بازارهای داخلی

ریزش فلزات گرانبها در پی صعود بازارهای سهام/ طلا به سطح معاملاتی روز دوشنبه بازگشت

از دیگر عواملی که روز گذشته بر روند نزولی بازار فلزات گرانبها تاثیرگذار بود، می‌توان به افزایش شاخص دلار آمریکا اشاره کرد. بر این مبنا، معاملات آتی طلای دسامبر با کاهش ۱۵ دلاری در یک روز، به قیمت ۱۸۶۱.۴۰ دلار و هر اونس نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۸۲ دلار کاهش به قیمت ۲۴.۳۰ دلار مورد معامله قرار گرفت.

در بازارهای جهانی سهام روند واحدی وجود نداشت اما می‌توان گفت بیشتر بازارها در طول روز گذشته روند صعودی داشتند، بازارهای سهام ایالات متحده هم به همین روال روند صعودی در پیش گرفتند. بدون تردید اخبار روز دوشنبه که حاکی از کشف واکسن کرونا از سوی دو شرکت دارویی فایزر و بایون تک با تاثیرگذاری بیش از ۹۰ درصدی بود بر روند ایجاد شده تاثیرگذار بوده است. در عین حال پس از انتشار خبر واکسن در آمریکا، روسیه هم مدعی تولید واکسنی با تاثیرگذاری ۹۲ درصدی شد. در واقع آنچه که بازارها را از هم اکنون تحت تاثیر قرار داده این است که از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ شرایط زندگی و اقتصاد بیشتر کشورها به مسیر نرمال خود بازخواهد گشت.

این در حالی است که همزمان آمار ابتلا و قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده و اروپا، روندی افسارگسیخته در پیش گرفته است. در حالی که هنوز زمستان آغاز نشده، اخبار آمریکا بیانگر آن است که ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران مبتلا به کووید – ۱۹ پر شده و در عین حال انتظار می‌رود که با آغاز فصل زمستان شرایط بدتر شود.

بازدهی اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده در طول هفته جاری با توجه به چشم انداز بهبود اقتصادی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، به بالاترین سطح هشت ماه گذشته خود رسید. بازده معاملات آتی اوراق ده ساله نیز در سطح ۰.۹۶ درصدی قرار گرفته است.

شاخص دلار آمریکا روز گذشته در یک جهش اصلاحی پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح ۹ هفته گذشته، افزایشی شد؛ در دیگر بازارهای مهم خارجی نیز قیمت نفت خام با ادامه روند افزایشی به بالاترین سطح ۹ هفته گذشته رسید و در حدود ۴۲ دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)
(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است اما این مزیت در حال کمرنگ شدن است و برای تثبیت بازار و حداقل ایجاد دامنه معاملاتی جدید باید روند صعودی در هفته جاری ادامه یابد. قیمت معاملات روز دوشنبه حتی به پایین‌ترین سطح معاملات سپتامبر یعنی ۱۸۵۱ دلار در اونس هم رسید. هدف بعدی صعودی قیمت در معاملات آتی دسامبر دستیابی به سطوح مقاومت بالاتر از ۱۹۰۰ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها، دستیابی به پایین‌ترین سطح معاملاتی هفته جاری است که در سطح ۱۸۴۸ دلار در هر اونس به ثبت رسیده بود. بر اساس معاملات انجام شده اخیر، سطح مقاومت اول طلا در بالاترین سطح معاملات هفته یعنی ۱۸۸۲.۵۰ دلار و سپس ۱۸۸۸.۹۰ دلار در هر اونس عنوان شده و سطح پشتیبانی اول هم پایین‌ترین سطح قیمت روز گذشته یعنی ۱۸۵۳.۹۰ دلار و سپس در ۱۸۴۸ دلار مشاهده شده است.

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

 

از دیدگاه فنی، معاملات آتی نقره دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است اما با توجه به ریزش شدید این بازار در روز دوشنبه، تلاش بر این است تا بازار به تثبیت برسد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره، دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۶.۱۳۵ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها بسته شدن قیمت‌ها در زیر سطح حمایتی کامل که پایین‌ترین سطح قیمت معاملات سپتامبر بوده یعنی ۲۱.۸۱ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره دستیابی به بالاترین سطح قیمت روز سه شنبه یعنی ۲۴.۵۸ و سطح مقاومت دوم ۲۵ دلار در اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در ۲۳.۸۱ و سطح پشتیبانی دوم در کف قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۲۳.۶۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا