بازارهای داخلی

۵ میلیارد لیتر، مخازن پشتیبان سوخت در نیروگاه‌ها

جلیل سالاری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امروز در مراسم نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای فرآورده‌های نفتی کشور ، با تشکر از رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل اظهار کرد:در شرایطی که ۲۸ استان دمای زیر صفر داشتند بدون خاموشی از زمستان عبور کردیم و در این خصوص رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل در عبور از زمستان همکاری کاملی داشتند.

او اضافه کرد: شرکت پالایش و پخش وظیفه تولید، توزیع و تأمین سوخت را دارد و از همین رو نیاز است زیرساخت‌های خود را توسعه دهد که یکی از مهمترین این زیرساخت‌ها ناوگان جاده‌ای است و با توجه به ۱۶ هزار کیلومتر خط لوله در حوزه ناوگان جاده‌ای باید ناوگان را بازسازی کنیم.

انتقال ۷ میلیارد سوخت از مسیر جاده‌ای به نیروگاه‌ها

سالاری درخصوص مدیریت مصرف سوخت در این طرح اظهار کرد: با اقدامات خوبی که همکاران در مجموعه شرکت‌های حمل و نقل، شبکه بانکی، نیروی انتظامی و …انجام دادند،  توانستیم با همدلی و هماهنگی امروز حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفتکش جاده پیما را به ظرفیت ناوگان اضافه کنیم.

به گفته‌ی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، امسال در سوخت رسانی نیروگاهی،  ۷ میلیارد سوخت به نیروگاه‌ها از مسیر جاده‌ای منتقل شده است.

معاون وزیر با اشاره به مخازن پشتیبان در نیروگاه‌ها، گفت: با این اقدام در شرایط ناترازی گاز امکان تأمین پایدار سوخت نیروگاه‌ها فراهم شد و در حال حاضر مخازن پشتیبان سوخت در نیروگاه‌ها ۵ میلیارد لیتر است.

او همچنین به تحویل ۱۹ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها اشاره کرد که ۵۵ درصد آن از مسیر جاده‌ای تحویل شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفتکش جاده‌ای کار جابه‌جایی را انجام می‌دهند گفت: برای جلوگیری از اختلال در تأمین سوخت، ناوگان را تقویت کردیم و هم‌اکنون، مصرف سوخت مایع در سایر بخش‌ها در سال جاری ۶۳ میلیارد لیتر بوده است که از مسیر جاده‌ای، ریلی و خطوط لوله منتقل شده است.

او اضافه کرد: با فرض اینکه شعاع ۵۰۰ کیلومتری در جابه‌جایی سوخت از مسیر جاده‌ای انجام شده، میانگین مصرف سوخت نفتکش‌های جاده پیما در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ لیتر نفت گاز بوده که ۹۰ میلیون لیتر سوخت مایع مصرف شده است.

الزام افزایش سبد شبکه حمل و نقل

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درخصوص طرح بهبود کیفیت تولید نفت‌گاز در پالایشگاه اصفهان اظهار کرد: اکنون ۵۵ تا ۶۰ میلیون لیتر ظرفیت تولید یورو ۴ و ۵ در کشور وجود دارد و در شبکه حمل و نقل کشور این فضا ایجاد شده که تأمین کننده سوخت با استانداردهای زیست محیطی دنیا باشیم.

او افزود: دستاوردهایی بوده که بعد از تحریم با خوداتکایی و توجه به درون کشور و حمایت ظرفیت ایجاد شده و ما هم وظیفه داریم از همه حوزه دانش بنیانی کشور حمایت کنیم و باید بخشی از حوزه حمل و نقل را به سمت پایه برقی ببریم.

سالاری با بیان اینکه مصرف سوخت مایع نسبت به سال گذشته ۲.۵ میلیارد لیتر افزایش داشته است که وظیفه توزیع آن بر دوش شرکت‌های حمل و نقل بوده است گفت: لازم است سبد شبکه حمل و نقل را افزایش دهیم. بر اساس تبصره ۱۴ بودجه سال جاری، ۱۹ هزار میلیارد تومان از محل حاصل از صرفه جویی می‌توانیم به توسعه سبد سوخت اختصاص دهیم و شرایط پایدار در امنیت انرژی داشته باشیم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا