ارز دیجیتال

ارزش بازار بیت کوین رکورد جدیدی را به ثبت رساند و بالاتر از مسترکارت قرار گرفت!

پس از رکوردشکنی‌های پیاپی بیت کوین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، ارزش بازار اولین رمز ارز جهان نیز رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

بیت کوین در سال ۲۰۲۰ میلادی نوسانات بسیار بالایی داشته است. رمز ارز BTC در همین سال قیمت ۳,۷۰۰ دلار را لمس کرده و در همین سال، قیمت ۱۸,۰۰۰ دلار را نیز دیده است. رشدی بالغ بر ۴ برابر، آن هم در یک سال، عملکرد خیره‌کننده‌ای برای یک دارایی است.

ارزش بازار بیت کوین در اوج

ارزش بازار یا Market Cap یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی یک دارایی است. این شاخص از ضرب تعداد کوین‌های موجود بیت کوین در قیمت آن بدست می‌آید. تا این لحظه حدودا ۱۸.۵ میلیون کوین بیت کوین استخراج شده و در گردش است (حداکثر)، قیمت هر واحد رمز ارز BTC برابر ۱۸,۰۰۰ دلار است؛ در نتیجه مارکت کپ اولین ارز دیجیتال جهان در حال حاضر بیش از ۳۳۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

سرمایه‌گذار برجسته تسلا: ارزش بازار بیت کوین به ۱ تریلیون دلار خواهد رسید
مارکت کپ کل بازار ارزهای دیجیتال به نیم تریلیون دلار رسیده و حدودا ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. دامیننس یا شاخص تسلط بیت کوین نیز حدودا ۶۶ درصد است. به این معنی که ۶۶ درصد کل سرمایه وارد شده به بازار ارزهای دیجیتال به خرید بیت کوین اختصاص یافته است.

سال ۲۰۲۰ را می‌توان سال رکوردشکنی‌های پیاپی بیت کوین نام‌گذاری کرد. بیت کوین کمتر از ۱۰ درصد تا بالاترین قیمت تاریخ خود فاصله دارد. بالاترین قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ با معامله در قیمت ۱۹,۸۰۰ دلار، به ثبت رسیده است. ارزش بازار بیت کوین در آن تاریخ معادل ۳۳۶ میلیارد دلار بود.

امروز قیمت بیت کوین موفق شد تا نزدیکی سطح ۱۸,۵۰۰ دلار را لمس کند. در زمان نگارش، قیمت هر واحد رمز ارز BTC معادل ۱۸,۱۰۰ دلار داد و ستد می‌شود. با این افزایش قیمت، ارزش بازار بیت کوین به ۳۳۹ میلیارد دلار رسید؛ بالاترین عددی که بیت کوین تاکنون به ثبت رسانده است.

یکی از سوال‌های رایجی که در مورد مارکت کپ بیت کوین وجود دارد را مطرح می‌کنیم. چرا با وجود اینکه قیمت بیت کوین رکورد سال ۲۰۱۷ خود را نشکسته، اما ارزش بازار بیت کوین رکورد سال ۲۰۱۷ را شکسته است؟

پاسخ بدیهی است. در بالاتر اشاره کردیم که ارزش بازار یک دارایی از ضرب قیمت در تعداد در گردش آن دارایی بدست می‌آید. از سال ۲۰۱۷ تا به امروز حدودا ۱.۸ میلیون کوین بیت کوین استخراج شده است و تعداد بیت کوین‌های موجود در سال ۲۰۲۰ بیشتر از سال ۲۰۱۷ است.

بیت کوین بالاتر از شرکت‌های مطرح جهان
زمانی که مارکت کپ بیت کوین را با ارزش بازار سایر دارایی و شرکت‌های مطرح جهان مقایسه می‌کنیم، اولین ارز دیجیتال جهان بالاتر از مسترکارت و در جایگاه سیزدهم برترین دارایی‌های جهان از نظر ارزش بازار قرار می‌گیرد. شاید ساتوشی ناکاموتو تصور نمی‌کرد ده سال بعد از خلق بیت کوین، آن را در میان برترین دارایی‌های جهان ببیند. ارزش بازار بیت کوین تنها چند میلیارد دلار با بانک جی پی مورگان، غول بانکداری ایالات متحده، فاصله دارد. آیا این روند صعودی بیت کوین ادامه خواهد داشت و شاهد رکورد جدید در ارزش بازار یا مارکت کپ بیت کوین خواهیم بود؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا