اقتصادی

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله

صندوق‌های معامله‌پذیر سرمایه‌گذاری در سهام، در هفته‌ای که گذشت، به طور متوسط ۲.۷درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۳.۳درصد کاهش یافت. این در حالی بود که شاخص کل بورس، افت ۳.۱درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (سهامی، مختلط و شاخصی)

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته، به صندوق ارزش آفرین بیدار اختصاص داشت؛ این صندوق، هم‌جهت با تنزل ۳.۹درصدی ارزش دارایی‌های تحت تملکش با افت ۶.۶درصدی قیمت مواجه شد. گفتنی است در این هفته، هیچ صندوقی شاهد رشد قیمت و خالص ارزش دارایی‌های خود نبود.

صندوق سپهر اندیشه نوین (صنوین) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد. زیرا قیمت آن روی تابلو ۱۶درصد زیرNAV  ابطال قرار دارد. صندوق فراز داریک نیز به عنوان گران‌ترین صندوق، با انحراف ۱۵.۴درصدی قیمت، به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های دولتی

در طول هفته، صندوق واسطه‌گری مالی یکم ۶.۹درصد کاهش قیمت داشت و ارزش سبد بانکی و بیمه‌ای آن ۹.۹درصد نزول یافت. دومین صندوق دولتی، یعنی صندوق پالایشی یکم، ۶.۶درصد افت قیمت داشت و از ارزش سبد دارایی‌های پالایشگاهی آن ۶.۵درصد کاسته شد. بدین ترتیب قیمت «دارا یکم» ۲۰.۱درصد و «پالایش» ۱۸.۳درصد زیر NAV ابطال بسته شد.

صندوق‌های کالایی (طلا و زعفران)

در طول هفته جاری، صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۳.۳درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند. به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۳.۴درصد رشد قیمت داشت و ۰.۶درصد بالای قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

از میان صندوق‌های کالایی، صندوق ETF طلای سرخ نوویرا (نهال) بهترین بازدهی (۱۳.۷درصد) را به نام خود ثبت کرد و حباب منفی این صندوق به ۵.۸درصد رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا