بازارهای خارجی

نگاهی به اقتصاد ۸۸تریلیون دلاری جهان/ چشم‌انداز تولید ناخالص داخلی در سال آتی چگونه خواهد بود؟

اقتصاد جهانی ممکن است یک مفهوم انتزاعی به نظر برسد اما زندگی روزمره ما را به صورت آشکار و نامحسوس تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تاثیر در هیچ کجا به اندازه وضعیت اقتصادی فعلی یعنی آسیب وارد شده بر اثر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ احساس نمی‌شود.

بر همین اساس، گزارش HowMuch از داده‌های منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۹ به ۸۷.۸تریلیون دلار رسید.

۱۰کشور برتر از نظر تولید ناخالص داخلی (۲۰۱۹)
اقتصاد جهانی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، تقریبا ۲تریلیون دلار یا ۲.۳درصد رشد را تجربه کرده است. ایالات متحده همچنان دارای بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی بوده و تقریبا یک چهارم اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد.

چین نیز به رشد سهم خود ادامه داد و از ۱۵.۹درصد به ۱۶.۳درصد رسید.

در سال‌های اخیر، اقتصاد هند نیز به روند صعودی خود ادامه داده، در حال حاضر از بریتانیا و فرانسه جلو زده و به یکی از پنج اقتصاد برتر جهان تبدیل شده است.

در مجموع، این ۱۰کشور برتر، دو سوم از کل تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند.

رکود اقتصادی سال ۲۰۲۰
در سال جاری، تا کنون چندین کشور، از جمله بسیاری از ۱۰کشور برتر اشاره شده، انقباض اقتصادی موقت را تجربه کرده‌اند.

نمودار ارائه شده که ارقام سه ماهه دوم سال جاری را با سال گذشته مقایسه کرده، چشم‌انداز بهتری را از این وضعیت آشفته در اختیار ما می‌گذارد.

یکی از کشورهایی که بیشترین آسیب را متحمل شد، پرو بوده است. این کشور آمریکای لاتین که از نظر تولید ناخالص داخلی حدودا در رتبه ۵۰ قرار دارد، در سه ماهه دوم با وجود تلاش برای مهار زودهنگام ویروس کرونا، سقوط ۳۰.۲درصدی در اقتصاد خود را تجربه کرد.

در اسپانیا و بریتانیا نیز با در نظر گرفتن ارقام تولید ناخالص داخلی سه ماهه مشاهده می‌شود که به ترتیب با افت ۲۲.۱ و ۲۱.۷درصد، از این تاثیر بی‌نصیب نبوده‌اند.

با این حال، تایوان و کره جنوبی دو کشوری هستند که بهترین عملکرد را در برابر طوفان کووید-۱۹ داشته‌اند. زمانی که به نظر می‌رسید اقتصاد جهان متوقف شده، این دو کشور شاهد رکودی جزئی بودند.

چشم‌انداز اقتصاد جهانی
به گفته بانک جهانی، در نهایت اقتصاد جهانی ممکن است در سال ۲۰۲۰، سقوط ۵.۲درصدی را تجربه کند که بالاترین میزان آن از زمان جنگ جهانی دوم است.

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی بانک جهانی در خصوص میزان سقوط تولید ناخالص داخلی مناطق مختلف جهان در سال ۲۰۲۰ و همچنین پتانسیل بازیابی آنها در سال ۲۰۲۱ را مشاهده می‌کنید؛

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا