بازارهای داخلی

جهش دوباره دلار محتمل نیست/ تب سرمایه‌گذاری در بازار ارز فروکش کرد

محمدرضا انصاری  با اشاره به نوسانات نرخ ارز در سال۹۹ اظهار کرد: بازار ارز در سال جاری نوسانات بسیاری را پشت سرگذاشت و به رقم‌هایی که دور از تصور بود رسید، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد حباب ارز تخلیه شده است و مستعد جهش دوباره نیست.

این عضو اتاق بازرگانی قیمت فعلی دلار را بالاتر از واقعیت‌های اقتصادی دانست و گفت: بازار ارز زمانی دچار جهش نرخ می‌شود که قیمت‌ها با واقعیت‌های اقتصادی همچون تورم همخوانی نداشته باشد، زمانی که نرخ ارز کمتر از ارزش واقعی آن باشد اولا تقاضا برای آن بالاتر رفته و ثانیا متاثر از هر رخداد اقتصادی و سیاسی سریعا واکنش نشان می‌دهد.

انصاری ادامه داد: صعود دلار به کانال ۳۰هزار تومان و نرخ‌های بالاتر از آن برای امسال قابل پیش‌بینی نبود که خوشبختانه نرخ مجددا نزولی شد؛ البته در حال حاضر قیمت دلار همچنان بالاتر از ارزش واقعی آن است و جای افزایش مجدد ندارد، به همین خاطر انتظار جهش دوباره آن محتمل نیست.

این فعال بخش خصوصی همچنین به کاهش تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز اشاره کرد و افزود: در یک دوره‌ای بازار ارز قابلیت سرمایه‌گذاری داشت و مردم نقدینگی‌های خود را با هدف حفظ ارزش به دلار تبدیل می‌کردند، اما در شرایط فعلی هم ریسک ورود به بازار ارز بسیار بالا رفته و هم قیمت آن به شدت افزایش یافته، ضمن اینکه پیش‌بینی بیشتر کارشناسان بر توقف روند صعودی قیمت دلار است و از این رو بازار ارز دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که دلار تا پایان سال به چه قیمتی خواهد رسید؟ بیان کرد:در شرایط فعلی باتوجه به عوامل سیاسی نامعلوم، پیش ‌بینی قیمت دلار امکان‌پذیر نیست؛ اما همانطور که گفته شد به دلیل ناهماهنگی نرخ ارز با واقعیت‌های اقتصادی، دلار باید تا رسیدن به قیمت واقعی کاهش یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا