بورس

بازخوانی پرونده عملکردی صندوق‌های اهرمی

بعد از انتشار صورت وضعیت پرتفوی صندوق اهرم در آذرماه، رصد عملکرد خرید و فروش این صندوقها می تواند راهنمایی برای شناسایی نمادهای مستعد رشد باشد؛ به خصوص اینکه این صندوق‌ها به واسطه سرمایه بزرگ و تیم تحلیلی قوی که در اختیار دارند، بی گدار به آب نزده و خرید و فروش آنها بر اساس منطق و تحلیل‌های لایه‌ای بوده است.

برای صحت سنجی این گزاره به نمادهای خریداری شده صندوق اهرم که در صورت وضعیت پرتفو آن در آبان ماه منتشر شد می‌توان پرداخت. صندوق اهرم در گزارش نامبرده بیشترین حجم خرید سهامی خود را به فولاد و شستا اختصاص داده است. خرید ۲۷ میلیارد تومانی فولاد و ۲۲ میلیارد تومانی شستا.

عملکرد این دو نماد در ماه بعد از آن یعنی آذر، نشان دهنده موفقیت یا عدم موفقیت صندوق در انتخاب نماد بهینه دارد. در این بازه یک ماهه، فولاد و شستا به ترتیب ۱۸ و ۸ درصد بازدهی را به ارمغان آوردند که برای بازدهی ۱ ماهه بسیار شگفت انگیز هستند.

همین بررسی برای دیگر صندوق اهرمی بزرگ کشور یعنی «توان» نشان می‌دهد که بیشترین حجم خریداری شده توسط این صندوق در آبان ماه متعلق به شپنا و خودرو بوده است که به ترتیب بازدهی ۵ و ۷ درصدی را کسب کرده اند. با همین تفاسیر بیشترین حجم خریداری شده توسط این صندوق که در پرتفو منتهی به آذر ماه منتشر شده است، می‌تواند با در نظر گرفتن سایر شرایط بنیادی و تکنیکی سهم، سیگنال قوی خرید شناسایی شود؛ بهخصوص در بازاری که انتظار رشد آن بسیار قوی تر از افتش خواهد بود.

صندوق اهرم در آخرین گزارش عملکرد خود به ترتیب نمادهای صبا، شبریز، فملی، و شستا را خریداری کرده‌؛ به نحوی که نماد شبریز به واسطه قطعی گاز احتمالا ۳۰ درصد از تولید خود را از دست دهد؛ اما قاعدتا نرخ فروش آن افزایش خواهد یافت.

فملی هم در ۹ ماهه ابتدایی امسال از درآمد کل سال گذشته خود سبقت گرفت که خود همین موضوع نشان در انتخاب هوشمندانه نمادها توسط صندوق اهرم دارد. نماد شستا نیز به وسطه زیرمجموعه‌های خود، برهمگان واضح است که قیمت آن در این حوالی نوعی شوخی بوده و جز نمادهای بلندمدتی و بنیادی بازار سرمایه است. نمادهای همراه و ونیکی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند که احتمالا آن دسته از آنها که در جای مناسب چارت نیز قرار دارند اتفاق خوبی در دی ماه چشم انتظار آن‎ها است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا