سیاسی

از آمدن بایدن خوشحال نیستیم/ با وجود تحریم‌ها رشد اقتصادمان مثبت شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور در جلسه امروز هیات دولت تبریک حلول ماه جمادی الاول و گرامیداشت بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه کبری علیها سلام و همچنین دختر برومندش حضرت زینب کبرا که روز میلادش روز افتخار همه پرستاران کشور هست، گفت: امسال باید با احترام ویژه به قشری که برای سلامت مردم جان خود را در کف گذاشتند و در کنار پزشکان، متخصصان، افتخار بزرگی را در یک مقطع حساس تاریخی برای بهداشت و سلامت کشور به وجود آوردند قائل شویم.

رییس جمهوری گفت: ما همه از پرستاران و پزشکان و همه کادر درمان که از پایان بهمن پارسال تا امروز بیش از ۱۰ ماه از زحمات شبانه روزی و ایثار این عزیزان گذشته است، تلاش آنها را پاس می‌داریم. مردم ما غیر از اینکه با زبان هم همیشه تجلیل کردند و قدردان بودند، در عمل پاسخ بسیار روشن و صریحی به کادر درمان دادند.

از شنبه منحنی‌های مربوط به کرونا کاهش داشت

روحانی اضافه کرد: مردم ما در هفته‌های گذشته با تلاش و کوشش و با اجرای دقیق پروتکل‌ها توانستند همه منحنی‌های موج سوم را به تواضع و کرنش وادار کنند و بحمدالله ما شنبه شاهد بودیم که همه منحنی‌های مربوط به کرونا در همه استان‌ها همه سر فرود آورده و مسیر کاهشی را آغاز کرده بودند به طوری که از ۱۶۰ مرکز قرمز و شهرستان قرمز فقط ۱۲ شهرستان باقی مانده بود که ان‌شاء الله آن هم به زودی تمام می‌شود.

رییس‌جمهوری اظهار کرد: این کار بزرگی بود که مردم ما در کنار کادر درمان در موج سوم انجام دادند و امیدواریم مردم همکاری کنند و ما در دوران فصل زمستان شاهد موج تازه‌ای نباشیم.

روحانی با بیان اینکه همه تلاش و کوشش ما این است که در داخل واکسن این بیماری تولید شود، گفت: هنوز واکسنی مورد تایید بهداشت جهانی قرار نگرفته است و واکسن‌های نیمه کاره است، ما دنبال خریداری واکسن هستیم تا مردم به موقع بتوانند در ماه‌های آینده و یا اگر طولانی شد در ماه‌های اول سال جدید شاهد شرایط بهتری برای کشور باشند.

وی با یادآوری ۲۷ آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نزدیکی و همکاری این دو نهاد برای ما بسیار مهم است. الحمدالله همکاری و نزدیکی حوزه و دانشگاه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر شده است که ارزشمند است. از طرف دیگر ۲۷ آذرماه روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری است که از افتخارات مهم جمهوری اسلامی است که کمتر یاد می شود.

رییس جمهوری افزود: ما دو روز در تقویم داریم که بسیار حائز اهمیت است که یکی ۲۳ تیرماه به نام روز تعامل و گفت و گو با جهان است و یک روز هم روز عاری از خشونت و افراطی‌گری که ۲۷ آذر است. این جزو نکات مهم در تاریخ دیپلماسی ما است که در سال ۹۲ در سخنرانی‌ در مجمع عمومی سازمان ملل‌آن سال را به عنوان سال جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری پیشنهاد کردم و این پیشنهاد رییس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا تصویب شد که یکی از نکات درخشان فعالیت‌های سیاسی ایران است.

مردم در سالهای ۹۲ و ۹۶ به اعتدال و اخلاق رای دادند

وی ادامه داد: البته ایران تنها با شعار مخالف افراط گری و خشونت نیست، در عمل هم همه توان و تلاش خود را برای جلوگیری از افراطی‌گری و خشونت و تروریسم در منطقه به کار برده است و اساسا مردم ایران هم در سال ۹۲ و هم سال ۹۶ به اعتدال رای دادند و این رای قاطع مردم ایران همان است که مسیر اعتدال و اخلاق و رحمانیت را انتخاب کردند و با هر گونه افراط و خشونت مخالف هستند.

رییس جمهور گفت: امروز در شرایطی هستیم هم جنگ اقتصادی و هم کرونا فشارهای فراوانی بر زندگی مردم و اقتصاد کشور وارد کرد. خود ما در دولت باور نمی‌کردیم که بتوانیم در شرایط کرونا و جنگ اقتصادی در سال ۹۹ به رشد مثبت اقتصادی برسیم.

وی افزود: همه پیش‌بینی‌ها در ابتدای سال این بود که امسال رشد ما حتما منفی است. بعضی از سازمان‌های جهانی برای ایران رشد منفی ۵ درصد را پیش‌بینی کرده بودند. خود ما هم در محاسبات اولیه سال می‌گفتیم اگر به همین روند پیش برویم رشد ما مثبت نخواهد بود لذا در ۳ ماهه اول سال رشد ما منفی بود اما در سه ماهه دوم کشاورزان، صنعتگران و همه کسانی که در خدمات فعالیت می‌کنند و مردم و مدیران ما کار بزرگی انجام دادند بسیار افتخارآفرین بود آماری که بانک مرکزی اعلام کرد.

رییس جمهوری ادامه داد: ما در سه ماهه دوم هم با نفت و هم بی نفت رشد ما مثبت بود.  یعنی آمار ۶ ماهه اول امسال ما هم با نفت و هم بی‌نفت مثبت است و این بسیار ارزشمند است. رشد ما در ۳ ماهه دوم با نفت ۵.۱ مثبت بوده و در سه ماهه دوم بدون نفت ۳.۲ مثبت بوده و در کل ۶ ماهه اگر محاسبه کنیم رشد ما با نفت ۱.۳ و بدون نفت ۱.۴ بوده است.

روحانی ضمن قدردانی از کشاورزان گفت: رشد بخش کشاوری ۴.۱ مثبت بوده است. صنایع و معادن ما رشد قابل ملاحظه است و این روزها در ۱۹ بخش تولیدی صنعتی ما رشد حدود ۲۱ درصد در ۸ ماهه امسال نسبت به سال گذشته داریم. در فولاد رشد ۸ درصدی و مس ۷ درصدی داریم و در آلومنییوم که رشد ما ۵۲ درصدی است.

گفت: در این دولت در بخش کشاورزی کار بزرگی صورت گرفته است و خرید گندم ما در دولت نسبت به دولت قبل بیش از صد در صد است و این نشان دهنده این است که رشد تولید چقدر بالا رفته است.

رشد نفت در ۶ ماه اول سال مثبت شد

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در برخی از محصولات مواد غذایی رشد تولید ما بسیار ارزشمند بوده است،  در سال ۹۲ برنجی که در کشور تولید می‌شد ۱.۵ میلیون تن بوده و امسال این رقم ۲.۶ میلیون تن رسیده است. بنابر این رشد بزرگی را ما امروز در بخش صنعت، کشاورزی شاهد هستیم حتی در نفت که همه فشارها این بود که نفت ما را به زمین بزنند، نفت ما حرکتی کرد و در ۶ ماهه اول امسال رشد نفت مثبت و ۰/۸است. فقط به بخش خدمات صدمات زیادی وارد شد که امیدواریم این صدمات جبران شود.

وی حرکت اقتصادی را افتخار آمیز خواند و گفت: مردم ما در مقابل دشمنان ایستادگی کردند و شعار جهتش تولید را محقق کردند. ما می‌بینیم هر هفته در پنجشنبه‌ها که البته ما روزهای دیگر هم افتتاح داریم، نشان داده می‌شود همه بخش‌های دولتی و غیردولتی و همچنین بخش خصوصی ما با همه توان به‌دنبال جهش تولید در کشور هستند و تلاش می‌کنند که ارزشمند است.

رییس‌جمهوری  با یادآوری روز حمل و نقل و اهمیت‌آن گفت: امسال در شرایط کرونا حتی در ماه‌های اولیه و حتی در اسفند و فروردین که شرایط ما بسیار سخت بود، کامیونداران، بخش حمل و نقل، ریل و با همه وجود آمدند و برای کشور تلاش کردند و نگذاشتند باری در سامانه‌ها و در بنادر و روی کشتی باقی بماند.

روحانی گفت: اگر حمل و نقل ریلی را در ۸ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم، حمل و نقل کامیون ۷ درصد و حمل و نقل ریل ۸ درصد افزایش داشته است. این نشان می‌دهد که حتی در شرایط کرونا کامیونداران عزیز ما و همه کسانی که در حمل و نقل نقش دارند کار بسیار ارزشمندی انجام دادند و ما در برابر عزیزانی که در سرما و در گرما، هزارها کیلومتر شب و روز مسیرها را طی می‌کنند برای اینکه کالا را به دست مردم برسانند، تواضع می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دولت در طول ۷ سال و چند ماه، کار بزرگی در بخش حمل و نقل انجام داده است، خاطرنشان کرد: مردم شاهد هستند و می‌دانند ما در بخش ریل، یک هزار و ۸۲۹ کیلومتر به ریل کشور اضافه کردیم و این ریل کشور ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومتر رسیده است

رییس‌جمهوری گفت: وزیر راه و شهرسازی به ما قول داده که تا پایان دولت ریل ما به ۱۴ هزار کیلومتر برسد و این بسیار ارزشمند است که خطوط ریلی در طول این مدتی که در دوره تحریم و جنگ اقتصادی هم بودیم، ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

روحانی با بیان اینکه در زمینه راه، فرودگاه و بنادر حرکت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است، اظهارداشت:  ظرفیت بنادر ما ۳۶ درصد افزوده شده و در مسیر راه، بزرگراه و آزادراه و روستایی و شهری هم ۱۰ هزار کیلومتر به راه‌ها افزوده شده است.

وی با اشاره با آمار سازمان برنامه و بودجه در فعالیت‌های عمرانی یادآور شد: امسال علیرغم کرونا، تحریم و جنگ اقتصادی، اگر نیمه آذر امسال را با نیمه آذر سال‌گذشته حساب کنیم، سال گذشته در این مدت ۳۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی کشور پرداخت کرده بودیم و امسال ۵۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد یعنی ۶۲ درصد بیش از سال‌گذشته در بودجه‌های عمرانی پرداخت کردیم.

رییس جمهوری افزود: وقتی ما بحث تولید جهش را مطرح می‌کنیم، یکی از علامت‌های آن در همین بخش عمرانی است که می‌بینید حرکت خوبی در کشور در این زمینه انجام گرفت.

وسواس داشته و سخت مذاکره می‌کنیم ولی به عهد و امضای خود وفا خواهیم کرد

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برخی مطالب منتشر شده در رسانه‌ها اظهار داشت: این روزها برخی از رسانه‌های داخلی متاسفانه تحت تاثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد ایران درباره برجام می‌گویند شرایط، شرایط سال ۹۴ نیست که مذاکره می‌کردیم و تفسیرهای عجیب و غریب می‌کنند و می‌گویند ایران در این چند سال تحت فشار بوده است.

روحانی در تشریح شرایط امروز با سال ۲۰۱۵ تصریح کرد: این حرف که شرایط امروز ما در سال ۲۰۲۰ یا اوایل ۲۰۲۱ با سال ۲۰۱۵ متفاوت است را قبول دارم. آن روز که درباره برجام مذاکره می‌کردیم، ۶ شمشیر به نام قطعنامه بالای سر ما بود اما این شمشیر امروز وجود ندارد. آن روز شمشیر دومی به نام pmd بالای سر ما بود که امروز آن شمشیر شکسته شده است.

وی با بیان اینکه آن روز که مذاکره می‌کردیم در افکارعمومی دنیا به غلط شایع کرده بودند ایران به تعهداتش عمل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: در برجام ثابت کردیم متعهدترین کشور دنیا بوده و از همه بهتر هستیم. وسواس داشته و سخت مذاکره می‌کنیم ولی وقتی امضا کردیم، به عهد و امضای خود وفا خواهیم کرد.

به جز یکی، دو کشور کوچک وابسته، همه آمریکا را محکوم می‌کنند

رییس ‌جمهور اضافه کرد: در مذاکرات ایران و ۱+۵، هفت کشور بودیم. ایران را با شش کشور دیگر مقایسه کنید. حتی ۱+۴ هم نتوانسته یا نخواستند به تعهداتشان عمل کنند. پس آنکس که درست عمل کرد، ایران بود.

روحانی با بیان اینکه ایران اگر عهد کرد، به عهدش وفادار است، ابراز داشت: در روزی که حرف می‌زدیم ۱+۵ روبه‌روی ما بود ولی امروز آمریکا تنها است. امروز همه دنیا به جز یکی، دو کشور کوچک مزدور وابسته، همه آمریکا را محکوم کرده و به آمریکا می‌گویند و توصیه می‌کنند که برجام بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط داخلی هم نسبت به گذشته متفاوت است، بیان کرد: آن روز که مذاکره می‌کردیم، بنزین وارد می‌کردیم اما امروز بنزین صادر می‌کنیم. آن روز که مذاکره می‌کردیم، گازوئیل وارد می‌کردیم اما امروز گازوئیل را صادر می‌کنیم. آن روز مجبور بودیم که در زمستان گاز وارد کنیم اما اکنون گاز را حتی در زمستان صادر می‌کنیم. آن روز در بسیاری از محصولات از جمله گندم مجبور بودیم واردکننده باشیم اما امروز در بسیاری از محصولات در خودکفایی یا در مرز خودکفایی قرار گرفته‌ایم.

توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امروز نه در ریل، نه در فرودگاه و نه در بنادر شرایط متفاوت از دیروز است، یادآور شد: قدرت ما با آن روز قابل مقایسه نیست. امروز قدرت دفاعی و پدافندی با سال ۲۰۱۵ قابل مقایسه نیست. مدرن‌ترین سیستم پدافندی را داریم. بهترین ناوچه‌ها را داریم. بهترین سیستم موشکی را داریم. در هسته‌ای هم قدرت ما فرق کرده است.

به گفته روحانی، آن روز یکی، دو نوع سانتریفیوژ داشتیم یعنی IR۱ و IR۲ اما امروز IR۸ و IR۶ را داریم. امروز توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم. آن روز وقتی آمریکا در سازمان ملل حرف می‌زد، اتفاق آرا پشت سرش بود اما امروز منزوی بود و هر کجا رفت، تنها بود و ناچار شد با یک جزیره کوچولو متحد شود.

وی با بیان اینکه در این سه سال نشان دادیم هیچ فشاری مردم ما را نمی‌شکند، عنوان کرد: هیچ قدرتی نمی‌تواند ما از مسیرمان جدا کند. در عین حال که قدرتمندتریم و دنیا فهمیده ایران روی پا خود ایستاده و هیچ فشاری آن را نمی‌شکند اما اگر ۱+۵ به کل تعهداتش برگردد، ما هم در همان ساعت به کل تعهداتمان برمی‌گردیم.

رای مردم آمریکا، رای به تعهد به پیمان است و نه پیمان‌شکنی

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اگر فشاری هست از جانب استکباری است که به هیچ چیز پایبند نبود، گفت: یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد رییس ‌جمهور است. برخی‌ها می‌گویند از آمدن بایدن ذوق‌زده هستید. از آمدن بایدن ذوق‌زده نیستم اما از رفتن ترامپ خوشحال هستیم. کسی که تروریست و آدم‌کش بود و حتی برای خرید واکسن هم رحم نمی‌کند و عاری از اصول اخلاقی و انسانی است.

روحانی با تاکید بر اینکه خوشحالیم این جبار که به هیچ متعهد نبود، سرنگون شده است، اظهار داشت: راه برای دولت بعدی آمریکا باز است؛ اگر دولت آمریکا مسیر درست خواست، آماده است و اگر مسیر اشتباه خواست؛ آماده است. امیدواریم رای مردم آمریکا برای حکومت جدید آمریکا روشن باشد که این رای به قانون‌گرایی است و نه قانون‌شکنی.

وی ادامه داد: رای مردم آمریکا، رای به تعهد به پیمان است و نه پیمان‌شکنی. امیدواریم خواست مردم آمریکا محقق شود. خواست ما امنیت، ثبات و صلح در سراسر جهان و تعامل سازنده با همه کشورهایی است که می‌خواهند مسیر تعامل را برگزیده و انتخاب کنند.

رییس جمهور گفت: اگر ۱+ ۵ به کل تهعدات خود بازگردد ما هم در همان ساعت به کل تهعهدات مان برمی گردیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت اظهار کرد: از آمدن آقای بایدن ذوق زده نیستیم اما از رفتن ترامپ بسیار خوشحالیم.

وی افزود: دولت بعدی آمریکا خودش می داند که راه باز است. اگر مسیر درست را خواست آماده است و اگر مسیر اشتباه را خواست باز هم آماده است.

وی با بیان اینکه خود ما در دولت باور نمی‌کردیم در شرایط کرونا و جنگ اقتصادی به رشد مثبت اقتصادی برسیم، گفت: پیش‌بینی‌ها رشد منفی اقتصادی بود. رشد اقتصادی ما با نفت و بی نفت مثبت بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا