بازارهای داخلی

نظر مردم در مورد طرح صیانت چیست؟

در روزهای اخیر تب و تاب طرح صیانت از حقوق کاربران افزایش داشته است. طرحی که جزییات زیادی از آن در دسترس نیست و حتی از سوی مسئولان نیز ادعاهای ضد و نقیضی در رابطه با آن وجود دارد.

این طرح واکنش‌های زیادی از سوی افراد به دنبال داشته است و سد مخالفانش قابل مقایسه با موافقان آن نیست. غالب مخالفان به موضوع مشاغل و نیز حق افراد در دسترسی آزاد به اطلاعات را از علل مخالفت خود عنوان می‌کنند.

در همین راستا، اقتصاد آنلاین یک نظرسنجی در اینستاگرام خود قرار داد و نظرات مخاطبان را در مورد این طرح جویا شد. با توجه به نتایج این نظرسنجی، ۱۴درصد از مخاطبان با این طرح موافق و ۸۶درصد با آن مخالف بوده‌اند؛ آیا طرحی که از همان ابتدا با این حجم از مخالفت عموم روبروست، محکوم به شکست نیست؟ 

نکته‌ای که در مورد طرح صیانت وجود دارد و بسیاری از مخالفان هم به آن اشاره داشته‌اند، مساله کسب و کارهای آنلاین است. طی سال‌های اخیر کسب و کارهای آنلاین به شدت رشد داشته و درآمد درصد زیادی از مردم به فضای مجازی گره خورده است. چنانچه باتوجه به نظرسنجی نیز ۷۲درصد از مخاطبان از رابطه مستقیم کسب و کار خود با فضای مجازی خبر دادند. در چنین شرایطی که درصد زیادی از افراد به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از فضای مجازی کسب درآمد می‌کنند، چنین طرحی آیا می‌تواند منافع عمومی را دنبال کند؟ 

این نتایج سبب شد اقتصاد آنلاین در یک پست اینستاگرامی نظر مخاطبان را در مورد چرایی مخالفت با این طرح جویا شود. غالب افراد به دلایل مختلف، مخالفت خود را با این طرح اذعان داشته‌اند.  یکی از مخاطبان در دلایل مخالفت خود با این طرح به سخت شدن ارتباط با اعضای خانواده در خارج از کشور اشاره کرده بود.

مخاطب دیگری نیز گفته بود اینستاگرام تنها منبع درآمد وی است و با این طرح، افرادی که از این طریق معاش می‌کنند با مشکل مواجه خواهند شد. یکی دیگر از مخاطبان نیز در این باره نوشته بود: دانشجویان با این طرح به مشکل خواهند خورد چرا که دسترسی به مطالب علمی روز را برای آنها مشکل خواهد کرد.

بسیاری نیز گفته‌ بودند دسترسی آزاد به اطلاعات از حقوق شهروندی است و کسی نباید ما را از این حقوق محروم کند.

البته عده‌ای نیز می‌گفتند هنوز جزئیات طرح مشخص نیست و نمی‌توان درموردش نظر داد. عده‌ای دیگر نیز می‌گفتند کسانی که با طرح مخالفند، هنوز طرح را نخوانده‌اند که البته در پاسخ به این افراد باید گفت: هر طرحی چه خوب و چه بد در ابتدا باید با اقناع عمومی همراه باشد و وقتی همچنان تلاشی برای اقناع عمومی صورت نگرفته، با تمام منفعت‌های احتمالی باز هم راه به جایی نخواهد برد.

در نهایت مشخص نیست که انتهای این طرح عجیب و مبهم مجلس به کجا خواهد رسید. اما آنچه مشخص است اینکه در دنیای امروز زندگی همه به طرف مختلف با فضای مجازی گره خورده و منطقی نیست که با تصمیمات ناگهانی و بدون توضیح و توجیه مردم، تصمیمی را اجرا کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا