بازارهای خارجی

پنج ویژگی مشترک برترین شهرهای استارتاپی/ نقش دانشگاه‌ها در موفقیت استارتاپ‌ها

هدف از ایجاد و تقویت شهرهای استارتاپی را می‌توان در ارائه امکانات و خدمات به استارتاپ‌ها و صاحبان ایده خلاصه کرد. تجمع نهادهایی مانند مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مراکز تحقیقاتی در شهرهای استارتاپی از جمله مهمترین دلایل رشد و گسترش استارتاپ‌ها در این مناطق است. در همین رابطه، در ادامه به بیان برخی از مهمترین ویژگی‌های مشترک شهرهای استارتاپی برتر جهان خواهیم پرداخت.

۱) نهادهای مسئول کارآفرینی

هر یک از شهرهای استارتاپی با توجه به اهداف و برنامه‌های خود دارای برخی سازمان‌های مسئول حمایت از فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی هستند. در همین رابطه، شرکت‌های نوپا و صاحبان ایده می‌توانند از طریق ارتباط با این سازمان‌ها از انواع تسهیلات و امکانات ارائه شده توسط آن‌ها بهره‌مند شوند. علاوه بر این، حضور در مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های مستقر در شهرهای استارتاپی می‌تواند منجر به تسهیل دسترسی استارتاپ‌ها به تسهیلات مالی، خدمات مشاوره‌ای و همچنین سرمایه‌گذاران بالقوه  شود.

۲) ارتباط با سایر زیست‌بوم‌ها

ارتباط و همکاری با شرکت‌های مستقر در سایر شهرها و کشورها می‌تواند نقش بسزایی در افزایش اندازه بازار و متعاقبا فروش یک استارتاپ ایفا کند. در همین رابطه، شهرهای دارای ارتباطات گسترده اقتصادی و فرهنگی با سایر مناطق جهان، گزینه‌های به مراتب بهتری برای تاسیس یک شرکت استارتاپی به شمار می‌روند. نمایشگاه‌ها و همایش‌های برگزار شده در این شهرها نقش مهمی در افزایش همکاری میان استارتاپ‌های مستقر در مناطق مختلف جهان ایفا می‌کنند.

۳) دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی

دانشگا‌ها را می‌توان یکی از مهمترین مراکز تربیت نیروی کار ماهر و متخصص دانست. این مراکز علاوه بر تغذیه شرکت‌های استارتاپی موجود، نقش بسزایی در خلق ایده‌ و متعاقبا استارتاپ‌های جدید ایفا می‌کنند. در همین رابطه، ارتباط گسترده و هدفمند میان دانشگاه‌ها و نهادهایی مانند پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها، یکی از نشانه‌های وضعیت مطلوب شهرهای استارتاپی است.

۴) نظام تامین مالی

تامین مالی را می‌توان مهمترین مولفه در فرایند شکل‌گیری، تکامل و رشد شرکت‌های استارتاپی دانست. در همین رابطه، شهرهای استارتاپی برتر با ایجاد شبکه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، سرمایه‌گذاران فرشته‌، نهادهای ارائه‌دهنده تسهیلات دولتی و … نقش بسزایی در تسهیل فعالیت استارتاپ‌ها و صاحبان ایده ایفا می‌کنند.

۵) زیرساخت‌ ICT

موفقیت شرکت‌های استارتاپی مانند هر نوع فعالیت اقتصادی دیگری مستلزم وجود زیرساخت‌های مناسب است. با توجه به نقش کلیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان، وجود زیرساخت‌ ICT پیشرفته در شهرهای استارتاپی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

شهرهای استارتاپی برتر

بر اساس رتبه‌بندی موسسه StartupBlink در سال ۲۰۲۰، سانفرانسیسکو، نیویورک، لندن، بوستون و لس آنجلس به ترتیب در صدر برترین شهرهای استارتاپی جهان قرار دارند. در همین رابطه، وجود پنج مولفه فوق در هر یک از این شهرها به وضوح قابل مشاهده است. آمریکا با ۸ نماینده در میان ۲۰ شهر استارتاپی برتر، در صدر کشورهای جهان از این حیث قرار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا