بازارهای داخلی

تولید هر کیلوگرم گندم برای کشاورزان چقدر تمام می شود؟

 در روز‌های پایانی شهریور ماه، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی پس از نشست‌های متعدد کارشناسی، نرخ خرید تضمینی گندم در فصل زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را در مجموع ۱۳ هزار تومان تعیین کرد. طبق گفته جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی؛ این رقم عبارت است از مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گندم، به اضافه هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کشت که به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

اما، پس از حدود ۳ ماه از آغاز سال‌زراعی جدید، برآورد بنیاد ملی گندمکاران کشور عدد دیگری را برای قیمت تمام شده کشت هر کیلوگرم گندم نشان می‌دهد.

در برآورد بنیاد ملی گندمکاران کشور، قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم بیش از ۱۴ هزار و۱۷۱ تومان که دست کم یک هزار و ۱۷۱ تومان بیش از نرخ مصوبی است که، دولت در روز‌های پایانی شهریور برای خرید تضمنی گندم از کشاورزان در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده است.

علی قلی‌ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره جزئیات برآورد هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم حدود ۳ ماه پس از آغاز کشت، گفت: قیمت عنوان شده برای تولید هر کیلوگرم گندم، حاصل جمع آوردی داده‌های از سراسر ایران است که در بسیاری از آن‌ها حداقل میزان هزینه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مؤلفه اول در هزینه تمام شده تولید گندم، هزینه شخم زمین است که حداقل یکبار برای هر هکتار در مزارع به جهت آغاز کشت نیاز است که به طور متوسط یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در هر هکتار برای کشاورز هزینه در بر دارد.

ایمانی ادامه داد: زدن دیسک زمین نیز حداقل دو بار نیاز است که هزینه آن بیش از یک میلیون و ۷۹۹ هزار تومان است.

وی هزینه‌های دیگر عملیات مربوط به آماده‌سازی زمین زراعی را، ۴۰۰ هزار تومان برای هر هکتار عنوان کرد.

ایمانی افزود: همچنین هزینه بذر و ضدعفونی را برای هر هکتار حدود ۳ میلیون ۳۰۰ هزار تومان، بذرکاری ۵۰۰ هزار تومان، کود شیمیایی اوره ۴۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان، کود شیمیایی فسفات ۷۵۰ هزار تومان، کودشیمیایی پتاس ۴۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان، کود‌های زیستی و ریزمغذی‌ها ۱ می‌ایون ۲۰۰ هزار تومان است.

وی هزینه حمل کود و بذر را ۳۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان، کودپاشی ۸۰۰ هزار تومان، سم قارچ کش را یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۴۷۰ تومان، سم علف کش را یک میلیون ۶۳۱ هزار و ۸۰۵ تومان و سمپاشی و اجازه سمپاش را یک میلیون ۱۸۹ هزار و ۶۳۶ تومان اعلام کرد.

ایمانی با اشاره به خشکسالی اخیر از افزایش آب بها برای کشت محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: آب بها برای کشت هر هکتار گندم به ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و هزینه آبیاری به ۲ میلیون و ۴۹۸ هزا رو ۹۳۲ تومان رسیده است.

وی هزینه برداشت گندم در هکتار را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، هزینه حمل تا مراکز تحویل را ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، اجاره بها برای هر هکتار ۲۵ میلیون تومان و بیمه محصول را حدود ۲۵۰ هزار تومان دانست.

ایمانی با تأکید بر اینکه ۰.۵ درصد هزینه‌های متفرقه به میزان یک میلیون و ۳۵۶ هزار و ۸۶۱ هزار تومان نیز به هزینه‌های عنوان شده اضافه می‌شود، افزود: با ۱۵ درصد سود سرمایه در گردش به میزان ۴ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۱۲۲ تومان و کسر درآمد حاصل از فروش کاه گندم به میزان ۴ میلیون تومان، هزینه تمام شده تولید در هر کیلوگرم ۶ هزار و ۸۴۹ تومان می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر، ۲۰ درصد سود نیز برای کشاورز در نظر بگیریم، قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم در ۳ ماهه ابتدایی سال زراعی جدید، بیش از ۱۴ هزار و ۱۷۱ تومان خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: به این ترتیب در ۳ ماهه ابتدای سال زراعی جدید، قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم دست کم، یک هزار و ۱۷۱ تومان بیش از نرخ مصوبی است که، دولت برای خرید تضمنی گندم از کشاورزان در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا