بازارهای خارجی

چهار مزیت زیست‌بوم استارتاپی آلمان/ شبکه‌ای از قطب‌های دیجیتال

بر اساس آخرین رتبه‌بندی موسسه StartupBlink، آلمان در رتبه ۵ برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان قرار دارد. شواهد موجود حاکی از جذب ۱۱.۱ میلیارد دلار سرمایه توسط ۱۰۰ استارتاپ برتر این کشور در سال ۲۰۱۹ است. در همین رابطه، شهرهای برلین، مونیخ و هامبورگ به ترتیب با کسب رتبه‌های ۸، ۳۸ و ۴۷ جهان، در صدر برترین شهرهای استارتاپی آلمان قرار دارند. در شرایط بحرانی کنونی و همزمان با تضعیف بسیاری از زیست‌بوم‌های استارتاپی در اقصی نقاط جهان، بررسی‌های صورت گرفته حاکی از تاسیس تعداد زیادی از مراکز رشد جدید در این کشور و همچنین استمرار جریان ورود سرمایه به شرکت‌های استارتاپی آن است. مواردی که حاکی از وضعیت مطلوب فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در آلمان است. در همین زمینه، در ادامه به بررسی مهمترین نقاط قوت زیست‌بوم استارتاپی این کشور خواهیم پرداخت.

۱) شبکه‌ای از قطب‌های دیجیتال

به طور کلی، پایتخت کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه و هلند، مهمترین قطب دیجیتال در هر یک از این کشورها محسوب شده و فاصله سایر شهرها با آن‌ها در این زمینه بسیار زیاد است. این در حالی است که آلمان را باید مجموعه‌ای از قطب‌های بزرگ دیجیتال نامید. علیرغم پیشتازی نسبی دو شهر برلین و مونیخ در حوزه خدمات دیجیتال، ۱۲ شهر دیگر این کشور مانند اشتوتگارت و هامبورگ نیز در زمره قطب‌های مهم دیجیتال اروپا قرار می‌گیرند.

۲) ارتباط با شرکت‌های بزرگ صنعتی

یکی از مهمترین امتیازات شرکت‌های استارتاپی در آلمان، فراهم بودن امکان ارتباط و همکاری با غول‌های صنعتی این کشور است. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های بزرگ آلمان مانند BMW و Siemens دارای بازوهای استارتاپی ویژه خود هستند. این بازوها به طور خاص در زمینه همکاری با شرکت‌های استارتاپی و صاحبان ایده فعالیت می‌کنند. مساله‌ای که علاوه بر انتقال سرمایه به زیست‌بوم استارتاپی این کشور منجر به تقویت فرایند نوآوری در شرکت‌‌های بزرگ صنعتی می‌شود.

۳) پیشتازی در فناوری‌‌های عمیق (deep tech)

در حال حاضر، آلمان پس از کشورهای آمریکا و چین در رتبه سوم جهان از حیث تعداد استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری‌های عمیق قرار دارد. هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیاء از جمله حوزه‌های پرطرفدار در میان شرکت‌های استارتاپی این کشور هستند.

۴) حمایت‌های دولتی

حمایت‌های گسترده مالی و قانونی دولت‌ آلمان از فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی، یکی از مهمترین دلایل رشد و گسترش این نوع از فعالیت‌ها در این کشور بوده است. در همین رابطه می‌توان به تصویب بسته حمایتی ۲ میلیارد دلاری دولت آلمان با هدف کمک به شرکت‌های استارتاپی این کشور در دوران اپیدمی کووید ۱۹ اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا