سیاسی

پیش‌بینی رییس کنفدراسیون صادرات از آینده بازار ارز/ دلار بالای ۳۰هزار تومان دارای حباب و غیر واقعی بود

محمد لاهوتی  با اشاره به کاهش نرخ ارز اظهار کرد: شرایط کنونی نتیجه تاثیر روانی اتفاقات سیاسی ناشی از انتخابات آمریکا است که همه بازار‌های جهان و ایران را تحت تاثیر قرار داده به طوریکه این جو روانی باعث شد تا روز جمعه به رغم تعطیلی بازار‌های داخلی شاهد کاهش شدید قیمت ارز در فضای مجازی باشیم.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران درباره علت جهش قیمت دلار طی هفته‌های گذشته نیز بیان کرد: من معتقدم قیمت دلار در کانال ۳۰هزار تومان و نرخ‌های بالاتر از آن واقعی نبود و شرایطی از جمله فشار تحریم‌ها، بلوکه شدن منابع ارزی ایران در برخی کشور‌ها و پیش بینی ها از پیروزی ترامپ منجر به ایجاد حباب در نرخ ارز شده بود.

این فعال بخش خصوصی با توجه به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا درباره آینده بازار ارز خاطرنشان کرد: نرخ ارز فارغ از همه فاکتورهای اقتصادی، تحت تاثیر اتفاقات سیاسی بالا رفته بود اما به نظر می‌رسد با وعده‌هایی که بایدن درمورد بازگشت به برجام داده و تغییر شرایط پیش رو روند نزولی بازار ارز ادامه‌دار باشد؛ البته باید توجه داشت که تا آغاز به کار رییس جمهور جدید حدود دو ماه و نیم طول می‌کشد و در این زمان رفتار‌های ترامپ نیز می‌تواند در موضوعات جهانی تاثیر متبت و یا منفی بگذارد.

لاهوتی در پایان گفت: پیروزی بایدن از نظر روانی تاثیر مثبتی را بر روی بازار ارز گذاشت و ارز را با کاهش چشمگیر مواجه ساخت. روی کار آمدن دولت جدید و احتمالا تغییر رفتاری این دولت نسبت به دولت قبل و برگشت به برجام چنانچه با ازادی منابع ارزی ما که بی‌دلیل بلوکه شده همراه شود و لغو همه و یا بخشی از تحریم های یکجانبه را در پی داشته باشد ، می‌تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت ارز در ماه های آینده شود. البته اگر با شروع کار دولت جدید در امریکا تغییری در سیاست های دو کشور ایجاد نشود، امکان برگشت شرایط به گذشته وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا