ارز دیجیتال

تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر ارزهای دیجیتال

موضوع مهم دیگری که از این جنگ متاثر شده ارز دیجیتال است. به این معنا که معمولا در شرایط بحرانی مشابه این، بسیاری از مردم بر بازار و صنعت ارزهای دیجیتال تمرکز نمی‌کنند، شکی نیست که این موضوع بر رمزارزها تأثیر گذار است. همانطور که بیت کوین در پاسخ به شایعات اولیه حمله روسیه در ۲۴ فوریه، بیش از ۱۰ درصد در یک روز کاهش یافت.

امکان فرار روسیه از تحریم با استفاده از رمزارزها، ممکن است منجر به افزایش مقررات و سخت گیری بیشتر در تجارت در غرب شود، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که شاید این درگیری  تا حدودی به نفع بازار باشد به این دلیل که نشان می دهد چگونه رمزارزها از جمله بیت کوین، می‌توانند با اهداف بزرگ خود، افراد را در زمانی که کاملا به بن بست رسیده‌اند یاری کند به عبارت دیگر افراد و دولت ها می توانند از ارزهای دیجیتال در شرایط خاص بهره ببرند.

نسبت به ابتدای جنگ و زمان حمله اولیه، بازار به ثبات و قرار بیشتری رسیده است (تا لحظه نگارش این مقاله (۵آوریل۲۰۲۲).

بیت کوین در ۲۴ فوریه تا قیمت ۳۴ هزار و۷۴۰ دلار سقوط کرد چرا که سرمایه گذاران در حال فرار از بازار دارایی های پرخطر و ورود به مارکت های امن تر مانند طلا بودند.

تهاجم روسیه به اوکراین در زمان رخداد، نگرانی‌های قابل توجهی را برای بسیاری از افراد ایجاد کرد، اما پس از مدتی با توجه به مقاومت و دفاع نیروهای اوکراینی و تصور تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، وضعیت اندکی بهبود یافت. به طوری که قیمت بیت کوین پس از سقوط به ۳۴هزار و ۷۴۰ بعد از یک رشد چشمگیر ۲۵ درصدی، به بیش از ۴۳۵۰۰ دلار رسید. البته ناگفته نماند که بسته به شرایط، اگر خشونت در این جنگ بیشتر شود یا تحریم های علیه روسیه تأثیر قابل توجهی بر کشورهای غربی بگذارد، ممکن است بازار دوباره سقوط کند. 

در آخرین آمار شرکت تحلیلی Elliptic، دولت اوکراین و سازمان های غیر دولتی وابسته به دولت،  تقریباً ۲۴.۶ میلیون دلار از طریق ارزهای دیجیتال به عنوان مساعده دریافت کرده اند. این مبلغ در قالب ۲۶ هزار هدیه جداگانه از طرف کشورها، افراد و نهاد های مختلف بوده است. بخشی از این کمک ها توسط صرافی یونی سواپ، DAO و گاوین وود (بنیانگذار پولکادات) به اوکراین داده شد. از زمان شروع جنگ، مقامات اوکراینی آدرس های بیت کوین و اتریوم را در حساب توییتر خود ارسال کردند و به اهداکنندگان یک آدرس مستقیم و واضح برای ارسال کمک های مالی ارائه دادند.

بیش از ۱۰.۲ میلیون دلار (۹.۲ میلیون یورو) ارز دیجیتال ظرف چهار روز پس از شروع این جنگ به کی‌یف پول مقامات اوکراینی واریز شد. دولت اوکراین از زمان آغاز جنگ تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارز دیجیتال دریافت کرده است که ۶۰ درصد از این کمک های مالی از طریق صندوق “رمزنگاری برای اوکراین” که توسط مایکل چوبانیان، موسس صرافی کریپتو اوکراینی Kuna  اداره می شود، تامین شده است.

چنین مشارکت‌هایی نه تنها به نفع دولت و ارتش اوکراین است، بلکه نشان می‌دهد که چگونه ارزهای دیجیتال می‌توانند به از بین بردن موانع برای معاملات و عملیات بین‌المللی کمک کنند. همچنین چندین نفر از مردم اوکراین گزارش داده اند که با داشتن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، این توانایی را دارند که قبل از رسیدن جنگنده های روسیه به محله های سکونتشان، آن جا را تخلیه کنند. همینطور با وجود توقف خدمات برداشت وجه از دستگاه های خودپرداز رمزارزی، کماکان مردم اوکراین می توانند از این فناوری در شکل های دیگری استفاده کنند به این صورت که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خود را به کیف پول داغ منتقل کرده و از آنها برای پرداخت هزینه سفر به سایر نقاط اروپا استفاده کنند. به بیان دیگر، بررسی تعدادی از حساب‌ها نشان می‌دهند که برخی مردم اوکراین از بیت‌کوین برای خرید خودرو (برای تسهیل خروج از کشور) استفاده می‌کند. بدیهی است که ارزهای دیجیتال در شرایط بحرانی کنونی به مردم کمک می‌کند محدودیت‌های مالی را دور بزنند. در اصل، درگیری روسیه و اوکراین از این ایده حمایت کرد که مالکیت بیت کوین باعث ارتقای حاکمیت و آزادی فردی می شود.

 اگر تعداد فزاینده‌ای از اوکراینی‌ها در طول این بحران به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال روی بیاورند، ممکن است نقش بسزایی در گسترش مفهوم کریپتو به‌عنوان ابزاری رهایی بخش داشته باشد.

تأثیر درگیری اوکراین و روسیه بر ارزهای دیجیتال

با توجه به اینکه روبل روسیه از زمان تحریم این کشور پس از حمله به اوکراین تا ۲۵ درصد کاهش یافت، می توان گفت درصد مالکیت روسیه در بازار های ارز دیجیتال به خصوص بیت کوین رشد قابل توجهی داشت.

در حال حاضر با توجه به اینکه بیش از ۱۱ درصد از جمعیت بزرگسال روسیه صاحب ارزهای دیجیتال هستند، بیت کوین از نظر ارزش گذاری بازار روبل را تحت الشعاع قرار داده است.

صحیح است که بیت کوین از زمان آغاز درگیری اوکراین و روسیه بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است اما کمامان به نظر می رسد که رمزارزها در یک بحران وحشتناک قرار دارند و همه چیز برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال آنقدر که به نظر می رسد درخشان نیست. این ظن فزاینده وجود دارد که روسیه ممکن است از ارزهای دیجیتال برای فرار از تحریم‌های بین‌المللی استفاده کند، اما برخی از کارشناسان نگرانی‌های خود را مبنی بر این مضوع ابراز کرده‌اند.که تبدیل میلیاردها دلار به بیت‌کوین و جابه‌جایی چنین مبالغ هنگفتی می تواند از برخی جهات آسیب زا باشد.

از سوی دیگر، تحریم ها اغلب علیه‌ الیگارشی های روسیه را هدف قرار داده اند (اصطلاح الیگارشی به نخبگان سیاسی کشورها  اطلاق می‌شود. الیگارشی در واقع طبقه‌ای با تعداد افراد محدود، اما قدرتمند است که بر رهبران کشور و نحوه اداره آن‌ تاثیر می‌گذارند. در واقع این الیگارشی‌ها هستند که در پشت صحنه سیاسی یک کشور رشته‌ امور را در دست دارند). این به وضوح تفکر دولت ایالات متحده است، زیرا قبلاً بحث هایی را با صرافی های کلیدی ارزهای دیجیتال آمریکایی در مورد چگونگی جلوگیری از دور زدن تحریم ها توسط شهروندان روسیه با استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای مجازی آغاز کرده است. اما هنوز افراد و نهادهای روسی به بهره برداری موفقیت آمیز از ارزهای دیجیتال برای انتقال ثروت خود در سراسر جهان ادامه می‌دهند. در این صورت، صنعت با مخالفت شدید تنظیم‌کننده‌ها و سازمان‌های دولتی مواجه شده که به دنبال آن مردم تحت تاثیر محدودیت شدید استفاده از ارزهای دیجیتال قرار خواهند گرفت. در این باره، جارت سیبرگ، تحلیلگر Cowen به MarketWatch گفت که ایالات متحده نگران است روسیه از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم ها استفاده کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا