بازارهای داخلی

تهاتر نفت در قبال ساخت مسکن

 یکی از شعارهای اصلی ابراهیم رییسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری ساخت یک میلیون مسکن در طی یک سال بود. رییسی در شعارهای انتخاباتی خود وعده داد که تا پایان دولت سیزدهم ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد. اما در طی یک سال و نیم اخیر این وعده محقق نشد و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هم تسهیلاتی که برای طرح نهضت ملی مسکن درنظر گرفته شده، بسیار کمتر از آن چیزی است که در قانون این طرح وجود دارد و به همین دلیل احتمال ساخت یک میلیون مسکن در سال آینده نیز بسیار کم است. اما در حدود یک سال قبل دولت و مجلس به بررسی پی‌ریزی چارچوبی برای اجرای تهاتر نفت با پیمانکاران عمرانی وزارت راه و شهرسازی پرداختند که یکی از برنامه‌های آنها طرح نهضت ملی مسکن است.

طی چند روز اخیر اولین قدم‌ها برای  تهاتر نفت در قبال اجرای پروژه‌های عمرانی برداشته شده و قرار است که در مرحله اول ۲۰ هزار میلیارد تومان از این طریق به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کند.

ورود شرکت‌های خارجی به طرح نهضت ملی مسکن

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین از قرار داد ساخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ملی توسط شرکت‌های خارجی چینی خبر داد و گفت که این شرکت چینی با مبلغی در حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان به ازای هر متر مربع و بهره‌گیری از مصالح و نیروی انسانی داخلی، ساخت این واحدها را بر عهده گرفته است. فلاحی در صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرد که این شرکت خارجی الزاما مبلغی در ازای انجام تعهداتش دریافت نخواهد کرد و به تهاتر نفت بسنده کرده است.

مسعود رهنما رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن نیز طی جلسه‌ای با جمعی از مدیران وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، روش‌های تامین مالی از مجل اعتبار تهاتر نفت را مورد بررسی قرار دادند. رهنما در این خصوص عنوان کرد که مقدمات تخصیص مستقیم بخشی از درآمد فروش نفت به صندوق ملی مسکن فراهم شده است و مقرر شده است که ۲۰ هزار میلیارد تومان از این محل توسط صندوق ملی مسکن به پروژه‌های کلان نهضت ملی مسکن تزریق شود.

وی همچنین در خصوص شروع به کار صندوق ملی مسکن اعلام کرد که تاکنون بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان از قالب جذب ۴ هزار میلیارد تومان از منابع قانون بودجه عمومی ۱۴۰۱، بالغ بر ۲ هزارمیلیارد تومان از محل خط اعتباری مسکن مهر، بالغ بر ۵۷۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر خانه‌های لوکس و خالی و ۲۰  هزار میلیارد تومان از محل ابلاغ اعتبار تهاتر نفت، برای این صندوق تامین مالی شده است.

ساخت مسکن ملی تسهیل می‌شود؟

در شرایطی که رقم تسهیلات منظور شده در لایجه بودجه سال ۱۴۰۲ بسیار کمتر از آن چیزی است که در قانون مقرر شده است و از طرفی دیگر در طی یک سال  و نیم اخیر بانک‌ها به جز بانک مسکن تمایلی نداشتند که منابع خود را به این طرح اختصاص دهند و طرف تقاضا هم از توانایی کافی برخوردار نبود و با توجه به محدودیت‌های تحریمی صادرات نفت ایران، توافق با شرکت‌های چینی می‌تواند به ساخت این واحدها کمک کرده و روند آن را تسریع کند. اما یکی از سوالات مهم این است که آیا شرکت‌های چینی خود در ساخت این واحدها دخیل هستند و یا از نیروی بومی و افراد متخصص داخلی در این زمینه کمک می‌گیرند؟ همچنین این سوال نیز مطرح است که با توجه به این سرمایه‌گذاری از طریق شرکت خارجی، امکان انتقال تکنولوژی‌های نوین  و روش‌‌های جدید ساخت و ساز فراهم می‌شود یا خیر، چرا که این سرمایه‌گذاری می‌تواند ظرفیت خوبی را برای به روز شدن پیمانکاران و ساخت ساختمان‌های با کیفیت ایجاد کند.

از طرف دیگر نیز باید در نظر داشت که با توجه به افزایش نرخ تورم در بخش مصالح ساختمانی و تسهیلات کم اختصاص داده شده به طرح نهضت ملی مسکن در لایحه بودجه ۱۴۰۲، رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان هم ناچیز بوده و احتمالا باز هم نتواند چندان در ساخت یک میلیون واحد مسکونی راهگشا باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا