ارز دیجیتال

بیت کوین ۱۲ سال پیش در چنین روزی به جهان معرفی شد

۱۲ سال پیش در چنین روزی، ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸، ساتوشی ناکاموتو مقاله‌ای تحت عنوان ” بیت کوین : یک سیستم پول الکترونیکی فرد به فرد” را منتشر کرد. جهان پس از انتشار این مقاله دچار تغییر شد و امروز سالگرد این اتفاق مهم و تاریخی است.

مطالب مرتبط:
۱۱ میلیون دلار بیت کوین متعلق به سال ۲۰۱۰ انتقال یافت

ساتوشی ناکاموتو چگونه بلاک های بیت کوین را استخراج کرده است؟

آدام بک: با وجود بیت کوین دیگر به آلتکوین ها نیازی نیست

ساتوشی ناکاموتو با معرفی بیت کوین، دنیای تکنولوژی را تحت تاثیر قرار داد و فناوری جدیدی با استفاده از تکنولوژی بلاکچین ظهور کرد. در این سال‌ها بیت کوین فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است. روزگاری بیتکوین ارزشی کمتر از ۱ دلار داشت و در برهه‌ای ارزش آن به ۲۰,۰۰۰ دلار رسید. سقوط و صعودهای بسیاری در این ۱۲ سال در نمودار قیمت BTC مشاهده می‌شود؛ اما امروز و در سالگرد دوازده‌سالگی انتشار وایت‌پیپر آن، در دوران شکوفایی خود به سر می‌برد.

سالگرد دوازده سالگی معرفی بیت کوین
همزمان با دوزادهمین سالگرد انتشار Whitepaper بیت کوین، امروز کندل ماهانه قیمت آن نیز بالای ۱۲ هزار قرار دارد و باید دید می‌تواند بالای ۱۲ هزار بسته شود یا خیر؟ در صورتی که امروز قیمت بیتکوین بتواند بالای سطح ۱۲,۰۰۰ دلار بسته شود، پس از سال ۲۰۱۷، برای اولین بار قیمت Close کندل ماهانه BTC بالای ۱۲,۰۰۰ دلار ثبت خواهد شد.

زمانی که ساتوشی ناکاموتو مقاله معرفی بیت کوین را منتشر کرد، یک انقلاب تکنولوژیکی و مالی را بوجود آورد. از آن زمان هزاران کوین و توکن دیگر در بستری که ساتوشی ایجاد کرد، بوجودآمده و توسعه یافتند. اما در میان تمام این رمز ارزها این تنها bitcoin است که شاه ارزهای دیجیتال لقب گرفته است. تعداد کل کوین های آن به ۲۱ میلیون کوین محدود شده و در حال حاضر نزدیک به ۱۸ میلیون کوین (حداکثر) در گردش دارد. سهم بیت کوین از ارزش کل بازار به بیش از ۶۰ درصد رسیده و بخش عمده سرمایه موجود در بازار ارزهای دیجیتال به خرید بیت کوین‌ اختصاص یافته است.

پیش از انتشار وایت‌پیپر بیت کوین در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸، به جز ثبت دامنه Bitcoin.org هیچ اثر و نشانه‌ای از این نوآوری وجود نداشت. این دامنه در آگوست سال ۲۰۰۸ به ثبت رسیده است. اما در تاریخ ۳۱ اکتبر همان سال، ساتوشی ناکاموتو نقشه و طرح خود را برای برهم زدن سیستم مالی شکست‌خورده جهان که مبتنی بر ارز فیات بود را در این ماه ارائه داد. او با معرفی اولین رمز ارز که قادر به حل مسئله دوبار خرج (Double-spend) که علت اصلی شکست تلاش‌های قبلی ارائه ارز دیجیتال بود، سیستم مالی فعلی دنیا را به چالشی بزرگ دعوت کرد. دیدن توییت هال فینی، دانشمند فقید و همکار ساتوشی، در روزهای اولیه تولد بیتکوین خالی از لطف نیست.

وایت پیپر بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو با هوشمندی زیاد به لیستی از علاقه‌مندان حوزه رمرنگاری ارسال شد. یک از افراد این لیست مرحوم هال فینی بود. هال فینی کسی بود که اولین تراکنش در شبکه Bitcoin را مستقیما از ساتوشی ناکاموتو دریافت کرد. بسیاری معتقدند که هال فینی همان ساتوشی ناکاموتو است؛ اما هویت واقعی خالق آن حتی امروز و با گذشت ۱۲ سال همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

آیا ساتوشی ناکاموتو سکوت خود را شکسته است؟
همانطور که تصویر بالا، توییت هال فینی را نشان می‌دهد، در ژانویه ۲۰۰۹ میلادی، ساتوشی کد شبکه بیت کوین را ارائه داد و اولین بلاک شبکه استخراج شد و اولین ارز دیجیتال جهان کار خود را آغاز کرد.

کندل ماهانه بیت کوین و قرارگیری آن در شرایط حساس

مقاومت ۱۰,۰۰۰ دلار، محدوده بسیار مهمی برای بیتکوین بود. تقریبا تمامی تحلیلگران بر این عقیده بودند که شکست محدوده ۱۰,۰۰۰ دلار باعث آغاز روند صعودی آن خواهد شد. امروز قیمت رمز ارز BTC در محدوده ۱۳,۵۰۰ دلار معامله می‌شود که می‌بینیم تحلیل‌ها، پیش‌بینی درستی از آینده قیمتی ارائه داده‌اند. بسته شدن کندل ماهانه بیت کوین در بالای محدوده ۱۲,۰۰۰ دلار، اتفاق بسیار مهمی برای آن است که آخرین بار در دسامبر سال ۲۰۱۷ رقم خورده است. کندل ماه اکتبر سال ۲۰۲۰، کمتر از ۱۵ ساعت دیگر بسته خواهد شد و قیمت بیتکوین تقریبا ۱۵۰۰ دلار بالاتر از ۱۲,۰۰۰ دلار قرار دارد. از این رو به نظر می‌رسد که Close کندل ماهانه بالای ۱۲,۰۰۰ ثبت خواهد شد. این اتفاق بسیار مهمی برای بیت کوین‌ و تایید روند صعودی قدرتمند آن خواهد بود.

آخرین مرتبه‌ای که قیمت بیتکوین‌ Close ماهانه خود را بالای ۱۲,۰۰۰ به ثبت رسانده، تا محدوده ۲۰,۰۰۰ دلار رشد کرده است. ریزش قیمت آن پس از ثبت قیمت تاریخی ۲۰,۰۰۰ دلار پس از بسته شدن قیمت ماهانه زیر ۱۲,۰۰۰ دلار آغاز شده است. که در این روند نزولی، قیمت BTC تا محدوده ۳,۰۰۰ دلار نیز کاهش قیمت داشت. لذا ۱۲,۰۰۰ دلار در نمودار قیمت بیت کوین محدوده مهمی به نظر می‌رسد. باید دید آیا بیت کوین می‌تواند تا ۱۵ ساعت آتی خود را در بالای ۱۲,۰۰۰ دلار نگه دارد و آیا این اتفاق باعث رشد بیشتر قیمت بیتکوین خواهد شد؟

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا