ارز دیجیتال

ورود یک هولدر بیت کوین به مجلس سنای امریکا چه فرصتی برای بازار فراهم می‌کند؟

حتما به یاد دارید که چندی پیش یکی از بیت کوینرهای قدیمی بازار، وارد مجلس سنای امریکا شد. خانم سنتیا لامیس، Cynthia Lummis از سال ۲۰۱۳ هولدر بیت کوین بوده است و اکنون وارد مجلس سنای امریکا شده است. حضور یک بیت کوینر در ساختار سیاسی امریکا می‌تواند حوزه ارزهای رمزنگاری شده را وارد مباحث اصلی سیاسی ایالات متحده کند.

امریکایی‌ها به تازگی خانم لامیس را به عنوان اولین سناتور زن طرفدار بیت کوین انتخاب کرده‌اند. به نظر می‌رسد در آینده نام او را بیشتر بشنویم. او پیشینه طولانی در حوزه سیاست دارد و به عنوان یک سیاستمدار کارکشته شناخته می‌شود؛ با این حال چند سالی است که او، به اصطلاح رایج بازار ارزهای دیجیتال، هولدر بیت کوین نیز نامیده می‌شود.

بیت کوین در مجلس سنای امریکا

این سیاستمدار جمهوری خواه ایالات متحده در گذشته داستان شگفت‌انگیزی نداشته است؛ اما او به دنبال وارد کردن بحث بیت کوین در دستور کار سنای امریکا است. تا سیاستمداران این کشور را از مزایای استفاده از بیت کوین آگاه کند. این هدف او می‌تواند آینده بهتری برای اکوسیستم ارزهای دیجیتال و بیت کوین ارائه دهد.

خانم لامیس در یکی از مصاحبه‌های خود در مورد بیت کوین صحبت کرده است. او بیت کوین را یک دارایی ذخیره ارزش معرفی کرده و به گونه‌ای آن را در کلاس دارایی طلا قرار داده است:

من می‌خواهم بیت کوین را وارد گفتگوی ملی کنم. من خزانه‌دار دولت سابق امریکا هستم، و از این طریق تجارب سرمایه‌گذاری بر روی بودجه کشور را دارم. بنابراین من همیشه به دنبال یک دارایی ذخیره ارزش خوب بودم و بیت کوین اولین انتخاب من است.

اولین سناتور بیت کوینر امریکا در مورد مزیت رقابتی بیت کوین در مقابل دلار می‌گوید که به دلیل آنکه تعداد کل بیت کوین‌ها محدود است، این نکته یک مزیت رقابتی نسبت به تورم دلار امریکاست. او همین ویژگی بیت کوین را یکی از دلایل اصلی سرمایه‌گذاری او بر روی بیت کوین معرفی کرده است.

تعداد بیت کوین‌ها به ۲۱ میلیون واحد محدود شده است و مقدار آن هیچ‌گاه بیشتر از این نخواهد شد. این ساختار هوشمندانه بیت کوین که آن را در برابر هرگونه دستکاری و عرضه بیشتر مقاوم کرده، مولفه قابل توجهی در بحث اقتصاد است که کمتری دارایی از چنین ساختاری بهره می‌برد. او در ادامه گفت:

دلار امریکا تورمی است؛ اما بیت کوین اینگونه نیست. تنها ۲۱ میلیون BTC استخراج می‌شود و به این مقدار هیچ‌گاه اضافه نخواهد شد. این دارایی عرضه محدود دارد. بنابراین من مطمئن هستم که بیت کوین در آینده، در میان دارایی‌های ذخیره ارزش، نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

خانم لامیس طرفداری خود را از بیت کوین پنهان نکرده بود. او در زمان نامزدی مجلس سنا نیز اشاره کرده بود که اولین بیت کوین خود را در سال ۲۰۱۳ خریداری کرده است. از این سال به بعد، بیت کوین بخشی از سبد سرمایه‌گذاری او را تشکیل داده است. او در جای دیگر اشاره کرده که برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در دیگر حوزه‌ها، او از بیت کوین و طلا استفاده کرده است. او همچنین در دوران مبارزات انتخاباتی خود، از عرضه بی رویه پول توسط فدرال رزرو مخصوصا در دوران بحران ویروس کرونا انتقاد کرد.

آیا بیت کوین یک دارایی ذخیره ارزش است؟

صحبت‌ها این سناتور امریکا برای افرادی که طرفداران بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال هستند، مایه آرامش است. با گذشت یک دهه از زمان معرفی بیت کوین، به نظر می‌رسد که ماهیت این دارایی دیجیتال از پول بودن به یک دارایی ذخیره ارزش تغییر یافته است. در این روزها همه به بیت کوین به عنوان یک پول، چیزی که قرار است خرج شود، نگاه نمی‌کنند. بلکه آن را یک ذخیره ارزش، چیزی که باید نگهداری شود، می‌دانند.

در سال جاری میلادی، بیت کوین عملکرد بهتری نسبت به طلا داشته است. در حقیقت در زمان انتشار ویروس کرونا، بیت کوین سرمایه‌گذاری بسیار بهتری در مقایسه با اکثر دارایی‌های رایج بوده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی، بیت کوین و طلا به یک همبستگی قیمت، تاریخی دست یافتند؛ البته این همبستگی این روزها کاهش یافته است. در ماه‌های اخیر بیت کوین بیشتر از طلا، با بازار سهام امریکا وابستگی داشته است.

اما بسیاری از موسسات تحقیقاتی بیت کوین را یک دارایی مستقل دانسته و همبستگی ایجاد شده میان آن و طلا و بازار سهام امریکا را، موقتی می‌دانند. به هر صورت، خانم لامیس را می‌توان نماینده طرفداران و علاقه‌مندان به بیت کوین در مجلس سنای امریکا و محافل بلندپایه سیاسی در امریکا دانست. اظهارنظرهای او در مورد بیت کوین نشان می‌دهد که این سناتور به دنبال معرفی بیت کوین و مزایای آن به سیاستمداران امریکاییست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا