ارز دیجیتال
موضوعات داغ

بررسی شاخص‌های بازار بیت کوین؛ معامله‌گران انتظار بالا رفتن قیمت را دارند

قیمت بیت کوین روز گذشته در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال بالاترین قیمت تاریخی خود را شکست و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. قیمت این ارز برتر به ۱۹۸۵۰ دلار رسید.

شاخص‌های کلیدی بازار مشتقه نشان می‌دهد که با وجود صعود قیمت بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخی خود، معامله‌گران همچنان تمایل به رشد قیمت بیت کوین دارند. اخیرا افرادی که مباحث پیرامون بیت کوین را دنبال می‌کنند، بسیار شنیده‌اند که معامله بیت کوین در بازارهای آتی و اختیار معامله، تاثیر زیادی بر قیمت بیت کوین دارد.

تحلیل قیمت بیت کوین با شاخص‌های بازار مشتقه

به دلیل اینکه رفتار معامله‌گران در بازارهای آتی بیت کوین تاثیر زیادی بر قیمت این ارز دیجیتال دارد، باید شاخص‌های کلیدی این بازار را مجددا مرور کرده و در تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها مورد توجه قرار داد. در حالی که بررسی اندیکاتورهای قراردادهای آتی و اختیار معامله می‌تواند کمی پیچیده‌تر از بازار اسپات است و عموما معامله‌گران از تعدد اصطلاحاتی همچون فاندینگ ریت، وجه وثیقه و… گیج شوند و حتی تفسیر صحیحی از آن نداشته باشند. در این مقاله به ۴ اندیکاتور و شاخص کلیدی در بازار معاملات مشتقه بیت کوین اشاره خواهیم کرد.

وجه وثیقه قرارداد آتی

این شاخص (Futures Premium) میزان بالاتر بودن قیمت قراردادهای آتی بدون سر رسید را در مقایسه با مقدار آن در بازار اسپات نشان می‌دهد. در واقع این شاخص، مقدار خوش‌بینی معامله‌گران به آینده قیمت یک دارایی را نشان می‌دهد. عموما مقدار این عدد در قراردادهای مدت دار، اختلاف کمی با قیمت دارایی در بازار اسپات دارد.

برای مثال، معاملات آتی ۲ ماهه، مقدار پرمیوم آن چیزی در حدود ۰.۸ تا ۲.۳ درصد است. چنین بازاری، یک بازار با معاملات طبیعی خواهد بود. اگر این شاخص، از اعداد اعلام شده بالاتر باشد، بیانگر خوش‌بینی شدید در بازار است. به همین ترتیب، پایین بودن عدد این شاخص نشان دهنده روند نزولی در بازار است.

قیمت بیت کوین

هفته گذشته مقدار این شاخص در بازار بیت کوین به ۲ درصد رسیده بود. این درحالی بود که قیمت بیت کوین در بازار در محدوده ۱۹۴۳۴ دلار معامله می‌شد. سپس این شاخص به ۱.۱ درصد کاهش یافت و پس از اصلاح ۱۴ درصدی قیمت بیت کوین، این شاخص به محدوده ۰.۸ درصد کاهش یافت. این خوش بینی در بازار آتی بیت کوین تاثیر خود را بر روی قیمت بیت کوین گذاشت و شاهد شکست رکورد قیمت تاریخی بیت کوین بودیم.

فاندینگ ریت قرارداد آتی بدون سر رسید

قراردادهای آتی بدون سر رسید برای همگرایی قیمت دارایی در بازار اسپات و بازار آتی از این ابزار استفاده می‌کنند: Funding Rate. که معمولا هر ۸ ساعت یکبار بار تنظیم می‌شود. در واقع این ابزار ضامن زیان صرافی است. و اختلاف قیمت میان قراردادهای آتی و بازار اسپات تماما توسط معامله‌گران پرداخت خواهد شد. زمانی که تعداد افرادی که قرارداد لانگ را باز کرده‌اند بیشتر باشد، مقدار فاندینگ ریت مثبت است و خریداران باید این مقدار را به فروشندگان پرداخت کنند. این اتفاق معمولا در روندهای قدرتمند صعودی رخ می‌دهد. اگر این شاخص در هفته بالاتر از ۲ درصد باشد، نشان دهنده خوش بینی مفرط معامله‌گران به آینده قیمت است. نکته عجیب در مورد بیت کوین این بود که حتی در زمان اصلاح قیمت نیز، عدد این شاخص بالا بود. اتفاقی که عموما شاهد آن نیستیم.

بازار آتی بیت کوین

انحراف سفارش‌ها در بازار اختیار معامله

از بازار معاملات آتی به معاملات اختیار معامله یا آپشن بیت کوین می‌آییم. معاملات آپشن به دو مدل Call به معنی خرید و Put به معنی فروش تقسیم می‌شود. در این بازار، نسبت این دو سفارش می‌تواند اطلاعات مفیدی را منتقل کند. شاخص دلتا  نشان می‌دهد که اگر محافظت از قیمت با استفاده از سفارش خرید هزینه بیشتری داشته باشد، این شاخص منفی خواهد شد و برعکس. این شاخص عموما بین  منفی ۱۵ درصد ( شرایط خیلی صعودی) و مثبت ۱۵ درصد ( شرایط خیلی نزولی) نوسان می‌کند. این شاخص در بازارهای بسیار کمی در حوالی صفر نوسان خواهد کرد. این شاخص مدتهاست در مورد بیت کوین در محدوده منفی ۱۵ تا منفی ۳۰ درصد نوسان می‌کند. این شاخص نیز خوش بینی بیش از اندازه معامله‌گران بیت کوین را نشان می‌دهد.

قیمت بیت کوین

نسبت سفارش Call به Put در بازار آپشن

آخرین شاخص نیز بررسی تعداد سفارش‌های خرید و فروش در بازار آپشن است. نسبت این دو سفارش (Options put-call ratio) اطلاعات سودمندی را از احساسات معامله‌گران در اختیار ما قرار می‌دهد. نسبت این دو سفارش معنادار است. برای مثال، نسبت خرید به فروش ۰.۷ نشان دهنده یک بازار صعودی است. در مقابل عدد ۱.۲ نشان دهنده این است که ۲۰ درصد موافق نزول بازار هستند. این شاخص در تمامی صرافی‌های محاسبه می‌شود. تصویر زیر این عدد را برای بیت کوین نشان می‌دهد.

قیمت بیت کوین

زمانی که قیمت بیت کوین به محدوده ۱۹۰۰۰ دلار رسید، طبیعی بود که برخی از معامله‌گران احساس اصلاح قیمت را در پیش گرفته و در انتظار آن باشند. این شاخص نیز همین نکته را نشان می‌دهد؛ این شاخص به کمترین مقدار خود در ۶ ماه گذشته رسید و عدد ۰.۹  را نشان می‌داد. مقدار فعلی این شاخص، ۰.۶۴ است. این عدد نشان می‌دهد که معامله‌گران این بازار به آینده قیمت همچنان امید دارند.

کلام آخر

این چهار شاخص اساسی در بازارهای مشتقه بیت کوین دید بسیار خوبی از روند قیمتی این ارز دیجیتال به ما می‌دهد. به نظر می‌رسد تمامی معامله‌گران بازار بیت کوین مصمم هستند تا بیت کوی رکورد قیمتی خود را شکسته و بالاترین قیمت جدیدی را در بازار به ثبت برساند. حداقل رفتار معامله‌گران بازار مشتقه بیت کوین این را نشان می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا