بورس

دماسنج صنایع بورسی در اولین ماه سال

شاخص های ماهیانه تولید، فروش و قیمت استخراج شده از اطلاعات عملکردی شرکت ها پذیرفته شده در بورس تا حد زیادی می تواند با دقت مناسب و به صورت بهنگام تحولات بخش صنعت و معدن کشور را توضیح دهند و با توجه به تواتر فصلی داده های شاخص تولید صنعت و همچنین شاخص قیمت صنعت منتشر شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی، این شاخص های محاسباتی با تواتر ماهیانه می تواند برآوردی از تغییرات ماهیانه ارزش افزوده صنایع و به دنبال آن در کل اقتصاد تلقی شود.

در فروردین ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته از میان ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی، ۹ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و فروش را تجربه کردند.

فعالیت‌های «ماشین آلات و تجهیزات» و «دارو» بیش‌ترین افزایش و فعالیت‌های «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» و «خودرو و قطعات» بیش‌ترین کاهش را در شاخص تولید ثبت کردند.

رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی» و «کاشی و سرامیک» بیش‎‌ترین افزایش و رشته فعالیت‌های «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» و «ماشین آلات و تجهیزات» بیش‌ترین کاهش را در شاخص فروش ثبت کردند.

1

در فروردین ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته، رشته فعالیت های «ماشین آلات و تجهیزات» و «فلزات پایه» بیش‌ترین سهم و رشته فعالیت‌های «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «خودرو و قطعات» و «شیمیایی(به جز دارو)» بیش‎‌ترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشتند.

همچنین در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته، بیش‌ترین سهم در افزایش شاخص فروش مربوط به رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی» و «کاشی و سرامیک» و بیش‌ترین سهم در کاهش شاخص فروش متعلق به رشته فعالیت‌های «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر»، «ماشین آلات و تجهیزات» و «سایر کانی‌های غیرفلزی» بوده است.

2

در ادامه به بررسی رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «شیمیایی(به جز دارو)» و «فلزات پایه» به دلیل ضریب اهمیت بالای آن ها در محاسبه شاخص و همچنین بررسی نوسانات شاخص تولید و فروش رشته فعالیت «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» در این ماه پرداخته شده است.

شاخص های تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات

در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات برمبنای شرکتهای بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۴ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۷.۸ درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۶ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۴۲.۱ درصدی داشته است.

رشد شاخص فروش خودرو سبک و سواری و قطعات خودرو نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب کاهش ۸.۴ و ۲۸.۲ درصدی داشته، اما خودرو سنگین رشد ۳۷۰۰ درصدی را تجربه کرده است، فروش وانت در فروردین ماه ۱۴۰۰ نسبت به فروردین ماه ۱۴۰۱ از ۲ دستگاه به ۲۵۰۰ دستگاه رسیده، اما مقایسه فروش با ماه قبل گویای کاهش تقریباً یکنواخت فروش همه زیربخشها است.

3

شاخص‌های تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی به جز دارو

در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ شاخص تولید رشته فعالیت شیمیایی بجز دارو برمبنای شرکتهای بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۹.۴  درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۳.۳ درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۳.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۱۲ درصدی داشته است. دلیل اصلی کاهش شاخص تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش تولید و فروش اوره و متانول در فروردین ماه ۱۴۰۱ بوده است.

4

شاخص های تولید و فروش رشته فعالیت فلزات پایه

در فروردین ماه ۱۴۰۱ شاخص تولید رشته فعالیت فلزات پایه برمبنای شرکت های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۱۳.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۲۲.۴ درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۱۰.۴ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۳ درصدی داشته است. دلیل اصلی افزایش شاخص تولید و فروش رشته فعالیت فلزات پایه نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش تولید و فروش محصولات گرم و محصولات سرد در فروردین ماه ۱۴۰۱ است.

5

شاخص های تولید و فروش رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر

در فروردین ماه ۱۴۰۱ شاخص تولید رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر برمبنای شرکت‌های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۲۴ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۳۱ درصدی داشته  است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش۱۸.۴ درصدی و نسبت به ماه قبل  کاهش ۲۹.۸ درصدی داشته است. عمده دلیل کاهش شاخص تولید و فروش این رشته فعالیت به دلیل کاهش شدید تولید و فروش روغن خوراکی در فروردین ماه ۱۴۰۱ بود

6

شاخص قیمت فعالیت های صنعتی بورس

در فرودین ماه امسال نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی به ۳.۴ درصد افزایش یافت. رشد نقطه به نقطه آن به ۳۲.۷ درصد رسید و همچنین میانگین سالیانه شاخص قیمت ۷۸.۵ درصد افزایش یافته است.

7

شاخص های تولید و فروش شرکت های معدنی بورسی

در فروردین ماه ۱۴۰۱ شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۱۳.۹ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۱۰.۷ درصدی را نشان می‌دهد. در مقابل، شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۰.۷ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۴۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد. به دلیل کاهش فروش کنسانتره و گندله در فروردین ماه ۱۴۰۱، شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است. کاهش شاخص تولید و فروش نسبت به اسفندماه طبق الگوی فصلی تولید و فروش قابل انتظار است.

8

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا