ارز دیجیتال

بیت کوین قبل از اینکه جایگزین ویزا شود، جای سوئیفت را می گیرد

اگرچه از نظر مفهومی، عمده تمرکز ابزار مبادله به عنوان یک کارکرد، حول مصرف کنندگان بوده است – برآورده کردن نیازهای افراد عادی و نیازهای روزمره آنها در خرید مواد غذایی، خرید آنلاین، پرداخت برای خدمات و غیره.

این تنها مقیاس مبادله در یک اقتصاد نیست. کسب و کارها به تامین کنندگان پول می پردازند، آنها باید برای پیمانکاران یا خدمات نیز هزینه بپردازند، شرکت های حمل و نقل بین المللی باید از سراسر جهان از مشتریان خود پول دریافت کنند – که بیشتر آنها مصرف کنندگان نبوده، بلکه کسب و کارها هستند.

واردات در سراسر جهان در مقیاس گسترده جریان دارد و از این رو باید با پیچیدگی مبادلات ارز خارجی بین بسیاری از ارزهای ملی مختلف کنار آمد.

وسیله مبادله فقط به این معنا نیست که مردم پول قهوه خود را بدهند، بلکه کل عملکرد مبادله در هر سطح و مقیاس اقتصادی برای خریدهایی با ارزش بسیار بیشتر از لاته استارباکس روزانه شما اتفاق می‌افتد.

اینجاست که بیت‌کوین به‌عنوان یک وسیله مبادله به‌طور پایدار در مقیاس بزرگ شروع به درخشش می‌کند، نه فقط برای خرید قهوه توسط یک فرد.

سوئیفت روزانه حدود ۵ تریلیون دلار پرداخت را پردازش می کند که میزان آن سالانه به حدود ۱.۲۵ کوادریلیون دلار می‌رسد.

برای مشاهده خطرات احتمالی ناشی از متکی بودن به سیستم سوئیفت برای پرداخت‌های بین‌المللی، می‌توان به قطع ارتباط بانک‌های روسی اشاره کرد.

این به دنبال یک توزیع منحنی است که در آن ۵ درصد از کل پرداخت های پردازش شده ۹۵ درصد از ارزش را تشکیل می دهد و اکثریت قریب به اتفاق پرداخت ها برای مبالغ بسیار پایین تر است (متوسط ​​پرداخت ها ۴۰۰ هزار دلار و میانه ۵ هزار دلار در اکتبر ۲۰۱۰ بوده است).

بنابراین، پرداخت‌های با ارزش بسیار زیاد، اکثریت قریب به اتفاق ارزش انتقال یافته در سراسر این شبکه را تشکیل می‌دهند، اما آن درصد کوچک باقی‌مانده از ارزش بین طیف گسترده‌ای از بازیگران فردی توزیع می‌شود که پرداخت‌های کوچکی را انجام می‌دهند و هنوز در طرح بزرگ بوده و مبلغ کمی هم نیست. این موضوع نشان می‌دهد که چرا احتمال ایجاد اختلال برای سوئیفت توسط بیت‌کوین در دسته دوم وجود دارد.

عامل محدود کننده مهم استفاده از بیت کوین برای پردازش پرداخت های مرسوم که با ارزهای فیات انجام می‌شود، نقدینگی است. حتی اگر ۱۰۰ درصد هش ریت ماینینگ در ایران که ۵ درصد از شبکه است، کاملاً در اختیار دولت باشد و آنها ۱۰۰ درصد درآمد را حفظ کنند، می توانند سالانه ۷۰۰ میلیون دلار بیت کوین برای واردات به دست آورند.

این میزان در این طرح بزرگ واقعاً زیاد نیست. ایران در سال ۲۰۲۰، ۳۸ میلیارد دلار کالا وارد کرد که ۷۰۰ میلیون دلار در مقابل آن مبلغ زیادی نیست.

این پویایی زمانی تغییر می کند که کشوری را با بازار فیات پر رونق برای بیت کوین در نظر بگیرید. یکی از مشکلات ایران در این زمینه، محدودیت‌ سخت‌افزارهای موجود در کشور است.

کشوری را در نظر بگیرید که تحت تحریم‌های زیادی نیست، اما به طور بالقوه در معرض آن قرار دارد که با این حال همچنان می‌تواند صادرات انجام دهد و بازار پررونق بیت‌کوین/ فیات با حجم معاملات روزانه ۱۰ میلیون دلار دارد.

اگر مردم از سراسر جهان مایل بودند برای صادرات از آن کشور بیت‌کوین بپردازند، یک بازار ۱۰ میلیون دلاری به صورت روزانه وجود دارد که می تواند هر روز آن را به فیات تبدیل کند.

این به طور بالقوه ۱۰ میلیون دلار پول است که هر روز برای پرداخت هزینه صادرات به کشور وارد می شود (البته می‌دانیم که این یک تحلیل بسیار ساده شده است که تغییرات در شرایط بازار، این که چگونه نقدشوندگی بازار را تحت تاثیر قرار می دهد، ثبات تقاضا برای بیت کوین و غیره را نادیده می گیرد).

این مبلغ حدود ۳.۶ میلیارد دلار در سال است. حالا حجم بازاری به صورت روزانه ۱۰۰ میلیون دلار را در نظر بگیرید، یعنی ۳۶ میلیارد دلار در سال. این رقم تقریباً واردات سالانه ایران از سال ۲۰۲۰ است.

حال آخرین ۵ درصد ارزش پردازش شده توسط سوئیفت که ۹۵ درصد از کل تراکنش های فردی را تشکیل می دهد را در نظر بگیرید. تصور کنید همه مشاغل و افراد مختلف پرداخت های بین المللی را انجام می‌دهند که در آن بسته پرداخت ها قرار می گیرد.

تا زمانی که کشور مبدأ نقدینگی در بازار فیات/بیت‌کوین دارد تا به کسی اجازه دهد آن را بخرد و کشور مقصد نقدینگی کافی برای فروش آن توسط گیرنده دارد، بیت کوین وسیله‌ای عالی برای پردازش بوده که پرداخت بین‌المللی با حداقل کارمزد انجام خواهد شد. همچنین اگر شبکه لایتنینگ را در نظر بگیریم، می‌توان تراکنش‌ها را در عرض چند ثانیه حل کرد.

هر چه نقدینگی سفته بازانه بیشتری در بیت‌کوین وجود داشته باشد، ارزش بیشتری می‌تواند در چنین سیستمی بین کشورهای مختلف پردازش شود تا تجارت بین‌المللی تسهیل شود.

حتی نیازی نیست که یک کشور مورد تحریم باشید تا ارزش آن را ببینید. تسویه حساب می تواند به معنای واقعی کلمه آنی باشد. بسته به محل نقل و انتقال پول و چک‌هایی که سوئیفت برای پرداخت انجام می‌دهد، ممکن است سوئیفت روزها و حتی گاهی هفته‌ها طول بکشد.

بیت کوین این تأخیر را حذف می کند و احتمال جلوگیری از پرداخت توسط شخص ثالث را از بین می برد. از نظر ریسک طرف مقابل که دو تراکنش در معرض آن هستند، فقط به دو نقطه مبادله بین فیات و بیت کوین در کشورهای مربوطه خلاصه می شود.

حتی می‌توان آن را با حفظ و کنترل مستقیم بیت کوین حذف کرد. تنها خطر در آن نقطه، نوسانات خود بیت کوین است که باز هم می‌توان با آن مقابله کرد. در ساده‌ترین سطح، بخش کوچکی از بیت‌کوینی که یک شرکت در اختیار دارد، می‌تواند به یک صرافی با محصولات آتی سپرده شود و با استفاده از اهرم می‌توان به منظور محافظت در برابر نوسانات استفاده کرد.

اهرم ۱۰ برابری به این معنی است که شما فقط باید ۱۰ درصد از بیت کوین خود را روی چنین پلتفرمی قرار دهید تا از این دارایی خود محافظت کنید. اگر قیمت بیت کوین بالا برود و موقعیت فروش شما لیکویید شود، افزایش قیمت بیت کوین آن را جبران می کند و همان مقدار پول شما باقی می‌ماند.

اگر ارزش بیت‌کوین کاهش یابد، آنگاه پولی که در موقعیت فروش به دست می آورید، کاهش ارزش بیت کوین را جبران می کند و شما همچنان همان مقدار ارزش فیات را خواهید داشت.

قراردادهای ثبت محرمانه (DLC) حتی امکان محافظت در برابر نوسانات قیمت بیت کوین را به صورت بومی در خود شبکه از طریق یک قرارداد هوشمند ارائه می دهند. این به شما این امکان را می دهد که مستقیماً بیت کوین را کنترل کنید، قراردادها را در زمان بسته شدن به کنترل خود در اختیار خود قرار دهید و حتی اجازه می دهد از چندین اوراکل قیمت بیت‌کوین استفاده کنید تا برای گزارش صحیح قیمت به یک مورد اعتماد نشود.

مردم به گونه‌ای رفتار می‌کنند که بیت کوین باید به نقطه ابربیت‌کوینی شدن برسد تا به ستون اصلی پردازش پرداخت ها در جهان تبدیل شود یا به سیستمی به اندازه سوئیفت برای اقتصاد تبدیل شود.

اما این اتفاق نمی‌افتد. حجم بازار در یک سطح مشخص به این معنی است که آن مقدار بیت کوین به طور فعال خرید و فروش می شود. این بدان معناست که تقاضا برای پردازش منظم خرید و فروش بیت کوین در محدوده ارزشی در هر دوره زمانی که شما تحلیل می کنید وجود دارد.

همین امر در مورد بازارهای آتی نیز صدق می کند. هر حجمی که موجود باشد برای افرادی که می خواهند خودشان بیت کوین را نگه دارند به جای اینکه در معرض خطر طرف مقابل قرار گیرند تا در برابر این نوسانات محافظت کنند، در دسترس است و اگر قیمت بیت کوین به طور ناگهانی تا حد زیادی سقوط کرد، کسب و کارشان خراب نشود.

بیت‌کوینرها به میزان قابل توجهی بر مفهوم پذیرش عمومی تمرکز کرده‌اند که به خودی خود چیز بدی نیست؛ زیرا این کاملاً جنبه ضروری پذیرش بیت کوین برای تبدیل شدن به یک پول واقعی است، اما از طرف دیگر، آن روی سکه را از دست داده‌اند. بازیگران بزرگ، تسویه حساب با ارزش بالا. بیت کوین برای یک اختلال گسترده در سیستم‌هایی مانند سوئیفت آماده است و با سرعتی که جهان از لحاظ سیاسی و اقتصادی ناپایدار می شود، به نظر می‌رسد که این زمان زودتر فرا برسد.

این احتمال وجود دارد که بیت‌کوین و لایتنینگ پیش از آنکه شاهد پذیرش گسترده به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت مصرف‌کننده باشد، به ‌عنوان جایگزینی برای سوئیفت و سایر سیستم‌های تسویه حساب، شاهد پذیرش گسترده کسب‌وکارها خواهد بود.

متقاعد کردن چند هزار کسب‌وکار در مورد ارزش افزوده و سودمندی و همچنین اتحاد در این مورد، ساده‌تر از متقاعد کردن صدها میلیون نفر در این زمینه است. همچنین اگر مورد اول در ابتدا انجام شود، احتمالاً کار دومی آسان‌تر می‌شود، زیرا اکثر مردم تمایل دارند راهکارهایی را دنبال کنند که معتبر به نظر می‌رسند.

چه چیزی می تواند اعتبار بیشتری در ذهن افراد عادی مانند شما ایجاد کند تا اینکه دائماً بشنوید که چگونه از بیت کوین برای تسویه پرداخت های تجاری بین المللی استفاده می شود و تجارت را از سیستم های تسویه معمولی دور می کند؟

این مقاله توسط مجله بیت‌کوین نوشته شده است و هیچ‌گونه توصیه مالی از سوی مترجم و اقتصاد آنلاین نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا