بازارهای خارجی

واکنش مثبت نفت به تمدید احتمالی کاهش تولید اوپک/ روسیه پایبند می‌ماند

روز جاری و همزمان با آخرین روز انتخابات در آمریکا، قیمت نفت نوسانات مثبت قابل توجهی را تجربه کرد. در این میان هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر با رشد ٣.٢ درصدی نسبت به جلسه معاملاتی قبل به رقم ٣٩ دلار و ٨۴سنت افزایش یافت. همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز با افزایش ٣.۵ درصدی به رقم ٣٧ دلار و ۶٠ سنت رسید.

از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در روز جاری می توان به جلسه اعضای اوپک با وزیر انرژی روسیه و همچنین اعلام آمادگی شرکت‌های روسی در جهت تداوم کاهش تولید نفت دانست. روز جاری هفتمین نشست مشترک اوپک و وزیر انرژی روسیه در وین برگزار شد.

در این جلسه عبدالمجید العطار، رییس دوره‌ای اوپک به لزوم تداوم کاهش تولید ٧.٧ میلیون بشکه‌ای نفت به دلیل ضعف تقاضا اشاره کرد و گفت: باتوجه به عدم بهبود تقاضای سوخت و نبود چشم انداز روشن در جهت بهبود وضعیت شیوع کرونا در ماه‌های پیشرو لازم است شرکت‌های روسی که نقش مهمی در تولید نفت گروهاوپک پلاس دارند نیز با جریان فعلی کاهش تولید نفت همراه باشند. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه نیز تاکید کرد روسیه تا بهبود وضعیت تقاضا به توافق کاهش تولید نفت خام پایند خواهد بود.

در نتیجه به نظر می‌رسد احتمالا توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس تا ۶ دیگر تمدید خواهد شد. گفتنی است گروه اوپک پلاس از ابتدای آوریل کاهش تولید ٩.٧ میلیون بشکه‌ای خود را به میزان ٧.٧ میلیون بشکه تسهیل کردند.

همچنین قرار بود از ابتدای ژانویه ٢٠٢١ نیز ٢ میلیون بشکه دیگر به تولید اوپک پلاس اضافه شود. از سوی دیگر گفتنی است شرکت‌های نفت روسیه در روز دوشنبه در دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی این کشور، تمایل خود برای به‌تعویق انداختن افزایش تولید نفت اوپک پلاس را اعلام کردند که باعث بهبود نسبی قیمت نفت شد. شرکت‌های نفت روسیه پس از عربستان سهم بزرگی در کاهش تولید اوپک پلاس دارند. بنابراین هر تغییری در مفاد قرارداد نیازمند همکاری آنهاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا