بازارهای خارجی

حمایت بانکداران از جنت یلن رییس پیشین فدرال رزرو/ نگاهی به کارنامه کاندیدای وزارت خزانه داری آمریکا

جنت یلن به عنوان آخرین اقدام رسمی انجام شده خود در بانک فدرال رزرو، محدودیت رشد بی سابقه‌ای در ولز فارگو عملی کرد.  او در سال ۲۰۱۶ از وضع محدودیت‌های بانکی برای مقابله با نهاد‌های پولی متخلف حمایت کرده بود و در آخرین روز کاری خود در فدرال رزرو نیز محدودیت‌هایی را علیه بانک «ولز فارگو» اعمال کرد تا آن را به دلیل رسوایی حساب‌های جعلی مجازات کند. در صورت تایید مجلس سنا، یلن در دولت بایدن تبدیل به نخستین وزیر خزانه داری زن در تاریخ آمریکا شده و تیمی از ناظران را که به محافظت از سیستم مالی و مجازات بازیگران بد شهرت دارند، با خود همراه خواهد داشت.

این مجازات در عمل موجب شد تا اندازه این بانک کوچک شود و چهار عضو هیات مدیره آن را وادار به کناره‌گیری کرد. این نخستین باری بود که تصمیم فدرال رزرو، دارایی‌های یک موسسه مالی را تحت فشار قرار می‌داد. موضع‌گیری سخت رییس سابق فدرال رزرو در قبال ولز نشان می‌دهد که او ترسی از متوقف کردن بزرگترین بانک‌ها نیز نداشته و همین امر او را تبدیل به قهرمان برخی چپ‌ها کرده است.

ایزاک بولتانسکی مدیر تحقیقات سیاسی در کامپس پوینت ریسرچ Compass Point Research & Trading در این باره معتقد است: اعمال فشار علیه ولز فارگو آن هم در حالی که یلن قصد خروج از فدرال رزرو داشت نه تنها اقدامی درست بود بلکه ایستادگی وی را در برابر مترقیان طرفدار مقررات اثبات می‌کرد.

وارن هم در توییتی در این باره نوشت: یلن باهوش، سخت‌کوش و پای‌بند به اصول است؛ جنت یلن به عنوان یکی از موفق‌ترین روسای فدرال رزرو شناخته می‌شود که در برابر بانک‌های وال استریت ایستادگی کرد.

سوءرفتار فراگیر و مداوم

در بیانیه فدرال رزرو که در سال ۲۰۱۸ برای اعلام سقف دارایی ولز فارگو منتشر شده بود، زبانی غیرمعمول به کار گرفته شد و بانک را به «سوءاستفاده گسترده از مصرف کننده و شکست تطابق» متهم کرده بود. در آن زمان ولز فارگو هنوز اعتراف نکرده بود که کارمندان میلیون‌ها حساب بانکی و کارت اعتباری جعلی ایجاد کرده‌اند تا اهداف فروش غیرواقعی را به ثبت برسانند. این علاوه بر صدها هزار مشتری ولز فارگو است که مجبور به بیمه خودکار غیرضروری شده بودند. ولز فارگو همچنین از سوی صاحبان مشاغل کوچک متهم به استفاده غیرمجاز از وام‌های رهنی شده بود، آنها همچنین شکایت کرده بودند که بانک از زبان فریبنده‌ای برای پرداخت هزینه‌های فسخ زودرس کسب‌وکارهای خانوادگی استفاده می‌کند.

آرای سه به صفر فدرال رزرو به نفع محدودیت‌های رشد که مانع از رشد دارایی‌های ولز فارگو بیش از سقف ۲ تریلیون دلار می‌شود، در آن زمان تبدیل به بمب خبری شد.

یلن در بیانیه خود در این باره نوشت:‌ «ما نمی‌توانیم رفتار ناشایست و دنباله دار بانک‌ها را تحمل کنیم.» پس از آن ولزفارگو به سهامداران خود اطمینان داد که انتظار دارد ظرف چند ماه از حدود مجازات خارج شود اما این شرکت قادر به متقاعد کردن نهادهای نظارتی برای حذف سقف دارایی نشد، محدودیت‌هایی که با اعمال سقف بر میزان تخصیص وام بر بانکها، در نهایت منجر به کسب سود شده است.

شکستن قیمت سهام ولزفارگو

نگاهی به میزان خسارت و زیان وارد شده به قیمت سهام ولزفارگو (WFC) از زمان اعمال محدودیت‌های دارایی بیانگر کاهش ۵۶ درصدی آن است. برای ایجاد یک دیدگاه مقایسه‌ای می‌توان قیمت سهام بانک رقیب ولزفارگو یعنی بانک آمریکا (BAC) را مورد بررسی قرار داد که از آن زمان تا به امروز به سختی تغییر کرده است. جی پی مورگان (JPM) هم که بزرگترین بانک کنونی آمریکاست، در طول این مدت رشد ۶ درصدی به ثبت رسانده است. به طور خلاصه، سهامداران ولزفارگو با مجازات‌های فدرال رزرو در این میان به شدت متضرر شدند.

پاتریشیا مک کوی، استاد حقوق کالج بوستون و مقام سابق دفتر حمایت مالی از مصرف کننده در این باره تاکید می‌کند: تعیین سقف دارایی، حقیقتا از جاه طلبی‌های استراتژیک ولزفارگو کاست. اکنون و سال‌ها پس از صدوراین حکم، محدودیت دارایی‌ها هنوز روشن است و این امر خود بیانگر یک پیام قوی است.

چارلی شاف مدیرعامل ولزفارگو که تقریبا دو سال پس از اعمال محدودیت‌های مرتبط با سقف دارایی به بانک پیوست، نامزدی تاریخی یلن را در سمت وزیر خزانه داری ایالات متحده ستود و متعهد شد که در هر زمینه‌ای حاضر به همکاری با وی است.

سایه آرامش بر وال استریت

با این حال به نظر می‌رسد وال استریت نسبت به یلن در جایگاه وزیر خزانه‌داری دیدگاهی مثبت دارد. بازارهای سهام ایالات متحده پس از اعلام انتخاب یلن در این جایگاه به روند صعودی خود ادامه داد. نیکلاس کولاس یکی از بنیان‌گذاران تحقیقات دیتا ترک DataTrek Research در یادداشتی در این باره به مشتریان خود نوشت: دکتر یلن شخصی مناسب برای این پست است – دقیقا گزینه‌ای مناسب برای شغل وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا و سرمایه‌گذاران باید از نامزدی وی در این پست حمایت کنند.

برایان گاردنر تحلیل‌گر سیاسی هم در یادداشتی در این باره به مشتریان خود نوشت: بانکداران یلن را می‌شناسند و به نظر می‌رسد رابطه کاری مثبتی با او دارند. بایدن هم بیشتر به ثبات علاقمند است و عمدتا از انتخاب ترقی‌خواهانی که ممکن است بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار دهند، خودداری خواهد کرد.

انتظار می‌رود که یلن به عنوان یک عملگرا و نه یک ایدئولوگ به مقررات و اجرای قانون در وزارت خزانه‌داری نزدیک شود.

مک کوی مسئول سابق CFPB در این باره عنوان می‌کند:‌ فلسفه یلن این است که برای پاسخگویی همه جانبه نیازمند نظارت زمانی و مکانی است. اما در عین حال به این مساله آگاه است که مقررات‌گذاری بیش از حد، کارکرد اقتصاد را با مشکل روبرو خواهد کرد.

یلن به عنوان وزیر خزانه‌داری، رییس شورای نظارت بر ثبات مالی خواهد بود، تیمی از وضع کنندگان مقررات در ایالات متحده که به ریسک‌های نوظهور در سیستم مالی پاسخگو هستند. یلن همچنین می‌تواند از نقش جدید خود برای جلوگیری از تقسیم سود بین سهامداران توسط بانکها در دوره شیوع و همه‌گیری بیماری استفاده کند. در ماه آوریل، وی از نهادهای نظارتی ایالات متحده خواسته بود تا در تعامل با بانک‌ها سود سهام و بازپرداخت سهام را تعلیق کنند تا در سطح ملی اطمینان حاصل شود که پول کافی برای مقابله با بحران موجود است. بعدها بانک فدرال بازخریدهای بانکی را متوقف و بخشی از سودهای سهام را محدود کرد، اگرچه از اجبار وام دهندگان به صرف نظر از سود سهام خودداری کرد.

تحت نظارت استیون منوچین وزیر خزانه داری کنونی، شورای نظارت بر ثبات مالی FSOC نقش بسیار کوچکتری ایفا کرده که دموکرات‌ها موافق این روند نبوده‌اند. شورای نظارت بر ثبات مالی در طول این مدت دیگر از غیربانکی‌ها برای نظارت بیشتر استفاده نکرده و منوچین حتی اقدام به برکناری کارمندان بخش تحقیق این شورا کرد. مک کوی در این باره تاکید کرد:‌ آنها حتی تهدیدهای سیستماتیک را کنترل نمی‌کنند و ما منتظر هستیم تا تغییر رویه و چرخش اساسی شورا را تحت نظارت یلن شاهد باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا