بازارهای داخلی

چرا دلار ارزان شد؟

یک فعال بازار ارز که نخواست نامش ذکر شود در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره عوامل تاثیرگذار بر روند نزولی دلار توضیح داد: از مهم‌ترین اتفاقاتی که سیگنال مثبتی به بازار ارز وارد کرد، عقب‌نشینی اروپا از صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران با همکاری آمریکا در شورای حکام و همچنین تقویت مواضع بحق کشور بود که منجر به آغاز روند نزولی دلار از اواخر هفته گذشته شد.

به گفته این کارشناس مسائل ارزی، کاهش کارشکنی از سوی آمریکا، احتمال شانس بالای برگزاری مذاکرات برجامی از سوی برخی کشور‌ها، تغییر لفظ تهاجمی به تعاملی از سوی دو طرف و کاهش ۴۰۰تومانی نرخ فروش درهم پتروشیمی‌ها طی روز‌های گذشته از دیگر مواردی بود که در افت قیمت دلار نقش داشت.

او همچنین با اشاره به عوامل موثر بر قیمت دلار، درباره روند بازار ارز در روز‌های آینده تصریح کرد: با توجه به افزایش عرضه ارز در سامانه‌نیما، کاهش سفر‌های داخلی و خارجی در پی اوج‌گیری بیماری کرونا و نیز افت تقاضا، پیش‌بینی می‌شود که روند کاهشی قیمت دلار همچنان ادامه داشته باشد.

این فعال بازار ارز در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به موارد گفته شده جو بازار ارز آرام و دلار با شیب مناسبی در مسیر کاهشی قرار گرفته، از طرفی خبرهای خوبی درمورد آزادسازی منابع ارزی ایران در سایر کشور‌ها نیز شنیده شده که روند کاهشی بازار ارز را تقویت کرده است.

قیمت دلار و یورو در بازارهای مختلف

بر اساس نرخ‌های اعلام شده از سوی کانون صرافان برای بازار ارز امروز ۱۷اسفند ماه، قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۴۵۸۰ و یورو به ۲۹۲۰۰تومان کاهش یافت که نرخ هر دو ارز نسبت به دیروز ۲۰۰تومان ارزان شده است؛ همچنین قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با افت ۳۰۰تومانی به ۲۴۱۵۰ و خرید آن به ۲۳۷۵۰تومان رسید.

یورو در ساعت (۱۲:۳۰) معاملات امروز صرافی‌های رسمی با قیمت ۲۹۲۵۰تومان فروخته می‌شود و نرخ خرید آن از مشتری نیز ۲۸۷۵۰تومان اعلام شد؛ همچنین قیمت فروش دلار و یورو در سامانه‌نیما به ترتیب ۲۴۰۹۱ و ۲۹۰۳۳تومان است.

در تابلوی صرافی‌ملی هم دلار با قیمت ۲۴۰۵۰تومان برای فروش و ۲۳۵۷۴تومان برای خرید نمایان شد، ضمن اینکه قیمت فروش یورو هم در این بازار ۲۹۰۸۱ و خرید آن ۲۸۵۰۶تومان اعلام شد؛ همچنین قیمت فروش دلار در بازار متشکل به ۲۳۸۱۲تومان کاهش یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا