اقتصادی

ریزش قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ

به نقل از ایلنا، ناصر جلالی از کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت لپ تاپ خبر داد و گفت: کاهش نرخ ارز، پایین آمدن توان خرید و افت قیمت‌های جهانی ریزش نرخ انواع لپ‌تاپ‌ در بازار را در پی داشت؛ به عنوان مثال قیمت لپ‌تاپ V ۱۵ لنوو حدود ۲ میلیون تومان نسبت به ماه گذشته افت قیمت را تجربه کرد. همچنین نرخ برخی مدل‌های لپ‌تاپ گیمینگ به دلیل عدم عرضه در بازار جهش قیمتی داشتند و نرخ آنها به ۴۲ میلیون تومان هم رسید اما با عرضه این کالاها در بازار قیمت این مدل نیز فروکش کرد. ‌

این فعال صنفی در واکنش به خبر اجاره لپ‌تاپ، گفت: اجاره لپ‌تاپ چندان بعید نیست وقتی مصرف‌کننده نیاز دارد اما توان خرید  ندارد چاره‌ای نیست جز اینکه اجاره کند؛ اما این اقدام منطقی به نظر نمی‌رسد چراکه کار آی‌تی یک شو تلویزیونی نیست که یکروزه به پایان برسد و معمولا  نیاز به آن دائمی است مگر در شرایط خاص؛ به عنوان مثال ممکن است شخصی برگزار کننده یک نمایشگاه باشد و  به تعداد زیادی لپ‌تاپ نیاز داشته باشد در این شرایط ممکن است اجاره کنند.

وی با بیان اینکه تمایل برای تغییر لپ‌تاپ‌ از سوی مردم کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: مشتریان بیشتر متقاضی ارتقاء لپ‌تاپ خود هستند و چندان رغبتی برای عوض کردن از خود نشان نمی‌دهند. افت توان خرید بالای ۱۰ درصد خرید این محصول را  کاهش داده است.

به گفته جلالی؛ لپ‌تاپ از ۸ میلیون ۸۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در بازار موجود است اما پرفروش‌ترین و بهترین لپ‌تاپ‌ها حدود ۱۷ تا ۲۵ میلیون تومان بفروش می‌رسند.

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه با تاکید بر اینکه انصاف در فروش لپ‌تاپ‌های استوک بسیار حائز اهمیت است، گفت: تعداد لپ‌تاپ‌های استوک در بازار زیاد است و حتی استوک لپ‌تاپ‌های نسل جدید نیز موجود است من پیشنهاد می‌کنم خریداران پیش از خرید لپ‌تاپ استوک به نسل آن و تفاوت قیمت استوک با نو توجه کنند. همچنین در هنگام خرید لپ‌تاپ باید به عمر باطری توجه کرد چراکه بعد از مدتی باطری استوک رو به خاموشی می‌رود؛ شرکت‌های هندی و پاکستانی لپ‌تاپ‌های استوک را جمع‌آوری و نواقص آنها را رفع در همه بازارهای جهان عرضه ‌می‌کنند.

این فعال صنفی با بیان اینکه واردات قانونی لپ‌تاپ استوک نداریم، اضافه کرد: بازار استوک در ایران اینگونه نیست که از یک مدل لپ‌تاپ ۱۰ عدد موجود باشد، این لپ‌تاپ‌ها وارداتی و از کانادا، اروپا و چین وارد می‌شوند.

وی تاکید کرد: قاچاق لپ‌تاپ نو توجیه اقتصادی ندارد و ممکن است از شهرهای مرزی و یا مسافری وارد کشور شود اما وقتی واردکننده می‌تواند برای واردات لپ‌تاپ ارز نیمایی دریافت کند دلیلی ندارد که اقدام به قاچاق کنند و مردم چندان تمایل ندارند که کالای آی‌تی را از مبادی قاچاق تهیه کنند چراکه این نوع کالاها خدمات پس از فروش مناسبی ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا