اقتصادی

کاهش بی‌سابقه قیمت غلات

علیرغم اختلالات آب و هوایی مرتبط با ال نینو که بر مناطق کلیدی کشاورزی در سطح جهان تأثیر می‌گذارد و اختلالات در دریای سیاه ناشی از جنگ در اوکراین، داده‌های دلگرم کننده‌ای وجود دارد که نشان دهنده کاهش بیشتر تورم مواد غذایی در سال جدید است.

این پیشرفت در بحبوحه خطرات فزاینده شورش‌های غذایی در بازارهای نوظهور رخ می‌دهد، زیرا تضعیف ارزهای بازارهای نوظهور (EM) در برابر دلار باعث شده است که غذاهای اصلیبرای جمعیت‌های فقیر در سراسر جهان گران‌تر شوند.

داده های بلومبرگ نشان می دهد که قیمت ذرت و گندم بیشترین کاهش سالانه خود را در یک دهه گذشته ثبت کرده است. این در درجه اول به دلیل رشد محصولات کشاورزی در مناطق کلیدی کشاورزی است و ممکن است منجر به کاهش بیشتر تورم مواد غذایی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ شود.

معاملات آتی ذرت در هیئت تجارت شیکاگو در سال جاری ۳۱ درصد و قراردادهای گندم ۲۱ درصد کاهش یافتند که بزرگترین افت قیمت سالانه از سال ۲۰۱۳. دانه سویا ۱۵ درصد کاهش یافت. این باعث شد زیرشاخص نقطه دانه بلومبرگ ۲۲.۸ درصد کاهش یابد. این یک خبر خوب برای سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد است که شاخص قیمت جهانی غذا را به ثبت رسانده است.

بلومبرگ در گزارشی نوشت: «این شکست به دلیل رشد محصولات کشاورزی در تامین کنندگان کلیدی محصولات کشاورزی برزیل، ایالات متحده و روسیه به دنبال سال‌ها اختلالات ناشی از آب و هوای نامساعد، همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ روسیه در اوکراین که قیمت‌ها را در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رساند.» و افزود: «قیمت‌های پایین برای غلات اصلی می‌تواند هزینه نان را کاهش دهد و خوراک دام، گله‌هایلبنی و حتی سوخت‌های زیستی را ارزان‌تر کند. تحلیلگران قیمت‌های پایین‌تری برای ذرت و سویا در سال ۲۰۲۴ را انتظار دارند، در حالی که انتظار می‌رود قیمت گندم در بحبوبحه ذخایر محدودتر دوباره بهبود یابد.

با این حال، هنوز عدم اطمینان در مورد اینکه آیا قیمت جهانی مواد غذایی به اندازه کافی برای جلوگیری از شورش مواد غذایی در کشورهای EM کاهش می‌یابد یا خیر وجود دارد. سطح کنونی قیمت مواد غذایی با سطوحی که باعث شورش‌های بهار عربی در خاورمیانه در سال ۲۰۱۰ شد، قابل مقایسه است.

سارا منکر، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت گرو اینتلیجنس، ماه گذشته در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ در حاشیه نشست اقتصاد جدید بلومبرگ در سنگاپور هشدار داد که بحران غذایی کنونی از بحران ۲۰۰۷-۲۰۰۸ پیشی گرفته است.

او توضیح داد که این بیشتر به دلیل افزایش قیمتمحصولات کشاورزی و کاهش شدید ارزهای محلی در برابر دلار است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا