سیاسی

اشتباه حاکمان کنونی آمریکا توسط حاکمان بعدی کاخ سفید جبران شود/ با وجود جنگ اقتصادی همه تعهدات خود را انجام داده‌ایم

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آئین بهره برداری از راه آهن خواف – هرات با بیان اینکه بهره برداری از این خط آهن به عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای‌ ما بود که امروز به ثمر رساندیم، گفت: اراده دولت و ملت ایران، بهره برداری و استفاده از همه نعمات ممکن به نفع همدیگر است.

رییس جمهور با اشاره به وجود بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان، گفت: سخن گفتن از مرز به نوعی سخن گفتن از فاصله است ولی وقتی از راه، پل و رودخانه سخن می‌گوییم، از یگانگی و همبستگی حرف می‌زنیم، همبستگی که باعث رونق بیشتر زندگی مردم سختکوش و زجردیده افغانستان خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه ایران همیشه در کنار افغانستان بوده است، گفت: ما افتخار داریم در طول این چهل وچند سال گذشته میزبان میلیون‌ها نفر از مردم افغان در سرزمین خود بوده‌ایم. میزبانی که با آموزش رایگان برای بیش از ۴۰۰ هزار دانش‌آموزش افغانی و همچنین بهداشت و درمان رایگان در ماجرای همه‌گیری ویروس کرونا همراه بوده است.

رییس جمهور با بیان اینکه معتقدیم فرهنگ و تاریخ ما در هم تنیده و به همان نسبت باید اقتصاد و بازار ما هم در هم تنیده باشد، گفت: برای رساندن ارتباطات تجاری و اقتصادی به حد مطلوب اولین گام توسعه زیرساخت‌ها و توسعه راه‌هاست.

روحانی در ادامه با اشاره به افتتاح راه‌آهن چابهار از روز افتتاح این پروژه بزرگ به عنوان روز تاریخی ایران و افغانستان و هند نام برد و گفت: امروز افتتاح راه‌آهن خواف – هرات به عنوان دومین پروژه راه‌آهن شرقی کشور بعد از میرجاوه که ما را به پاکستان متصل کرد، شاهد یک روز تاریخی دیگر هستیم.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به مرزهای ریلی کشور از شمال به راه‌آهن سرخس، اینچه‌برون در جلفا، رازی در غرب اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک اتصال ما از کرمانشاه به خانقین و خرمشهر به بصره توسط راه‌آهن از شرق به غرب متصل خواهیم شد.

روحانی با ابراز امیدواری به اینکه قطعه ۴ خط آهن خواف – هرات از روزنک  به هرات به زودی تکمیل و به هرات برسد از آمادگی شرکت‌های ایرانی برای کمک به پیشرفت این پروژه و همچنین در ادامه اتصال راه‌آهن هرات به مزار شریف خبر داد و گفت: با این اتصال مردم افغانستان می‌توانند میلیون‌ها تن کالا جابجا کنند و صدها هزار مسافر جابجا شوند و با افتتاح قطعه ۴ این خط آهن مردم هرات می‌توانند به راحتی به مشهدالرضا(ع) متصل و بارگاه ملکوتی این امام(ع) را زیارت کنند.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما این راه‌آهن را به عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای خود به ثمر رساندیم، گفت: زمانی به تعهد خود عمل کردیم که در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا قرار داریم و آنها به عنوان تروریست اقتصادی می‌خواستند مسیرهای حرکت توسعه کشور ما را ببندند که البته در این راه شکست خوردند و طراح این طرح غلط سرنگون شد. امیدواریم در آینده این اشتباهات توسط حاکمان بعدی کاخ سفید جبران شود.

روحانی افزود: ما در شرایط جنگ اقتصادی همه تعهدات اقتصادی خود را انجام داده‌ایم و پنج‌شنبه هر هفته افتتاح‌های ملی را انجام داده‌ایم که این هفته، هفته سی و ششم افتتاح‌هاست که ویژگی خاصی برای دو ملت دارد.

رییس جمهور کاهش هزینه حمل و نقل، کاهش ترافیک مرزی و تسهیل در حمل و نقل کالا و توسعه روابط تجاری و اقتصادی را از مزایای راه‌آهن خواف – هرات عنوان کرد و گفت: این خط آهن مسیر ترانزیت کالا را برای مردم افغانستان هموار می‌کند.

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: همچنان برای برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت برای عزیزان در وزارت فواید عامه افغانستان برای بهره‌برداری بهتر از راه‌آهن متعهد هستیم.

رییس جمهور در پایان از همه کسانی که در به بهره‌برداری رسیدن این پروژه مهم در کشور تلاش کردند از جمله وزارت راه و وزارت امور خارجه قدردانی کرد و یاد و خاطره کسانی که در راه به ثمر رسیدن این پروژه مهم جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند را گرامی داشت.

روحانی همچنین تأکید کرد روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران و افغانستان برای همیشه برقرار خواهد بود و امیدوارم با تشکیل هر چه سریع‌تر کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور همکاری‌ها تداوم یابد.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز در سخنانی از افتتاح راه‌آهن خواف – هرات به عنوان یک روز تاریخی در روابط دو کشور نام برد و گفت: امروز شاهد افتتاح پروژه‌ای هستیم که با اراده مشترک دو کشور برای بهره‌برداری مشترک و توسعه همکاری‌های تجاری محقق شد.

رییس جمهور افغانستان راه‌آهن را مفید‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه حمل و نقل تجارت و ترانزیت کالا عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که از طرح توسعه راه‌آهن افغانستان استقبال و با ما همکاری کرد و مردم ما همواره قدردان این تصمیم تاریخی کشور دوست و همسایه ایران هستند.

اشرف غنی با اشاره به اهمیت توسعه خط آهن و شبکه ریلی در افغانستان و اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: افتتاح خط آهن خواف – هرات و اتصال دو کشور ایران و افغانستان از طریق شبکه ریلی در حالی است که قاره آسیا امروز شاهد بزرگترین تحول اقتصادی در جهان است و توسعه تجارت در بین کشورهای آسیایی را شاهد هستیم.

رییس جمهور افغانستان تأکید کرد: امروز با شرایط حاکم بر جهان ناشی از ویروس کووید ۱۹ ضرورت دارد که کشورهای منطقه با دیدگاه مشترک و اقدام هماهنگ برای استفاد بهینه از منابع طبیعی و امکانات مطنقه خود تلاش کنند.

اشرف غنی تأکید کرد: افغانستان خواستار توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت با همسایگان، کشورهای منطقه و جهان است و دوستی با دوام با این کشورها سیاست ماست که در این میان کشور دوست و همسایه ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

رییس جمهور افغانستان با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از این کشور در مقاطع مختلف، گفت: از هدیه گرانبهای دولت و ملت ایران به افغانستان تشکر و قدردانی می‌کنم و از همه کسانی که به ثمر رسیدن این پروژه ملی تلاش کردند سپاسگزارم.

متن کامل سخنان رییس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی افغانستان جناب آقای اشرف غنی میهمانان گرامی، مردم عزیز کشور دوست و همسایه افغانستان

سلام علیکم؛

امروز یک روز تاریخی و به یاد ماندنی برای تاریخ دو کشور بزرگ ایران و افغانستان است و تاریخ

۲۰ آذر ۱۳۹۹ ، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰، ۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۲  در یاد وخاطره دوملت خواهد ماند

این تاریخ، تاریخ اتصال ۲ سرزمین دوست از طریق راه‌آهن با اعدادی است که برای ایرانی‌ها با میمنت و مبارکی است. ما ۲۰ را به عنوان نمره عالی و خوب می دانیم و به کسی که خیلی کار خوب انجام داده ، می‌گوییم نمره اش ۲۰ است و امروز سه تا ۲۰ داریم، ۲۰ آذر و همچنین دسامبر ۲۰۲۰، بنابراین این خط تاریخی ما با ۳ ، ۲۰ آغاز و شروع شده است.

آقای رییس جمهور! روابط دو کشور به عنوان دو کشور برادر و مسلمان، همسایه و دوست، تنها از طریق همزبانی نیست، از طریق همدلی هم است که گفت همدلی از همزبانی خوش‌تر است و امروز در گامی هم بالاتر دارای هم‌سرنوشتی هستیم. سرنوشت هر دو ملت یکی است. ثبات و امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات، امنیت و توسعه هر دو کشور است. توسعه افغانستان توسعه ما است. امنیت شما امنیت ما است و ثبات در کشور شما، ثبات ایران و ثبات همه منطقه است.

آقای رییس جمهور، ملت افغانستان! ریشه روابط دو ملت در فرهنگ و تاریخ و زبان است آن هم نه امروز بلکه از هزاران سال پیش. همسایگی دو کشور یک انتخاب نیست، یک تقدیر و سرنوشت تاریخی است. اما بهره‌مندی ما از سایه یکدیگر، اینجا به اراده ما بستگی دارد و اراده دولت و ملت ایران این است که دو کشور از همه نعماتی که امکان‌پذیر است به نفع همدیگر بهره‌برداری و استفاده کنند.

وقتی از مرزها سخن می‌گوییم، وقتی از بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز ایران و افغانستان حرف می‌زنیم. معمولاً سخن از مرز، نوعی از فاصله گفتن است اما وقتی از راه و پل و رودخانه سخن می‌گوییم، اینجا از یگانگی و همبستگی سخن می‌گوییم؛ همبستگی که باعث رونق بیشتر در زندگی مردم سختکوش و زجردیده افغانستان است.

همیشه در کنار تاریخ و ملت افغانستان بودیم. روزی که کشور شما توسط شوروی سابق اشغال شد، همان‌روز امام خمینی(ره) سفیر شوروی را احضار کرد و به این سفیر گفت که کار شما غلط و اشتباه است و ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین و وطن خودشان بیرون می‌رانند و در طول جهاد مردم افغانستان ملت ایران در کنار ملت افغانستان بود.

پیروزی شما، پیروزی ما بود. شادی شما شادی ما بود. افتخار داریم که در طول این چهل و چند سال میزبان میلیون‌ها مردم افغان در این سرزمین بودیم.

میزبانی ایران برای همسایه گرامی و دوست‌اش افغانستان؛ میزبانی که توأم بوده با آموزش رایگان، برای فرزندان ملت افغانستان که بیش از ۴۰۰ هزار نفر امروز دانش‌آموز افغانی در کلاس‌های درس ما درس‌ می‌خوانند و از بهداشت و درمان رایگان استفاده می‌کنند و در ماجرای کرونا به همان نسبت که به مردم ایران خدمت دادیم بدون هیچ فاصله و امتیازی به مردم افغانستان هم خدمت دادیم.

امروز معتقدیم فرهنگ و تاریخ ما در هم تنیده است به همان نسبت باید بازار و اقتصاد، در هم تنیدگی داشته باشد و برای اینکه اقتصاد دو کشور را در کنار همدیگر و ارتباطات تجاری و اقتصادی‌مان را به حد مطلوب برسانیم اولین قدم زیرساخت‌ها است.

با حضور جنابعالی و آقای مودی راه‌آهن چابهار را افتتاح کردیم که آن روز، روز تاریخی ۳ ملت بود و امروز با حضور ویدئو کنفرانسی جنابعالی، راه‌آهن ایران به افغانستان را افتتاح کردیم که دومین راه‌آهن در شرق ایران است.

راه‌آهن میرجاوه، راه‌آهن اول ما بوده که ایران را به پاکستان متصل می‌کند و امروز راه‌آهن خواف – هرات، راه‌آهن دوم شرقی ایران است که ما را به افغانستان متصل می‌کند و از شمال در سرخس به اینچه برون و در جلفا و رازی در غرب و در آینده نه چندان دور اتصال از کرمانشاه به خانقین و از خرمشهر به بصره، راه‌های ارتباطی دیگری است که ایران  را به شرق و غرب متصل می‌کند و از این اتصال و خط راه‌آهنی که امروز افتتاح کردیم، مردم افغانستان می‌توانند استفاده و بهره‌برداری کنند.

در آینده نزدیک امیدواریم  روزنک به هرات متصل شود و همین‌جا آقای رییس جمهور اعلام می‌کند که جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند که راه‌آهن روزنک را در زمانی کوتاه به هرات متصل کنند و امیدواریم هرات به مزار شریف متصل شود و سیر این راه‌آهن در منطقه بتواند به اقتصاد کل منطقه کمک کند.

مردم عزیز افغانستان با این اتصال، می‌توانند میلیون‌ها تن کالا را  از این ریل جابجا کنند و همچنین صدها هزار مسافر از این ریل استفاده کنند و با اجرا و افتتاح بخش چهارم آن، مردم عزیز هرات می‌توانند به آرزوی دیرین خودشان رسیده و با راه‌آهن به راحتی به مشهدالرضا(ع) متصل شوند و بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را زیارت کنند.

این راه‌آهن رونق ایران و افغانستان را به همراه دارد و با این راه‌آهن کالای تجاری افغانستان به راحتی می‌تواند به اروپا متصل شود، با این راه‌آهن شما می‌توانید به بنادر مهم جنوب، فعلاً به بندر امام و بندرعباس و در آینده نه چندان دور به بندر چابهار متصل شوید.

با تلاش جدی اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان را انجام خواهیم داد و تا چند ماه دیگر ۲ بخش مهم این راه‌آهن را افتتاح خواهیم کرد و در سال ۲۰۲۱ این راه‌آهن، متصل خواهد شد بنابراین افغانستان می‌تواند در آینده نزدیک به چابهار هم متصل شود و با اتصالی که در آینده به ازبکستان پیدا می‌کنید شما می‌توانید از همه امکانات ترانزیتی و فواید ترانزیتی در این منطقه بهره‌مند شوید.

این راه‌آهن می‌تواند حتی در آینده مسیر اتصال ریل چین، قرقیزستان، تاجیکستان و بعد افغانستان و ایران باشد و شرایط را برای توسعه بیشتر منطقه آماده کند.

آقای رییس جمهور! امروز این راه‌آهن را به عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای‌مان به ثمر رساندیم و انجام دادیم و به این تعهدمان در زمانی عمل کردیم که در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا بودیم و آنها به عنوان تروریست اقتصادی می‌خواستند تمام مسیرهای حرکت اقتصادی را  بر روی مردم ایران ببندند. البته آنها شکست خوردند. طراح این طرح غلط هم سرنگون شد. همه آنهایی که در این مسیر، راه غلط را انتخاب کرده بودند، فهمیدند که اشتباه تاریخی مرتکب شده بودند و امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود اما در عین حال، همه طرح‌های توسعه‌ای خود را در شرایط جنگ اقتصادی انجام دادیم.

آقای رییس جمهور، هر پنج‌شنبه در همین مکان افتتاح‌های بزرگ تاریخی در ایران داشتیم و امروز سی و ششمین هفته‌ای است که افتتاح داریم، البته افتتاح امروز برای ملت ایران و برای ملت عزیز افغانستان ویژگی خاصی دارد.

این راه‌آهن، مسیر ترانزیت را برای مردم افغانستان هموار می‌کند، کاهش هزینه حمل و نقل را به همراه خواهد داشت و ترافیک مرز دوغارون را کاهش می‌دهد که مسیر پرترافیکی است ضمن اینکه کالای افغانستان به راحتی به اروپا، ایران و سایر کشورها صادر می‌شود.

در عین حال آقای رییس جمهور، همچنان متعهد هستیم که دوره آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت را برای عزیزان در وزارت فواید عامه افغانستان انجام دهیم تا آنها به خوبی بتوانند از راه‌آهن استفاده و بهره‌برداری کنند.

در اینجا لازم می‌دانم از همه مقامات و مسئولینی که در اجرای این کار تلاش کردند، از وزارت راه و شهرسازی ایران، وزارت خارجه و همچنین از مسئولین دولت افغانستان و شخص جنابعالی که با تلاش‌های یکدیگر توانستیم این کار بزرگ را به ثمر برسانیم و ان‌شاء الله به ثمر نهایی خواهد رسید و در پایان می‌خواهم یاد کنم از همه آنهایی که برای اجرای این پروژه شهید و یا مجروح شدند و برای آنها شفای عاجل و برای شهیدان اجر و مقام بلند اخروی آرزو می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا