مسکن

خرید مسکن حمایتی به صرفه است؟

 سرانجام نتایج ثبت نام مسکن حمایتی مشخص شد و محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی به اقتصاد آنلاین اعلام کرد که این نتایج به برخی متقاضیان پیامک شده است و برای بقیه افراد نیز به ترتیب نتیجه ارسال می شود. 

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که رقم پیش پرداخت مسکن حمایتی بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان است که رقم ۲۰ میلیون تومان برای دهک های اول تا سوم و رقم ۴۰ میلیون تومان برای دهک های بعدی درآمدی است و افراد پس از دریافت پیامک تایید نهایی ۱۵ روز فرصت دارند تا پیش پرداخت مسکن حمایتی را واریز کنند و البته در شرایط خاص این مهلت تا ۳۰ روز قابل افزایش است.

بر اساس اعلام همین منبع مبلغ اقساط ماهیانه طرح نهضت ملی مسکن برای اقشار کم‌درآمد در مناطق مختلف کشور را بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته و مبلغ اقساط برای گروه های متوسط را بین ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. 

همچنین هزینه ساخت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن تقریبا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد شده و متراژ این واحدها بین ۷۰ تا ۹۰ متر و بیشتر است. البته احتمالاتی هم برای ساخت واحدهای کوچکتر با متراژ ۶۰ متر هم مطرح شده است.

تا اینجای کار فردی که متقاضی مسکن حمایتی است باید حداقل حدود ۲ میلیون تومان و حداکثر ۴ میلیون و ۲۰۰ تومان در ماه قسط پرداخت کند که این ارقام مورد انتقاد بسیاری از متقاضیان مسکن حمایتی است. به جز این زمان تحویل مسکن حمایتی مشخص نیست و گزارش هایی از مشکلات تامین زمین مورد نیاز این طرح وجود دارد. علاوه بر این دولت اعلام کرده که تحویل مسکن حمایتی حدود دو سال طول می کشد. 

این موضوع  نه تنها باعث تاخیر در تحویل مسکن حمایتی می شود که باعث می شود قیمت نهایی مسکن حمایتی چندان دقیق نباشد و احتمال دارد تورم، قیمت تمام شده آن را افزایش دهد. 

این در حالی است که هم اکنون برای کسانی که بودجه کمی در اختیار دارند گزینه های دیگری در بازار مسکن وجود دارد. مثلا یک آپارتمان ۵۰ متری ساخت سال ۹۰ در ورامین ۲۳۰ میلیون تومان آگهی شده است یا یک خانه ویلایی ۶۰ متری در ورامین که ساخت سال ۸۵ است با نرخ ۲۶۰ میلیون تومان برای فروش آگهی شده است. 

در محله حیدرآباد کرج هم یک آپارتمان ۶۵ متری ساخت سال ۸۴ با قیمت ۲۹۵ میلیون تومان فروخته می شود یا یک آپارتمان ۵۲ متری در کرج نو که ساخت سال ۸۸ است با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان نرخ گذاری شده است. 

علاوه بر برخی واحدهای مسکونی مهر با اقساط بسیار کمتر از مسکن حمایتی قابل معامله هستند. اقساط واحدهای مسکونی مهر به شرط آنکه نوسازو تحویل سال ۱۴۰۰ نباشند، تنها حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در ماه است و در حال حاضر یک واحد مسکونی مهر که ۶۰ متری و ساخت سال ۹۹ است و در پرند واقع شده با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان برای فروش آگهی شده است یا یک واحد ۷۸ متری مسکن مهر در فاز ۴ پرند که ساخت سال ۹۴ است و بیشتر اقساط آن پرداخته شده، ۵۵۰ میلیون تومان قیمت دارد و صاحبخانه قید کرده است که این واحد قابلیت رهن تا ۸۰ میلیون تومان دارد. 

در منطقه اندیشه هم واحدهای مسکونی وام دار زیادی وجود دارد که با پرداخت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قابل خریداری است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا