ارز دیجیتال

کشور ترکیه تا ۶ ماه دیگر رمز ارز ملی خود را آزمایش می‌کند

دولت ترکیه از راه‌اندازی آزمایشی رمز ارز بانک مرکزی خود در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ خبر داد. در جهان تنها چند کشور معدود CBDC خود را راه اندازی کرده‌اند.

به گزارش کوین دسک، کشور ترکیه آماده است تا در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ رمز ارز بانک مرکزی یا CBDC خود را آزمایش کند. این خبر توسط رئیس کل بانک مرکزی ترکیه منتشر شده است. او در این باره گفت:

ما تحقیقات اولیه خود در زمینه ایجاد پول دیجیتال را به پایان رساندیم. در حال حاضر مراحل اولیه این پروژه به اتمام رسیده است و وارد فاز عملیاتی شده‌ایم. هدف ما آغاز طرح آزمایشی رمز ارز بانک مرکزی ترکیه در شش ماهه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی است

اظهارات رئیس بانک مرکزی ترکیه باعث تعجب فعالان حوزه ارزهای دیجیتال شده است. زیرا در دنیا، تعداد انگشت‌شماری از کشورها در مراحل نهایی راه‌اندازی رمز ارز بانک مرکزی خود هستند که ترکیه را نیز باید در این لیست قرار دهیم. در این لیست عموما کشورهای تراز اول جهان قرار دارند.

بانک تسویه جهانی یا BIS که عموما به بانکی برای بانک‌های مرکزی جهان شهرت دارد، فعالیت بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف را در زمینه ایجاد CBDC گزارش می‌دهد. در گزارش‌های قبلی این بانک، هیچ سابقه‌ای در مورد فعالیت ترکیه برای ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی وجود ندارد. این نکته نشان می‌دهد که ترکیه تصمیم داشته چراغ خاموش در این زمینه فعالیت کند. در گزارش‌های BIS آمده است که حدودا ۸۰ درصد از بانک‌های مرکزی جهان، در فاز تحقیقاتی برای ایجاد رمز ارز بانک مرکزی خود هستند. اما از این میان تنها تعداد کمی از جمله سوئد، ژاپن، چین و باهاما فاز تحقیقاتی را به اتمام رسانده و در واقع وارد فاز عملیاتی CBDC خود شده‌اند.

علاقه بانک مرکزی روسیه به CBDC

بانک مرکزی روسیه نیز آینده درخشانی برای رمز ارز بانک مرکزی یا CBDC متصور شده و معتقد است که این حوزه می‌تواند سیستم‌های پرداخت بین‌المللی مانند سوئیفت را به چالش بکشد. رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرده که ۵ تا ۷ سال آینده بسیاری از کشورها ارز دیجیتال مبتنی به بانک مرکزی خود را راه‌اندازی خواهند کرد و این حوزه به سرعت در حال پیشرفت است. راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی توسط کشور ترکیه همین نکته را تایید می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا