بازارهای داخلیورزشی

قهرمان لیگ بیستم اینجا معرفی می‌شود !

در آستانه شروع دوباره مسابقات لیگ برتر در فصل جدید قرار گرفته‌ایم ولی هنوز تکلیف چند بازیکن کلیدی در تیم‌های مختلف مشخص نشده است.

تنها دو هفته تا آغاز رقابت‌های لیگ برتر در دوره بیستم باقی مانده است؛ مسابقاتی که برخلاف سال‌های گذشته، خیلی دلتنگ بازگشتش نشدیم و بلافاصله پس از پایان بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا تمرینات تیم‌های مختلف آغاز شد و حتی سایر تیم‌ها از روزهای پایانی شهریورماه کارشان را شروع کرده بودند؛ البته که برخی تیم‌ها نیز نظیر نفت مسجد سلیمان، نفت آبادان، تراکتور، پرسپولیس، و استقلال به دلیل مشکلاتی که اغلب با مسائل مالی در ارتباطند، دیرتر از سایرین استارت زده‌اند.

 

آماده‌باش پای خط آغاز

حالا چند هفته‌‍ای می‌شود که چهره‌ بسیاری از تیم‎‌های حاضر در مسابقات لیگ بیستم، البته به استثنای دو تیمِ بی‌پولِ‎‌ نفتی فوتبال ایران و چند باشگاه دیگر مشخص شده است و در این میان چند علامت سوال بزرگ همچنان پیش روی هواداران تیم‌های مدعی قرار دارد و نگرانشان کرده و منتظرند در سالی که خبری از خرید خارجی در کار نیست، مدیرانشان جواب این سوالات را زودتر از رقیبان پیدا کنند.

 

۱- شجاع خلیل‌زاده؛ می‌ماند یا می‌رود؟

درست از هفته اول لیگ هفدهم که شجاع خلیل‌زاده یکی از خریدهای برانکو برای تقویت خط دفاعی پرسپولیس شده بود، او نمایش‌های خوبش را با گلزنی مقابل فولادخوزستان آغاز کرد و به جرات می‌توان گفت آخرین بازی‌های او با پرسپولیس درخشان‌ترین آنها هم بوده است. او به واسطه همین عملکرد و کاهش شدید ارزش پول کشور، خواهان دستمزد بیشتری شده؛ دستمزدی که با انتقال به قطر می‌تواند چند برابر آن را به جیب بزند، ولی او می‌خواهد با متقاعد کردن مدیران باشگاه برای افزایش دستمزدش، چهارمین فصل حضور در جمع سرخپوشان پایتخت که حالا یکی از قدیمی‌های تیم هم به حساب می‌آید را تجربه کند و همچنان به دوران خوشش در پرسپولیس ادامه دهد. یکی از نقش‌های اصلی در این ماجرا را البته رسول‌پناه مدیرعامل باشگاه پیاده خواهد کرد؛ مدیری که تا پیش از تعطیلات تمام فکر و ذکرش تسویه طلب برانکو بوده و حتی وقت تنظیم جلسه با مدافع کلیدی تیمش را برای شنیدن خواسته‌هایش پیدا نکرده است. ادامه این رفتار از سوی مدیرعامل و برآورده نساختن حداقل بخشی از درخواست‌های شماره ۳ تیم فوتبال پرسپولیس که خلیل‌زاده آن را حق مسلم خودش می‌داند، ممکن است علیرغم میل باطنی مدافع تازه ملی پوش شده سرخ‌ها، منجر به جدایی او شود و او تصمیمی بگیرد که در درازمدت نه به نفع او خواهد بود نه پرسپولیس؛ اتفاقی که اگر همینطور با زورآزمایی مدیران پرسپولیس و بخشی بدنه تیم از جمله یحیی گل‌محمدی ادامه پیدا کند، فینالیست آسیای ۲۰۲۰ ضربه مهلکی در فاصله دو ماه مانده تا یکی از مهم‌ترین مسابقات تاریخش خواهد خورد.

۲- کاپیتان بدون ژنرال در اصفهان تنها ماند

مهدی کیانی یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان سپاهان طی لیگ‌های نوزدهم و هجدهم بود. او یکی از مهم‌ترین خریدهای امیرقلعه‌نویی برای ایجاد تغییرات اساسی در سپاهانی بود، که هفته‌های پایانی لیگ هفدهم را با ابراهیم زاده نگران کننده تمام کرد. کیانی که با مدیران باشگاه تراکتور و البته برخی از هواداران تیم به مشکل خورده بود، پس از ۱۱ سال که صعود به لیگ برتر نیز بخشی از آن بود، تبریز را ترک کرد و در بدو ورود به اصفهان قلعه‌نویی او را به عنوان رهبر و کاپیتان اصلی تیمش برگزید. غیبت او در ترکیب سپاهان طی این مدت از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نکرده بود ولی وقتی قلعه‌نویی او را در دیدار برگشت برابر نساجی روی نیمکت نشاند تا نشان دهد شرایط با دو سال پیش شباهتی ندارد. کیانی در تعاریف فوتبالی یک هافبک دفاعی سنتی به شمار می‌رود که با تعصب و جنگندگی مثال زدنی تمام توانش را برای موفقیت تیم خرج می‌کند، اما به نظر می‌رسد این سبک از بازی با اندیشه‌های محرم نویدکیا سرمربی جدید سپاهان که خودش هم فوتبال حرفه‌ای را با بازی در این پست و با شماره ۴ آغاز کرد، چندان تطابقی ندارد. نویدکیا در بازی‌های آسیایی اگرچه از مهدی کیانی استفاده کرد، ولی نشان داد قرار است سپاهانِ جدیدی را در لیگ بیستم ببینیم؛ تیمی که احتمالا به یک هافبک دفاعی کلاسیک نیاز دارد. گمانه‌زنی‌ها در مورد مهدی کیانی و جدایی‌اش از سپاهان زمانی شدیدتر شد که او در آخرین دیدار دوستانه سپاهان مقابل ذوب‌آهن که در نقش جهان برگزار شد، با لباس شخصی و از روی سکوها بازی را تماشا کرد و چند روز قبل‌تر از این بازی دوستانه هم همراه تیم تمرین نکرده بود. در صورت جدایی کیانی، از فولادخوزستان که یکی از جنگنده‌ترین و سرسخت‌ترین تیم‌های لیگ بیستم خواهد بود، به عنوان سومین باشگاه لیگ برتری او پس از دوران طولانی مدت حضور در تراکتور و دو سالی که با قلعه‌نویی در سپاهان با بازوبند کاپیتانی گذراند، نام برده می‌شود.

۳-  نادری در دو راهی سخت پرسپولیس یا استقلال !

نادری که بعد از مصدومیت در دیدار نیمه نهایی جام حذفی برابر استقلال، از لیست سرخپوشان برای حضور در دوحه و لیگ قهرمانان آسیا جا ماند، در این روزهای پرحاشیه باشگاه پرسپولیس که تمام حواس مدیرعامل باشگاه آنطور که خودش تاکید دارد، تنها به پرداخت طلب برانکو معطوف شده، در بلاتکلیفی محض به سر می‌برد. این اتفاق در شرایطی رقم خورده که پیش از این عنوان شده بود یحیی گل محمدی پس از جذب سعید آقایی علاقه‌ای برای ادامه همکاری با محمد نادر ندارد، اما سرمربی سرخ‌ها چند روز پیش و در حاشیه یکی از تمرینات پرماجرای این روزهای پرسپولیس، ادعای دیگری مطرح کرد و توپ را به زمین مدیریت انداخت. او تاکید کرد خواهان ادامه همکاری با نادری است و طی این مدت هم بارها با وی تماس تلفنی داشته تا از وضعیتش آگاه شود اما باشگاه هیچ تلاشی برای برپایی جلسه و مذاکره با نادری نداشته است. این بی اعتنایی مدیران باشگاه پرسپولیس به شرایط نادری که یکی از بازیکنان شاخص فوتبال ایران به شمار می‌رود، باعث شده تا دیگر باشگاه‌ها و به ویژه استقلال که می‌تواند با جذب او نقاط ضعف سمت چپ خط دفاعی خود را تقویت کند و بهبود ببخشد، به صورت جدی وضعیت انقتال این بازیکن جوان و آینده دار را زیر ذره بین قرار دهد و با او تماس‌هایی در این زمینه نیز گرفته شده؛ انتقالی که اگر به سرانجام برسد، پس از چند سال بار دیگر شاهد یک جابجایی جنجالی و پرحاشیه میان رقبای دیرینه فوتبال ایران خواهیم بود.

۴-  علی کریمی و تماس‌های صمیمانه از اصفهان

با پایان اردوی تیم ملی فوتبال و بازگشت علی کریمی به ایران مدیران استقلال مذاکرات خود با این بازیکن را دوباره شروع کردند. کریمی که در پایان لیگ نوزدهم اعلام کرده بود دوست دارد فوتبالش را در خارج از کشور دنبال کند، حالا این گزینه را دیگر روی میز نمی‌بیند، اما در شرایطی که مذاکرات جدی او با مدیران باشگاه استقلال در حال انجام است، شنیده می‌شود از اصفهان و باشگاه سپاهان نیز تماس‌هایی برای بازگشت علی کریمی برقرار شده است؛ تماس‌هایی که با توجه به حضور محرم نویدکیا روی نیمکت طلایی‌پوشان و نشستن محمدرضا ساکت در صندلی ریاست، می‌تواند موجب امیدواری هواداران سپاهان به بازگشت یکی از ستاره‌های آکادمی باشگاهشان پس از دو سال دوری از اصفهان شود. اتفاقی که حتی زمزمه‌های آن نیز در تهران هواداران استقلال را برای از دست دادن مغز متفکر آبی‌ها نگران خواهد کرد. به این موارد باید جدایی احتمالی مهدی کیانی از سپاهان را هم اضافه کرد، که تلاش برای جذب علی کریمی توسط سپاهان و نویدکیا برای یک جابجایی بزرگ را بیشتر خواهد کرد. بی‌شک کریمی یکی از مهم‌ترین بازیکنان تعیین تکلیف نشده، در آستانه شروع لیگ بیستم است؛ او اما همچنان سه انتخاب پیش رو دارد، که محتمل‌ترینش تمدید قرارداد با استقلال است و پیوستن به سپاهان و حضور در فوتبال قطر دو گزینه دیگر پیش روی او خواهند بود.

۵- نکو فولاد را ستاره‌دار می‌خواهد …

سال گذشته جواد نکونام فرصت چندانی برای ایجاد تغییر در فولادخوزستان نداشت، ولی در نیم فصل دوم او با جذب چند بازیکن نظیر فرشاد احمدزاده و پاتوسی تیمش را تقویت کرد و علیرغم بحران کرونا، توانست هفته به هفته نمایش‌های بهتر و منسجم‌تری با بازیکنانش ارائه بدهد؛ سرانجام فولادی‌ها در مهم ترین بازی فصل که هفته آخر برابر تراکتور بود، دست به کار بزرگی زدند و با شکست تراکتور، از تساوی سپاهان برای رسیدن به سهمیه آسیا سود بردند. این موفقیت انگیزه زیادی میان مدیران شرکت فولاد خوزستان ایجاد کرد و آنها علیرغم تلاش زیاد مسئولان سپاهان و شرکت فولاد مبارکه، اجازه جدایی همزمان سعید آذری و جواد نکونام که قرار بود با حفظ سمت به سپاهان بروند را صادر نکردند. پس از این تصمیم بود که جواد نکونام برنامه‌هایش برای ورود به لیگ بیستم و بازیکنان مورد نیازش را در اختیار آذری قرار داد و مدیرعامل تیم هم در شرایطی که پنجره فولاد خوزستان همچنان به دلیل پرونده انتقال بلبلی بسته بود، برای رفع این مشکل تمام تلاشش را به کار گرفت و البته به صورت همزمان مذاکره با بازیکنان مورد نظر سرمربی تیم را نیز پیش برد. جذب مهران درخشان‎‌مهر، بهزاد دودانگه، حسین ابراهیمی، سید مهران موسوی، سینا شاه عباسی، شروین بزرگ، عارف غلامپور، علی سبحانی، محسن فروزان و درنهایت محمدرضا عباسی، همچنان نشان از پافشاری جواد نکونام برای ایجاد انسجام تیمی و پرهیز از ستاره‌محوری در تیمش دارد؛ موضوعی که به وضوح در تیم سال گذشته او قابل مشاهده بود. اگر بگوییم تا پیش از شروع مسابقات لیگ برتر در دوره بیستم بهترین عملکرد را فولادخوزستان داشته، به هیچ وجه سخن گزافی به زبان نیاورده‌ایم. آنها که بخشی از فرآیند آماده‌سازی خود را در تهران و سپس کردان انجام دادند، با ۴ پیروزی از ۴ مسابقه، ۱۲ گل زده و تنها ۲ گل خورده عازم اهواز شدند تا نشان دهند که برخلاف سال گذشته که بخش دفاعی تیم عملکرد بهتری داشت، برای تقویت بخش هجومی نیز برنامه‌ریزی و کار شده است. اگرچه جواد نکونام بر ایجاد یک تیمِ واقعی، که هر کدام از بازیکنان با وسواس خاصی وظایفشان را انجام می‌دهند، تاکید دارد ولی بی‌شک او هم بی‌تمایل به جذب بازیکنان اثرگذار و کلیدی برای پیروزی در بازی‌های نزدیک و سخت نیست. به همین دلیل هم بود که آنها هفته‌ها در پی بازگرداندن ساسان انصاری بودند و سرانجام امروز تلاش‌های آنها به ثمر نشست و مهاجم فصل گذشته فولادخوزستان به تیم سابق خود بازگشت. بازگشت ساسان به فولاد حالا در صورتی که با جدایی کیانی از سپاهان و حضورش در اردوی فولادخوزستان همراه شود، می‌تواند تیم منظم جواد نکونام که بازیکنان شاخص دیگری نظیر احمدزاد، پاتوسی، شیمبا و .. را نیز در اختیار دارد را به یکی از خطرناک‌ترین و ترسناک‌ترین تیم‌های لیگ بیستم بدل کند؛ تیمی که البته بازیکنان ستاره و تاثیرگذار هم کم ندارد.

۶- استقلالی‌ها نگران حکم رشید مظاهری

مظاهری که اولین خرید استقلالی‌ها برای فصل جدید بود، هنوز هم به خاطر شکایت باشگاه تراکتور بلاتکلیف است. این دروازه‌بان که یکی از بهترین خریدهای استقلال در زمان مدیریت احمد سعادتمند بوده، بعد از پیوستن به جمع آبی‌ها با شکایت باشگاه سابقش مواجه شد. مظاهری حتی برای رسیدگی به این پرونده در کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال حاضر شده و توضیحاتش را ارائه کرده، اما با گذشت چند هفته همچنان رایی برای این پرونده صادر نشده است. طولانی شدن پروسه رسیدگی به این پرونده، هم مظاهری و هم استقلال را در بلاتکلیفی قرار داده و دغدغه دیگری به دغدغه‌های هواداران استقلال برای شروع فصل جدید اضافه کرده است. حالا باید دید در شرایطی که تنها دو هفته دیگر تا شروع فصل جدید مسابقات فاصله داریم، این حکم سرانجام در چه تاریخی و با چه محتوایی توسط جمشید نورشرق و همکارانش در کمیته تعیین وضعیت صادر می‌شود؛ حکمی که به نظر نمی‌رسد، زمان زیادی با انتشارش فاصله داشته باشیم.

۷- سرنوشت مازادهای سرخابی چه می‌شود؟

مرتضی برای جانشینی تیام از ذوب‌آهن آمده بود، ولی او هیچ زمانی طی حضور دو ساله‌اش در استقلال نتوانست بر فشار روانی ناشی از بازی در تیم استقلال رهایی پیدا کند. او که زیرسایه مهاجم سنگالی و محبوب هواداران استقلال کارش را آغاز کرده بود، سرانجام نتوانست از عهده این ماموریت سخت برآید و مصدومیت نابهنگام هم تیر خلاصی بود بر پایان رویاها و ماجراجویی‌های او در استقلال. در دیگر تیم بزرگ پایتخت، محسن ربیع‌خواه و محمد انصاری دو بازیکنی هستند که نامشان در لیست خروجی یحیی گل‌محمدی دیده می‌شود. این سه بازیکن که در زمان‌های متفاوتی به اردوی استقلال و پرسپولیس وارد شدند، حالا در آستانه شروع لیگ بیستم وضعیتی مشابهی دارند و باید به زودی تیم فصل آینده خود را انتخاب کنند تا یکی دیگر از ابهام‌های این روزهای بازار نقل و انتقالات در فوتبال کشور خاتمه پیدا کند.

رقابت در لیگ بیستم آغاز شده است

اگرچه پنجره تابستانی لیگ بیستم تا ۲۹ آبان‌ماه باز خواهد بود، اما مربیان تیم‌های مدعی و همینطور سایر تیم‌ها، وسواس زیادی برای کامل کردن تیمشان قبل از تاریخ دهم آبان‌ماه دارند. حتی می‌توان اینطور گفت؛ تصمیماتی که مدیران باشگاه‌ها در این روزها و به خصوص در مورد بازیکنانی که به آنها اشاره شد، اتخاذ می‌کنند، سرنوشت قهرمان لیگ، سهیمه‌های آسیایی و شاید حتی سقوط کننده‌ها به لیگ دسته اول را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد داد و بی‌شک مدیر و مربی‌ای که هوش و زکاوت بیشتر و بهتری در این بازار از خود نشان بدهند، شانس موفقیتشان در پایان فصل بیشتر از سایر رقبا خواهد بود.

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا