ارز دیجیتال

برترین پروژه های حوزه وب ۳

وب.۳ همان‌طور که از نام آن پیداست نسخه بروز رسانی و جدیت صنعت اینترنت است. از دلایل اصلی ایجاد وب.۳ این است که اینترنت فعلی جهان که وب.۲ نامیده می‌شود دیگر کارایی لازم را ندارد و امکان سواستفاده و لو دادن اطلاعات کاربران وجود دارد. دلیل این قضیه این است که غول‌های فناوری این عرصه مثل فیس‌بوک، گوگل، آمازون و… متمرکز بوده و تقریبا کل فضای اینترنت را در انحصار دارند. از آنجا که در دنیای فعلی داشتن اطلاعات نوعی سرمایه محسوب می‌شود لذا این شرکت‌ها که مهم‌ترین اطلاعات دنیا را در اختیار دارند به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند. نسخه وب.۳ در دنیای غیرمتمرکز و بودن نیاز به واسطه تمام این مشکلات را حل می‌کند. کاربران برای ایجاد افزایش امنیت شبکه همانند دیگر شبکه‌های بلاک رمزارز مثل اتریوم، در ازای خدمات این شبکه توکن پرداخت می‌کنند. در واقع شبکه وب.۳ دارای توکن‌های مخصوص خود است تا از طریق آن بتواند هم امنیت شبکه را بالا ببرد هم خدمات خود را ارائه دهد.

در ادامه این گزارش مهم‌ترین توکن‌های حوزه وب.۳ که دارای پتانسیل رشد بالای در بلندمدت هستند معرفی می‌شود.

  1. پولکادات (DOT):  

  پولکادات قدیمی‌ترین و مهم‌ترین توکن این حوزه است. پولکادات در سال ۲۰۱۶ توسط تعدادی از سازندگان برجسته در فضای بلاک‌چین از جمله بنیان‌گذار اتریوم، گوین وود (Gavin Wood) تأسیس شد. پولکادات یکی از پروژه‌های شاخص وب ۳ است که توسط یک بنیاد سوئیسی برای تسهیل یک وب غیرمتمرکز کاملاً کاربردی و کاربرپسند تأسیس شده است. هدف پولکادات این است که با ارائه راهکارها و ویژگی‌های جدید به اکوسیستم بلاک‌چین کمک کرده و به تعامل در فضای مجازی، مقیاس‌پذیری تراکنش‌ها، نوآوری و ایجاد فضایی ایمن کمک کند.

فایل کوین (filecoin)
فایل کوین یک شبکه ذخیره‌سازی داده مبتنی بر ارزهای دیجیتال است که در آن ماینرها در ازای فراهم کردن فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در هارد کامپیوتر خود، توکن فایل را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند و در عین حال کاربران نیز برای ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های خود از توکن‌های فایل استفاده می‌کنند.

  1. کوزاما (Kusama)

کوزاما یک بستر آزمایشی بلاک‌چین است که با هدف ارائه یک پلتفرم سازگار و مقیاس‌پذیر برای توسعه‌دهندگان طراحی شده است. کوزاما بیشتر به عنوان یک پلتفرم آزمایشی برای پولکادات عمل می‌کند که توسعه‌دهندگان قبل از پیاده‌سازی تغییرات و ویژگی‌های جدید در بستر پولکادات، آن‌ها را در بلاک‌چین کوزاما امتحان و آزمایش می‌کنند.

  1. اوشن (OCEAN)

 اوشن یک پروتکل تبادل داده غیرمتمرکز و مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین است. پروتکل اوشن به گونه‌ای طراحی شده است که به هر کسی اجازه می‌دهد تا بازار داده غیرمتمرکز خود را طراحی و ایجاد کنند. این بازارهای داده، به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کنند تا داده‌ها و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند، مبادله کنند و از آن‌ها برای ایجاد محصولات، خدمات و تجربه کاربری بهتر استفاده کنند. اوشن به عنوان یک توکن ابزاری عمل می‌کند که برای خرید، مبادله و فروش داده‌ها و همچنین مدیریت بودجه جامعه روی پلتفرم استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

با مقایسه چهار رمزارز اخیر متوجه خواهیم شد اکثرا آزمایشی هستند. به این معنی که هنوز وب.۳ در ابتدای راه خود است. ولی به دلیل هدف قدرتمندی که این حوزه دنبال می‌کند می‌توان انتظار رشد و توسعه بسیار بیشتر شبکه‌های وب.۳ در آینده را داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا