این گزارش، همچنین به حاضران در جلسه اطلاع داده شد که فراتر از چهار مرحله تعیین شده در برنامه‌های اضطراری کمیسیون اروپا که روز پنجشنبه گذشته منتشر شد، حاضران در جلسه تلاش می‌کنند تا مزایای عضویت در اتحادیه اروپا را فراتر از این چهار برنامه برای انگلیس تکرار کنند، اگرچه سران انگلیس هنوز موافقت یا عدم موافقت خود را با این موضوع ابراز نکرده‌اند.

در این راستا یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد: ترجیح به شکل گیری یک معامله است اگرچه به نظر می‌رسد که سوال اصلی در روند برگزیت این نیست که آیا ما می‌توانیم از برخورد کشتی برگزیت با صخره‌ها جلوگیری کنیم یا خیر؟ بلکه سوال این است که چگونه می‌توان آن را بار دیگر مورد استفاده قرار داد؟

این در حالی است که بر اساس اخبار به دست آمده از جلسات هفته گذشته اتحادیه اروپا با انگلیس در مورد روند برگزیت، برخی از کشورهای عضو -به خصوص فرانسه- در صورت ایجاد یک توافق نامطلوب تهدید به وتو کرده بودند؛ استدلال وتو از آنجایی آغاز شد که میشل بارنیه مذاکره کننده اصلی اتحادیه اروپا عنوان کرده بود نباید انگلستان را در مورد مهلت مقرر تحت فشار قرار داد و اعضا باید توافق کنند تا به جای عجله در نوشتن یک توافق فرعی، مذاکرات را در مدت زمان طولانی‌تر و حتی تا سال ۲۰۲۱ هم ادامه دهند.

گفته می‌شود اتحادیه اروپا از وجود این استراتژی با ریسک بالا آگاه است، چرا که انگلیس ممکن است علیرغم پیامدهای عدم توافق، تصمیم نهایی خود را بر عدم بازگشت به میز مذاکرات بگذارد. در عین حال، به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای فعلی در پرتگاه سقوط قرار گرفته‌اند، در شرایطی که گفت‌وگوهای مرتبط با این موضوع از ماه فوریه گذشته متوقف شده بود تا شرایط حفظ بازی برابر در بازار واحد در این راستا ایجاد شود.

در حالی که فقط یک روز دیگر تا پایان مذاکرات فعلی (روز یکشنبه) باقی مانده است، نخست وزیر انگلیس اذعان کرده «عدم توافق» در این مذاکرات بسیار بسیار محتمل به نظر می‌رسد در حالی که نیاز به «یک پیشنهاد بزرگ و تغییر بزرگ» از سوی اتحادیه اروپا برای دستیابی به موفقیت در این مذاکرات بسیار ضروری است.

اگرچه بوریس جانسون در عین حال تاکید کرده بود یک خروج بدون توا فق«عالی» خواهد بود، و در این راستا به مارک روته همتای هلندی خود در تلاش برای دور زدن کمیسیون اتحادیه اروپا از طریق پرواز به پاریس و برلین برای گفت‌وگو با امانوئل مکرون و آنگلا مرکل که هر دو تماس‌های تلفنی وی را نادیده گرفته بودند، انتقاد کرده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا