کسب و کار

واردات خودرو با طرح فعلی شدنی است؟

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز در پاسخ به تذکر علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در انتقاد از وضعیت بازار خودرو گفت: مصوبه واردات خودرو بعد از آن که در مجلس مورد بحث قرار گرفت، در دو جلسه مفصل در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد که در آن جلسه بنده و رییس کمیسیون صنایع و معادن حضور داشتیم. در نهایت کلیات طرح واردات خودرو با یکی دو بند اصلاحی تایید شد.

با نظر مجمع تشخیص این آزادسازی مشروط به صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه خواهد بود. جواد حسینی کیا، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به سوال اینکه صادرات قطعه در کشور بسیار محدود است، می‌گوید: «همین محدودها را صادر و خودرو وارد کنند.»

این نماینده درپاسخ به این سوال که اگر وارداتی هم در حوزه قطعات باشد به بخش دولتی بازمی‌گردد و تکلیف بخش خصوصی چیست؟ می‌گوید: «در واقع ظرفیتی فراهم شده که اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند در ازای صادرات خودرو و قطعات خودرو و خدمات فنی برای صنایع نیرو محرکه می‌توانند خودرو وارد کنند.»

حسینی کیا در خصوص تصمیم‌گری طرح واردات خودرو در مجمع تشخیص مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان می‌کند: «چهارشنبه گذشته کلیات طرح واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و اعضا موافقت کردند. برخی اشکالات کوچکی در متن مصوبه وجود داشت که قرار است در یک جلسه مشترک بین کمیسیون صنایع و مجمع تشخیص، آن اشکالات جزیی را برطرف کنیم.»هرچند که آزادسازی واردات خودرو به نظر می توانند خبر خوشایندی باشد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که مشروط شدن واردات، آن هم به این شکل تشدید انحصار خودروسازان است تا کمکی به بهبود بازار خودرو.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا