بازارهای داخلی

افت بیش از درصدی بهای طلای سیاه ( نفت )

موج سوم ریزش قیمت نفت کلید خورد

در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری، قیمت انواع نفت خام با افت قابل توجه مواجه شد.

در این بین هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر، با افت ۳.۵ درصدی نسبت به روز گذشته همراه شد که البته در حال حاضر با اندکی بهبود در محدوده ۴۲ دلار و ۴۰ سنت معامله می‌شود.

همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز با افت ۳.۳ درصدی به کمترین میزان از هفته گذشته رسیده و اکنون در محدوده ۴۰ دلارو ۲۲ سنت قرار دارد.

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر افت قیمت نفت، شیوع مجدد کرونا و بازگشت محدودیت‌های ناشی از قرنطینه در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکا است. گفتنی است برخی کشورهای اروپایی در حال برقراری مجدد قرنطینه و محدودیت آمد و شد برای مقابله با شیوع مجدد کرونا هستند و در این میان انگلستان از نیمه شب جمعه محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای در لندن وضع خواهد کرد. همچنین یک سوم از جمعیت فرانسه تحت منع رفت و آمد هستند.

از سویی دیگر همچنین هند به عنوان سومین کشور مصرف کننده نفت در جهان که میزان مبتلایان این کشور تقریبا به آمار مبتلایان آمریکا نزدیک شده است، از هفته آینده شرایط سخت‌گیرانه و قرنطینه‌ای را اعمال خواهد کرد. گفتنی است هفته آینده مهمترین تعطیلات این فصل در هند آغاز می‌شود.

این در حالی است که استراتژیست‌های بانک OCBC در گزارش هفتگی دورنمای کالای خود نوشتند: با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ما همچنان انتظار داریم نفت برنت بین ۴۰ تا ۴۳ دلار در هر بشکه معامله شود.

همچنین تحلیلگران بانک سرمایه گذاری آمریکایی گلدمن ساکس اوایل هفته جاری اعلام کردند پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده، عامل صعودی برای قیمت‌های نفت خواهد بود زیرا هزینه صنعت شیل را افزایش داده و احتمالا باعث افت ارزش دلار می شود.

گلدمن ساکس انتظار دارد دولت بایدن در مقررات، مالیات ها، محدودیت‌های متان و حفاری جدید برای صنعت نفت به طور کلی و برای تولید نفت شیل به خصوص، سخت گیری بیشتری اعمال کند که به افزایش هزینه تولید نفت شیل آمریکا و موانع بیشتر برای تولید این صنعت منتهی خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا