بازارهای داخلی

جنگ اقتصادی ملت ایران را از پا در نخواهد آورد/ وضعیت اقشار کم‌درآمد خط قرمز دولت در بودجه است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با یادآوری قیام مردم قم در سال ۵۶ اظهار کرد: در ۱۷ دی سال ۵۶، مقاله‌ای اهانت‌آمیز به رهبر انقلاب اسلامی و مرجع تقلید در یکی از روزنامه‌ها نوشته شد و حرکتی در واکنش به آن در ۱۸ دی شروع و تا ۱۹ دی ادامه یافت و به کشتار خونین مردم قم منتهی شد.

وی با اشاره به پیشنهاد و طرح لقب امام از سوی وی اظهار داشت: از زمان رحلت حاج آقا مصطفی-فرزند برومند امام خمینی(ره) – حرکتی در ایران آغاز شد و آن حرکت آنچنان شروع شد که من در سخنرانی‌ام در مسجد ارگ به مناسبت رحلت ایشان، پیشنهاد لقب امام را برای مرجع عالیقدرمان آیت‌الله خمینی مطرح کردم که بلادرنگ همه پذیرفتند و در هفته‌های بعد در زبان مردم و مجالس گفته شد که نشان از عشق و علاقه مردم به نهضت اسلامی بود.

رییس ‌جمهوری با بیان اینکه بعد از حرکت آبان و با کار احمقانه رژیم در مقاله توهین‌آمیز، نهضت اسلامی شور و شوق جدیدی پیدا کرد، تصریح کرد: ۱۹ دی سرآغازی برای حرکت مردم در برابر رژیم وابسته و فاسد آن زمان شد. فساد، غیرقانونی بودن، وابسته بودن و غیردینی بودن موجب شد مردم به خیابان‌ها بیایند. ۱۹ دی به ۲۹ بهمن تبریز منجر شد و این چله‌ها ادامه یافت. فروردین ۵۷ در یزد برگزار شد و تا ۱۷ شهریور و تاسوعا و عاشورا ادامه یافت.

روحانی اضافه کرد: با صبر، مقاومت، ایستادگی و اراده مردم در برابر رژیم وابسته از زمانی که این حرکت سریع از دی ۵۶ آغاز شد، یک سال بعد در دی ۵۷ به ثمر نشست و شاه مجبور به فرار و خروج از کشور شد که نشان از پیروزی انقلاب بود و در بهمن ۵۷ به پیروزی نهایی رسید.

وی ادامه داد: کار دیگری که مردم انجام دادند، در جنگ تحمیلی در سال ۵۹ بود که یک جنگ تحمیلی توسط مزدوران و ابرقدرت‌ها به مردم وارد شد. یک سال بعد شاهد اولین پیروزی‌های بزرگ در این حرکت مردم بودیم. در مهر سال ۶۰ با عملیات ثامن‌الحجج و با شکست حصر آبادان به پیروزی رسیدیم و در آذر ماه بستان آزاد شد.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: این حرکت در فروردین ۶۱ ادامه یافت و در نهایت خرداد آن سال منجر به آزادسازی خرمشهر شد. مقاومت شدید مردم در برابر یک تجاوز بیگانه ما را در مسیر پیروزی قرار داد.

روحانی با اشاره به خروج آمریکا از برجام ابراز داشت: حرکت سوم مردم سال ۹۷ بود. ۹۷ جنگ تحمیلی اقتصادی به مردم تحمیل شد و فردی که در راس یک قدرت بزرگ جهانی بود، به صراحت مدعی ساقط کردن ایران از طریق فشار اقتصادی به مردم شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا