ارز دیجیتال

مخالف شدید بیت کوین، نوریل روبینی: بیت کوین یک دارایی با ارزش است!!!

طلا یک دارایی ذخیره ارزش است. دکتر نوریل روبینی معروف به دکتر Doom اقتصاددان و استاد دانشگاه نیویورک، بیت کوین را نیز یک دارایی ذخیره ارزش معرفی کرد. او همچنین وقوع یک انقلاب بزرگ در اقتصاد دنیا در سه سال آتی را پیش بینی کرد.

بیت کوین یک دارایی ذخیره ارزش
پس از گذشت سالها از معرفی و ورود بیت کوین به اقتصاد دنیا این روزها شاهد تغییر در نگاه اقتصاددانان به این پدیده نوظهور هستیم. بیت کوین هموراه مورد تمسخر اقتصادادان‌ها قرار می‌گرفت. بسیاری آن را جدی نمی‌گرفتند و آن را پدیده‌ای موقتی قلمداد می‌کردند. اما امروزه شاهد اتفاقاتی هستیم که به نظر می‌رسد افراد نگاه جدیتری به اولین رمز ارز جهان دارند. برای مثال دکتر Doom اقتصاددان و استاد مطرح اقتصاد دانشگاه نیویورک، بیت کوین را یک دارایی ذخیره ارزش معرفی کرده است. شاید عنوان طلای دیجیتال که پیش از این توسط طرفداران دو آتشه به Bitcoin داده می‌شد، لقب شایسته‌ای برای آن است. حداقل دکتر Doom چنین عقیده‌ای دارد.

دکتر Doom کیست؟
تقریبا این روزها افراد زیادی عنوان دارایی ذخیره ارزش را برای بیت کوین به کار می‌برند و این مورد برای ما امری عادی باشد؛ اما دکتر Doom اقتصاددان مطرحی است و شنیدن این حرف از زبان او، قابل تامل است. این استاد دانشگاه، مالک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری در امریکاست. این شرکت بحران اقتصادی سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ میلادی را به درستی پیش بینی کرده است. به همین دلیل رسانه‌ها به او لقب Doom را داده‌اند.

بیت کوین بهترین دارایی قابل ذخیره برای انسان‌هاست!
نکته مهم دیگر در مورد او این است که وی برای سال‌ها منتقد جدی بیت کوین بود. او در جلسه مجلس سنا در اکتبر سال ۲۰۱۸ ( دو سال پیش) ارزهای رمزنگاری شده را “مادر همه کلاهبرداری‌ها” و افزایش قیمت آن‌ها را “مادر همه حباب‌های قیمتی” خواند. او در توصیف بازار ارزهای دیجیتال حتی این بازار را ” گودال متعفن” دارایی‌های جهان نامید و اعتقاد داشت که این بازار هیچ ارزشی نخواهد داشت. با توجه به این اظهارنظرها، اهمیت نظر این اقتصاددان امریکایی بیشتر مشخص می‌شود.

با این حال، با توجه به اظهار نظر اخیر او، به نظر می‌رسد نظر او در مورد بیت کوین به کلی تغییر کرده است. روز جمعه او با یاهوو فایننس مصاحبه‌ای داشت. در این مصاحبه از او سوال شد که در مورد روند صعودی بیت کوین چه نظری دارد؟ او در پاسخ به این سوال تاکید کرد که بیت کوین یک ارز و پول نیست و نظر خود را چنین بیان داشت:

بیت کوین یک دارایی ذخیره ارزش است و قصه آن با هزاران رمز ارز دیگری که من آنها را فاقد ارزش می‌دانم، متفاوت است. بیت کوین را نمی‌توان به راحتی نادیده گرفت زیرا این ارز دیجیتال مبتنی بر یک الگوریتم زمانی از پیش تعیین شده، برای عرضه است.

او در مورد سایر ارزهای رمزنگاری شده نیز اظهار نظر کرد. او معتقد است که بیشتر ارزهای دیجیتال موجود با هیجان بالا آمده‌اند. و در آینده بسیاری از آنها نابود خواهند شد.

بیت کوین یک واحد پول نیست

او معتقد است، زمانی از کلمه “ارز” برای معرفی یک دارایی استفاده می‌شود، که سایر دارایی‌ها و کالاها بر اساس آن ارزش‌گذاری شوند. در مورد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال چنین چیزی وجود ندارد. همچنین او اشاره کرد که یکی از پارامترهای اساسی برای یک ارز، مقیاس‌پذیر بودن آن است. ویزا و مستر کارت در هر ثانیه هزاران تراکنش را انجام می‌دهند. شما نمی‌توانید یک دارایی که در ثانیه کمتر از ۱۰ تراکنش انجام می‌دهد را یک ارز بنامید.

آینده ارزهای دیجیتال
او در مورد آینده ارزهای دیجیتال به عنوان یک کلاس دارایی گفت:

این نوع دارایی که به آن ارزهای رمزنگاری شده گفته می‌شود، مقیاس‌پذیر نیست، امنیت ندارد، کاملا غیرمتمرکز نیست و به طور کلی آنها ارز نیستند.

بسیاری از بانک‌های مرکزی دنیا به دنبال راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند. او معتقد است که اگر چنین اتفاقی رقم بخورد، انقلابی در بانکداری رقم خواهد خورد. شما دیگر احتیاجی به ارزهای دیجیتال ندارید. همچنین دیگر نیازی به حساب بانکی نخواهید داشت. بسیاری از محصولات کنونی بانک‌ها پس از ارائه رمز ارز بانک مرکزی از بین خواهد رفت:

با ورود ارز دیجیتال بانک مرکزی انقلاب بزرگی در سه سال آینده رقم خواهد خورد. ورود این ارز دیجیتال، سیستم‌های پرداخت دیجیتال را انتخاب اول برای همگان خواهد کرد. چیزی که در حال حاضر وجود ندارد.

شنیدن لقب دارایی ذخیره ارزش برای بیت کوین و تشبیه آن به طلا از زبان دکتر Doom، کسی که ۲ سال پیش این بازار را حباب واقعی می‌دانست، بسیار امیدبخش است. هرچند به نظر می‌رسد که این استاد دانشگاه نیویورک و اقتصاد دان مطرح امریکایی همچنان نگاه سخت‌گیرانه‌ای به این بازار دارد. شاید با ورود اتریوم ۲ و حل مشکل مقیاس‌پذیری، مجددا شاهد تغییر نظر او باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا