بازارهای خارجی

افزایش نابرابری دستمزد در ایالات متحده/ قشر یک درصدی برتر چقدر حقوق می‌گیرند؟

بر اساس آخرین آمار موسسه سیاست‌گذاری اقتصادی، در طول چهار دهه گذشته، دستمزد یک درصد از ثروتمندترین افراد آمریکا ۱۶۰درصد افزایش یافته، در حالی که سطح دستمزد قشر ۹۰درصدی پایین‌تر کاهش پیدا کرده است.

گفتنی است که وضعیت نابرابری در ایالات متحده در حال بدتر شدن بوده و باید گفت که پاداش و مزایا به طور معمول به قشر ۹۰درصدی ضعیف‌تر از نظر درآمد تعلق نمی‌گیرد.

سهم کل درآمد قشر یک درصد ثروتمندتر از ۷.۳درصد در سال ۱۹۷۹ به ۱۳.۲درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده و تقریبا دو برابر شده است. همچنین برای قشر ۰.۱درصدی ثروتمندتر تقریبا سه برابر شده و در همان بازه زمانی از ۱.۶درصد به ۵درصد افزایش یافته است.

در همین حال، سهم دستمزد قشر ۹۰درصدی پایین‌تر، از ۶۹.۸درصد کل درآمدها در سال ۱۹۷۹ به ۶۰.۹درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

به گفته موسسه سیاست‌گذاری اقتصادی، متوسط دستمزد سالانه برای اکثر آمریکایی‌ها در طول ۴۰ سال گذشته در محدوده ۳۰هزار دلار باقی مانده و از ۳۰هزار و ۸۸۰دلار در سال ۱۹۷۹ به ۳۸هزار و ۹۲۳دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

درآمد قشر ۰.۱درصدی ثرونمندتر نیز با ۳۴۵درصد رشد، از ۶۴۸هزار و ۷۲۵دلار در سال ۱۹۷۹ به تقریبا ۲.۹میلیون دلار دستمزد متوسط سالانه در بازه زمانی مشابه رسیده است.

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر نابرابری

از زمان آغاز بیماری همه‌گیر، بازار کار به شدت آسیب دیده و نرخ بیکاری در ماه آوریل به ۱۴.۷درصد افزایش یافته که بالاترین میزان آن در سال جاری را نشان می‌دهد. نرخ بیکاری در ماه اکتبر، ۶.۹درصد بود.

این بیماری همه‌گیر، تاثیر نابرابری بر بازار کار داشته است. در حالی که به برخی از کارکنان امکان کار از خانه داده شد، برخی دیگر در مشاغلی که نیاز به تعامل رو در رو در آنها وجود داشت (به ویژه خرده‌فروشی و مهمان‌نوازی) به دلیل تعطیلی‌ها بیکار شدند. کارگران با دستمزد پایین نسبت به افرادی که درآمد بیشتری داشتند، بیشتر در معرض تعدیل شغلی قرار گرفتند.

در نمودار ارائه شده، وضعیت درآمد گروه‌های مختلف در ایالات متحده را مشاهده می‌کنید؛

افزایش نابرابری دستمزد در ایالات متحده/ قشر یک درصدی برتر چقدر حقوق می‌گیرند؟
افزایش نابرابری دستمزد در ایالات متحده/ قشر یک درصدی برتر چقدر حقوق می‌گیرند؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا