بازارهای داخلی

چاووش اوغلو: به زودی به ایران سفر خواهم کرد

وزیرخارجه ترکیه از کمک‌های ایران برای زلزله زده‌ها تشکر کرد و در این نشست گفت: به زودی به ایران سفر خواهم کرد. سفر رئیسی به به ترکیه به تاخیر افتاد و سفر برادرم امیرعبداللهیان به ایران برای هماهنگی در این خصوص نیز بود.

امیرعبداللهیان نیز در این نشست روز زن را تبریک گفت و در ادامه بیان کرد: زنان در جمهوری اسلامی ایران نیرومندترین بخش جامعه هستند. از ساعات اولیه وقوع زلزله رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور ایران دستورهای اکیدی را برای کمک به مردم مسلمان ترکیه صادر کردند.

وی در ادامه بیان کرد: امروز اینجاییم تا مراتب همبستگی خود با مردم زلزله زده ترکیه یکبار دیگر اعلام کنیم. علی‌رغم درگیری در خوی بلافاصله هلال احمر، ارتش و سپاه وارد مناطق زلزله زده شده و خدمات خود از تفحص تا پشتیبانی و امدادرسانی به عمل آوردند. ما داغ ترکیه را داغ خود می‌دانیم.

همچنین وزیرخارجه ایران اعلام کرد که در خصوص سفر رییس جمهوری به ترکیه که به دلیل زلزله به تاخیر روبرو شد، رایزنی‌ها صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه در ادامه بیان کرد: درباره اهمیت تداوم دسترسی ایران به آب رودخانه ارس اتفاق نظر داریم. کارگروه مشترک در این خصوص کار خود را پیش می‌برد تا مردم مناطق غربی ایران بتوانند از آن بهره مند شوند. معتقدیم تروریسم خوب و بد نداریم. تروریسم در هر لباسی شوم است و امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم. حضور اسرائیل در قفقاز یکی از موضوغات مهم است و ایران به همه طرفها هشدار می‌دهد که درباره اسرائیل با هوشمندی عمل کنند و پای اسرائیل را به قفقاز باز نکنند.

امیرعبداللهیان همچنین به وضعیت افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌های ذی‌نفوذ و درای بافت جمعیتی در این کشور است.

چاووش اوغلو در این نشست گفت که از مذاکرات احیای برجام حمایت میکنیم و بیان کرد: با وزیر خارجه ایران در مورد آخرین مراحل این گفتگوها صحبت کردیم و امیدواریم به نتیجه برسد.

چاووش‌اوغلو در خصوص حضور ایران در آستانه گفت: ایران خواست که در این مذاکرات باشند و ما استقبال کردیم. با روس‌ها هم صحبت کردیم و با حضور ایران مشکلی نداشتند.

امیرعبداللهیان گفت: روابط ایران و ترکیه مبتنی بر برادری و همسایگی است و متاثر از تحریم‌های یکجانبه نبوده و نیست. امروز توافقات مهمی در حوزه همکاری ترانزیت و اقتصادی و گردشگری و فرهنگی داشتیم. امروز تحریم ابزاری مانند چاقویی غیر برنده و زنگ زده است. آنچه منافع دو کشور را رقم می‌زند در دستور کار است.

چاووش اوغلو درباره نشست چهار جانبه ایران، روسیه، سوریه، ترکیه گفت: نشست سه جانبه داشتیم و دو ماه پیش نیز در سفر امیرعبداللهیان خواستند که آنها نیز بپیوندند و ما نیز اعلام کردیم هیچ محدودیتی نداریم و به هر کس که بخواهد آری می‌گوییم.

وی افزود: به روس‌ها هم گفتیم که حضور ایران منعی ندارد. هفته آینده معاونان وزیر خارجه در روسیه خواهند بود و مقدمات دیدار وزرا فراهم میشود.

وزیر خارجه ایران بیان کرد: ما نیز از بازگشت روابط ترکیه و سوریه استقبال می‌کنیم.علاقه‌مند بودیم که در رفع سوء تفاهمات بین سوریه و ترکیه کار کنیم. ما از حضور در هر فرمت چهارجانبه استقبال می‌کنیم. همچنین درباره فرمت ایران، آذربایجان و ترکیه گفتگو کردیم و اتفاق نظر داریم. همچنین فرمت ۳+۳ را نیز دنبال می‌کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا